A szerk.

Egy tisztességes ajánlat

A szerk.

Bajnai Gordonnak az október 23-i beszédében törekednie kellett arra, hogy a csodára számítókat lehűtse - de annyira azért mégse, hogy a felfokozott várakozás emiatt dühös csalódottságba csapjon.

Meg kellett találnia azt a szűk mezsgyét, amin egyensúlyozva kielégíti mind az MSZP(SZDSZ)-kormányzást az Orbán-kormányzással gondolkodás nélkül összemosó antiorbánisták, mind a legnagyobb ellenzéki párt, az MSZP híveinek elvárásait. Úgy kellett beszélnie az ellenzéki összefogás pártérdekeket fölülíró szükségességéről, hogy közben ne sértse meg az ezt másként látó LMP- és MSZP-politikusok érzékenységét. Antiorbánista hallgatóságát úgy kellett kiszolgálnia mondandójával, hogy az Orbán-rezsim éles bírálata ne riassza el az óhajtott szövetségtől az Orbánból kiábrándult, de inkább jobbra hajló szavazókat. Mindezek tetejébe arra is ügyelnie kellett, hogy az egyes csoportoknak ne pont azt mondja, amit hallani akarnak.

Bajnai Gordon és stábja megoldotta a feladatot. Amiben persze nagy szerepe van annak is, hogy az Orbán-rendszerrel szembeni lakossági elégedetlenség, illetve a politikai pártok mind nyilvánvalóbb tehetetlensége az elmúlt két évben rendkívüli mértékben erősítette az egyébként teljesen heterogén kormányellenes tábor összefogás iránti vágyát. Az, aki ennek jegyében lép föl, politikailag nem kockáztat sokat - föltéve persze, hogy értelmes és méltányos ajánlatot tesz a kormányváltásban érdekelt szavazóknak és szervezeteknek.

A Bajnai-féle Haza és Haladás - a Milla és a Szolidaritás akcióképességével és civil hitelével megtámogatva - végső soron ezt az ajánlatot tette meg kedd délután.

A Fidesz elmúlt kétéves hatalmi politizálása abban merült ki, hogy fragmentált ellenzéke állapotát konzerválja, az ellenzéki szavazókat passzivitásba kergesse azzal, hogy kiöli belőlük a változásba vetett hitet. (Ennek lett legfőbb eszköze a választási rendszer fideszes szempontú megváltoztatása.) Orbánék nem kalkuláltak rosszul: hiszen éppen múlt heti szerkesztőségi cikkünkben (Jön vagy megy?) soroltuk, hogy a széles ellenzéki összefogás mennyi mindenen bukhat meg. A Haza és Haladás, a Milla és a Szolidaritás közös föllépése e helyzetre próbált megoldást kínálni.

Október 23-án Bajnai nem miniszterelnök-jelöltnek jelentkezett be, hanem koordinátornak. (Ez az antré habitusának is megfelelőbb, mint ha azonnal vezérként überkedett volna.) A három csoportosulás kedden bejelentett ernyőszervezete, az Együtt 2014 a kormányváltó demokratikus ellenzék fóruma kíván lenni, és Bajnai ennek kiteljesítésében, működtetésében venne részt. (Nota bene: nyilván nem fog kézzel-lábbal tiltakozni, ha az óhajtott szövetség majdan őt kínálja meg a listavezetéssel.) Mindenki csatlakozhat, aki az alapelvekben és a közös célokban - a jogállam visszaállítása, az orbánizmus intézményrendszerének fölszámolása, és mindennek eredményeként egy új köztársaság megteremtése - egyetért. Minden más - az Együtt 2014-ben játszandó szerep, a remélt közös kormányzás programja - további tárgyalások és egyeztetések függvénye.

Ez persze nem sok - mondhatjuk. Ám nem is kevés, ha arra gondolunk, hogy az elmúlt húsz év minden baja alapvetően egyetlen dologra vezethető vissza: a demokratikusan megválasztott pártok elhatalmasodó kompromisszumképtelenségére. Ami tehát a legnagyobb buktatója lehet egy ilyen összefogásnak - tudniillik a benne részt vevők merőben eltérő érdekei és világképük különbözősége -, az idővel akár a jelenlegitől eltérő, más (jobb) minőségű politika kiindulópontja is lehet. A jogállam visszaállítása, az ország gazdaságának rendbetétele és növekedési pályára állítása máshogyan, mint előzetes, széles konszenzuson nyugvó megállapodások révén, egyszerűen elképzelhetetlen. Ezekhez képest gyerekjáték abban dűlőre jutni, hogy az összefogás mondjuk Miskolcon Szolidaritás- vagy szocialista jelöltet indítson-e 2014-ben - ha a kormányellenes erők ezen az alapvizsgán sem jutnának túl, vajon mit művelnének kormányon?

Bajnai visszatérése azon a fölismerésen alapul, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint tragikusan nincs esélye egy kölcsönös előnyökön és az egymás iránti tiszteleten alapuló ellenzéki szövetségnek. Beszéde - amelynek önkritikus volta az MSZP-t ellenszenvvel figyelők, míg a szocialistákat minden hibájukkal együtt is Orbánék fölé helyező distinkciója a szocialista hívek szívét dobogtathatta meg - éppen ezért nem a pártvezetőknek, hanem a pártok szavazóinak szólt: az ő józan eszükre apellálva érvelt az összefogás szükségessége mellett.

A Bajnai-beszéd - amely egyébként a szónok gyakorlatlansága és látható megindultsága ellenére is jó és hatásos beszéd volt - részletei, hogy tehát kinek mekkora gesztust tett vagy nem tett, innen nézve másodlagosak. A kormányváltás - Bajnai megfogalmazásában: a kormány-, rezsim- és korszakváltás - érdekében teendő feladatok racionális számbavétele, az ezek teljesítéséhez szükséges első lépés megtétele az október 23-i rendezvény lényege. Az, hogy Bajnai - valamint a másik két főszereplő, Juhász Péter és Kónya Péter - deklarálta azt a közös célt, amely e rendkívül sokfelől érkezett és sokféle irányultságú szavazóbázist összetarthatja. Bajnai értelmezésében e közös szándékú választói tömeg az új politikai közép, ahol a baloldalinak éppúgy helye van, mint a mérsékelt jobboldalinak, a liberálisnak vagy a zöldpárti polgárnak.

Az MSZP-n és az LMP-n a sor. Egyiküknek sem lesz könnyű megmagyarázni, ha nem venné komolyan a Bajnai-Milla-Szolidaritás trió ajánlattételét.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.