A szerk.

Égve dobta el

A szerk.

A múltkor csak viccelődtünk evvel, pedig tényleg van valami mélyen igazságtalan abban, hogy Schmitt Pálnak végső soron a húsz évvel ezelőtt ebül szerzett kisdoktori miatt kellett elbukni. Se szeri, se száma azoknak a kormányzatközeli személyeknek, akik az elmúlt két évben nem egy kisdoktorit, hanem milliárdokat vittek haza, az egyéb módokon okozott kárról nem is beszélve, és őnekik mégsem görbül hajuk szála sem.

És ez még akkor is méltánytalan, ha Schmittnek leginkább amiatt kellett mennie, amit a lopás napvilágra kerülése után művelt: a pimasz és agresszív hazudozás miatt.

Ráadásul az, hogy Schmitt rosszul hazudott, még csak nem is okvetlenül az ő hibája. (A plágiumügy súlyosan elmért kommunikációjáról pompás elemzés olvasható innét pár oldalra.) Kacagva táncoljon Habony Árpád a másodfokú ítélethirdetésünkön, ha januárban, a hvg.hu cikke után nem a legmagasabb szinten lett eldöntve, hogy meg lesz kísérelve a kármentés, értjük ezalatt a plágiumügy elsikálását minden szinten és minden módon. Ez volt a rossz választás, a rossz intuíció - de innen kezdve Orbán és láthatatlan stratégái e rossz döntés adta pályán logikusan viselkedtek. Nem tudták, mit szól majd a nép, és hogy meg lehet-e neki magyarázni. Nem tudták vagy nem akarták tudomásul venni, ezért megpróbálták. Megpróbálta Schmitt is, segítettek is neki ebben, ám a két hétvégi interjú után kiderült - megmérték -, hogy nem működik. Hogy 100 emberből 120 azt gondolja: menjen Schmitt a picsába. Szevasz, tavasz. Ebből viszont az is következik, hogy Schmitt nem valamiféle magasrendű erkölcsi normákért mondott le, hanem az egyszerű politikai racionalitás okán - és ezzel sincs tulajdonképpen semmi bajunk.

Schmitt számos komoly és jól átgondolt okból tűnhetett jó választásnak Orbán számára. Nemcsak kezessége, de tagadhatatlan (bár merőben külsődleges) népfi jellege miatt is. Az meg, hogy nem egy lumen, a tömegdemokráciákban, ahol az átlagos szellemi képességű szavazók rokonszenvét kell megnyerni a hatalom birtoklásához, még előny is lehet, miként az is, hogy Schmitt személyében testesítette meg, ha nem is a nemzet egységét, de a késő kádárizmus minden rettenetes vonását. Hisz Orbán számtalanszor bizonyította már, hogy kedvvel és művészi tökéllyel képes pengetni e kor legrosszabb beidegződéseinek finom hárfáját. És tulajdonképpen vicces, hogy Orbán épp erre faragott rá: az elbizakodottságra, hogy ezt is kézben tudja majd tartani. Hisz biztos megbeszélték, mik lehetnek Schmitt gyenge pontjai, mivel kompromittálható a leendő elnök; és Orbán bizonyára meg is győződött arról, hogy minden, amivel Schmitt támadható, az ő kezében van, valamint hogy más kezében nincs semmi ilyesmi. De Schmitt elfelejtett beszámolni arról, hogy kisdoktorijához görbe úton jutott - Orbánt is átejtette. Ily módon Schmitt Orbán számára legértékesebb tulajdonsága, jellemtelensége és mindenre kaphatósága lett Orbán veszte. Vicces, de azért némi szomorú elégtételt is jelenthet ez mindazoknak, akik, mint ez a lap is, Schmittet az államelnöki székben múltja és személyisége okán az első pillanattól fogva a köztársaság megalázásának és a magyar politika lealacsonyításának, úgyszólván személyes sértésnek tartották.

A jobboldal most számos mentő körülménnyel meg Schmitt és a Fidesz fensőbbrendűségéről szóló érvvel próbálja majd hőstettnek beállítani a lemondást, illetve a "hecckampányt" "szervező" ellenzék aljasságát bizonygatni. A lemondással Orbán vagy Schmitt, vagy Orbán és Schmitt az erkölcs már-már láthatatlan magasságaiba emelkedtek. (Holott, még egyszer mondjuk: ebből egy szó sem igaz, Schmitt nem valamiféle absztrakt "erkölcsi okokból" távozott - ezt januárban tehette volna meg -, hanem mert miután nullára írta magát a közvélemény előtt, ezt tette volna az őt megalkotó személlyel és annak pártjával is.)

E szövegeknek nem csak a választókra gyakorolt hatása kérdéses: ha a plágiumot eddig sem sikerült elbagatellizálni vagy kimagyarázni, úgy ezután sem lehet majd. De bármennyire meggyőzőek lesznek is a kollektív hipnózis és önhipnózis bejáratott mechanizmusai, és bármilyen erős is az ezeket tápláló gyűlölet- és hazugságkampány - azt az Orbán Viktor hatalmi gépezetében szolgáló minden alkatrésznek tudnia kell, minden képviselőnek, polgármesternek, miniszternek, párttagnak, hivatalnoknak, lapszerkesztőnek, professzornak szembe kell néznie avval, hogy ezért a szégyenteljes esetért Orbán a bűnös. Hogy elkúrta, és azért tudta elkúrni, mert mindenki elhitte, hogy ő nem hibázhat. Mint ahogy ezeknek az embereknek meg kell fontolniuk Schmitt sorsát is. Azt, hogy a teljes, maradéktalan, önkéntes alávetettség épp úgy elválaszthatatlan a legnagyobb kiszolgáltatottságtól, ahogy a pénzdarab egyik oldala a másiktól. A kormányfő Schmitt legrosszabb tulajdonságait - melyek között a szolgalelkűségen kívül az önismeret teljes hiányát, a hiúságot szükséges itt megemlíteni - saját hatalmi érdekei szerint felhasználta; majd Schmittet ugyancsak saját érdekei szerint, a fröccsenő sártól épp csak ellépve, jól megérdemelt sorsára hagyta.

A szégyenben, örök hátralevő életére.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.