A szerk.

Égve dobta el

A szerk.

A múltkor csak viccelődtünk evvel, pedig tényleg van valami mélyen igazságtalan abban, hogy Schmitt Pálnak végső soron a húsz évvel ezelőtt ebül szerzett kisdoktori miatt kellett elbukni. Se szeri, se száma azoknak a kormányzatközeli személyeknek, akik az elmúlt két évben nem egy kisdoktorit, hanem milliárdokat vittek haza, az egyéb módokon okozott kárról nem is beszélve, és őnekik mégsem görbül hajuk szála sem.

És ez még akkor is méltánytalan, ha Schmittnek leginkább amiatt kellett mennie, amit a lopás napvilágra kerülése után művelt: a pimasz és agresszív hazudozás miatt.

Ráadásul az, hogy Schmitt rosszul hazudott, még csak nem is okvetlenül az ő hibája. (A plágiumügy súlyosan elmért kommunikációjáról pompás elemzés olvasható innét pár oldalra.) Kacagva táncoljon Habony Árpád a másodfokú ítélethirdetésünkön, ha januárban, a hvg.hu cikke után nem a legmagasabb szinten lett eldöntve, hogy meg lesz kísérelve a kármentés, értjük ezalatt a plágiumügy elsikálását minden szinten és minden módon. Ez volt a rossz választás, a rossz intuíció - de innen kezdve Orbán és láthatatlan stratégái e rossz döntés adta pályán logikusan viselkedtek. Nem tudták, mit szól majd a nép, és hogy meg lehet-e neki magyarázni. Nem tudták vagy nem akarták tudomásul venni, ezért megpróbálták. Megpróbálta Schmitt is, segítettek is neki ebben, ám a két hétvégi interjú után kiderült - megmérték -, hogy nem működik. Hogy 100 emberből 120 azt gondolja: menjen Schmitt a picsába. Szevasz, tavasz. Ebből viszont az is következik, hogy Schmitt nem valamiféle magasrendű erkölcsi normákért mondott le, hanem az egyszerű politikai racionalitás okán - és ezzel sincs tulajdonképpen semmi bajunk.

Schmitt számos komoly és jól átgondolt okból tűnhetett jó választásnak Orbán számára. Nemcsak kezessége, de tagadhatatlan (bár merőben külsődleges) népfi jellege miatt is. Az meg, hogy nem egy lumen, a tömegdemokráciákban, ahol az átlagos szellemi képességű szavazók rokonszenvét kell megnyerni a hatalom birtoklásához, még előny is lehet, miként az is, hogy Schmitt személyében testesítette meg, ha nem is a nemzet egységét, de a késő kádárizmus minden rettenetes vonását. Hisz Orbán számtalanszor bizonyította már, hogy kedvvel és művészi tökéllyel képes pengetni e kor legrosszabb beidegződéseinek finom hárfáját. És tulajdonképpen vicces, hogy Orbán épp erre faragott rá: az elbizakodottságra, hogy ezt is kézben tudja majd tartani. Hisz biztos megbeszélték, mik lehetnek Schmitt gyenge pontjai, mivel kompromittálható a leendő elnök; és Orbán bizonyára meg is győződött arról, hogy minden, amivel Schmitt támadható, az ő kezében van, valamint hogy más kezében nincs semmi ilyesmi. De Schmitt elfelejtett beszámolni arról, hogy kisdoktorijához görbe úton jutott - Orbánt is átejtette. Ily módon Schmitt Orbán számára legértékesebb tulajdonsága, jellemtelensége és mindenre kaphatósága lett Orbán veszte. Vicces, de azért némi szomorú elégtételt is jelenthet ez mindazoknak, akik, mint ez a lap is, Schmittet az államelnöki székben múltja és személyisége okán az első pillanattól fogva a köztársaság megalázásának és a magyar politika lealacsonyításának, úgyszólván személyes sértésnek tartották.

A jobboldal most számos mentő körülménnyel meg Schmitt és a Fidesz fensőbbrendűségéről szóló érvvel próbálja majd hőstettnek beállítani a lemondást, illetve a "hecckampányt" "szervező" ellenzék aljasságát bizonygatni. A lemondással Orbán vagy Schmitt, vagy Orbán és Schmitt az erkölcs már-már láthatatlan magasságaiba emelkedtek. (Holott, még egyszer mondjuk: ebből egy szó sem igaz, Schmitt nem valamiféle absztrakt "erkölcsi okokból" távozott - ezt januárban tehette volna meg -, hanem mert miután nullára írta magát a közvélemény előtt, ezt tette volna az őt megalkotó személlyel és annak pártjával is.)

E szövegeknek nem csak a választókra gyakorolt hatása kérdéses: ha a plágiumot eddig sem sikerült elbagatellizálni vagy kimagyarázni, úgy ezután sem lehet majd. De bármennyire meggyőzőek lesznek is a kollektív hipnózis és önhipnózis bejáratott mechanizmusai, és bármilyen erős is az ezeket tápláló gyűlölet- és hazugságkampány - azt az Orbán Viktor hatalmi gépezetében szolgáló minden alkatrésznek tudnia kell, minden képviselőnek, polgármesternek, miniszternek, párttagnak, hivatalnoknak, lapszerkesztőnek, professzornak szembe kell néznie avval, hogy ezért a szégyenteljes esetért Orbán a bűnös. Hogy elkúrta, és azért tudta elkúrni, mert mindenki elhitte, hogy ő nem hibázhat. Mint ahogy ezeknek az embereknek meg kell fontolniuk Schmitt sorsát is. Azt, hogy a teljes, maradéktalan, önkéntes alávetettség épp úgy elválaszthatatlan a legnagyobb kiszolgáltatottságtól, ahogy a pénzdarab egyik oldala a másiktól. A kormányfő Schmitt legrosszabb tulajdonságait - melyek között a szolgalelkűségen kívül az önismeret teljes hiányát, a hiúságot szükséges itt megemlíteni - saját hatalmi érdekei szerint felhasználta; majd Schmittet ugyancsak saját érdekei szerint, a fröccsenő sártól épp csak ellépve, jól megérdemelt sorsára hagyta.

A szégyenben, örök hátralevő életére.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.