Hamis minden ízében

A szerk.

Október 23-án elfogtunk egy marslakót, körbeálltuk, és megkérdeztük tőle, mi jó honfiak: no, szemüveges barátunk (kicsinyded, szemüveges ürge volt, mondhatni nyüzüge), mit ünneplünk mi itt ma ilyen nagy sokadalomban?

A marslakó, érezhető tisztelettel a hangjában teketóriázás nélkül vágta rá: a buszok világnapját! S nem állt meg itt: sokfelé jártam én a galaxisban, még a Vénuszon is, sőt, magam is űrbusszal járok, de ennyi buszt még nem láttam egy helyen. Buszerdő, busztenger, buszhegyek… Elengedtük, hadd fusson, föl is szállt az első buszra.

Október 23-a a sajtóban (voltaképpen ideértve függőt és függetlent) a számok bűvöletében jelent meg, a propaganda 300–400 ezres tömeget vizionált oda (az úgynevezett békemenetre és a kormánypárt központi rendezvényére), ahol tizedannyian sem voltak; persze még így is rengetegen. Az egyéb sajtótermékek pedig arról értekeztek, hogy Orbán Viktor hívei hosszú évek ácsingózása után kaptak végre egy igazi tömegrendezvényt a gazditól, ahol végre kiüvölthették magukból az összes fájdalmukat: Gyurcsány. S ahol maga Orbán is kiüvölthette (egyre nehezebben megy ez neki, most már az elején is csak az erőlködés ütött át a hangján) a saját fájdalmát: Gyurcsány. S még egyszer: Gyurcsány meg a kommunisták. Értsd: Washington, Brüsszel és per Gyuri bácsi. A nagy beszéd látható szándéka szerint erőteljesnek, hovatovább fenyegetőnek íródott, csak épp megbicsaklott valamin, pont a legkendőzetlenebb fenyegetésen. Ott, hogy „Lassan mondom, hogy mindenki megértse: soha nem fogjuk elfelejteni nekik!” – tudniillik a 2006. október 23-i rendőri fellépést. Az orbáni retorika szerint szemkilövetést, lovasrohamot, meg mindent, amit ilyenkor szoktak mondani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.