A szerk.

Háromszor lopja el

A szerk.

„A mérkőzések előtt Orbán Viktor a közös fogadótérben tartózkodik, és cseverészik az ismerőseivel vagy azokkal, akiket elé visznek. »Ilyenkor nemegyszer sorban állás van a miniszterelnök körül« – mesélte a fehérvári politikai és gazdasági életben otthonosan mozgó focirajongó.” Ezt 2015 végén írtuk a magyarnarancs.hu-n, amikor kollégánk tiszteletét tette egy Videoton-mérkőzésen, bár figyelmét inkább a VIP-páholy, mint a zöld gyep ördögei kötötték le.

„Magyarországon annak a mély- és/vagy magasépítéssel foglalkozó hazai, illetve külföldi háttérrel rendelkező nagyvállalkozásnak, amely komolyan labdába akar rúgni a legnagyobb állami közbeszerzések piacán, szeretnie kell a focit. Ez hovatovább evidencia az ágazati szereplők körében. Nem véletlen, hogy a stadionok VIP-páholyai az utóbbi években a politikai elit és az üzleti szféra egyik fontos találkozóhelyeivé váltak” – írtuk egy másik, 2016-os tényfeltáró riportunkban. Akkoriban, hivatalos iratok híján, közvetett bizonyítékok alapján lajstromoztuk azokat a cégeket és NER-oligarchákat, akik a korrupciónak ezt a sajátosan magyar, a miniszterelnök gyermeki fociimádatából sarjadt válfaját gyakorolják. Tételes összegzések sokáig nem álltak a rendelkezésünkre, hiszen hiába indított és akár nyert is közadatigénylési pert az Átlátszó, a Transparency International vagy akár a Demokratikus Koalíció, az adatok kiadása igen nyögvenyelősre sikeredett. A minap a 444 birtokába került viszont egy csinos adatsor a tao-támogatások felajánlóiról és kedvezményezettjeiről, amely immár cáfolhatatlanul igazolja azt, amit részinformációk alapján a szabad sajtó (köztük ez a lap is) évekkel ezelőtt összerakott. Természetesen nem minden tao- pénz forró pénz – de a NER-lovagok tulajdonolta sportklubok legnagyobb tao-befizetői rendszerint ugyanezen NER-lovagok vállalatai, mely vállalatok leginkább állami megrendelésekből híznak nagyra; s ezen megrendelések végső forrásai sokszor az Európai Unióból érkező támogatások.

Ezekben a pénzekben úgyszólván ontológiai értelemben tetten érhető a NER leglényege. E szerint a végül a NER főszereplői, s leg­elsősorban Mészáros Lőrinc birtokában lévő sportklub(ok) számláján landoló tao-pénzek vándorlásuk során nem egyszer lopódnak el, kerülnek ellopásra, hanem többször. Ahogy Jézus Krisztus öt kenyérrel és két hallal lakatott jól ötezer férfit (az asszonyaikkal és gyerekeikkel együtt), úgy csodája ez a NER-nek! A mondott végfelhasználók először az Európai Uniót lopják meg. Aztán kizsebelik a magyar adófizető és adót nem fizető állampolgárokat, amikor e pénzeket túlárazott, fölösleges, vagy túlárazott és fölösleges beruházásokra költik, rendszerint verseny, normálisan lebonyolított közbeszerzés, szabályok és mérték nélkül. És végül harmadszor is ellopják ugyanezen összegeket: akkor, amikor az ekképp felhizlalt gazdasági társaságaik nyere-ség­adóját nem a költségvetésbe fizetik be, hanem saját maguknak utalják, hogy úgymond sport-, elsősorban futballklubjaikat úgymond üzemeltessék. Lehetséges, sőt igen valószínű, hogy a tao-szabályozás erre lett kitalálva. Az uniós támogatások magáncélú optimalizálására: arra, hogy ezekkel még adó, illetve hát költségvetési kiadás formájában se találkozzanak eredeti kedvezményezettjei. A nép, ahogy mondani szokták. Az összefüggések a napnál is világosabbak, és erről most már papír is van.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.