A szerk.

Ide az örökléttel!

A szerk.

Ilyenkor év vége felé az ember szinte önkéntelen késztetést érez arra, hogy visszatekintsen az elmúlt esztendőre, s felidézze annak legemlékezetesebb, önmagukon s a percnyi fontosságon túlmutató, akár örök tanulságot hordozó momentumait. Idei utolsó lapszámunknál keresve sem tudnánk az effajta számvetésre jobb alkalmat biztosítani.

Talán tévedünk, talán csak a fantáziánk ragadott el minket, de 2021 jeles pillanatai közül is kiemelkedik a Fidesz november közepén tartott, ünnepi, 33. kongresszusa, s annak is legmagvasabb beszéde.

A kongresszusra készülődés izgalmas napjaiban nyilván számos kérdés megfogalmazódott a küldöttekben. Gyanítjuk, ezek között lehetett az is, hogy – bár bizalmuk a pártvezetésben töretlen – vajon mennyi ideig tart még hazánk e kivételesen szerencsés korszaka, melyet épp a kongresszusát tartó párt fémjelez? Pőrén fogalmazva: meddig maradunk még? Meddig lesz még hatalmon a Fidesz, és meddig leszek én? A rendezvény fő szónoka pedig – talán a hallgatósága s őközötte rezgő politikai-lelki harmónia hullámain – megérezte ezeket a kételyeket. Orációjának bevezetőjét ugyanis a következő kérdésnek szentelte: „Miért vállaltam el mégis?” Már tudniillik az elnökséget, immár sokadszor is. Azért, mert „úgy látom, az első 33 év, minden, ami eddig történt, csak bemelegítés volt. …csak a kezdet, csak felkészülés az igazán nagy dolgokra, amelyek várnak ránk” – érkezett a kompromisszumot nem ismerő válasz.

Nos, a frappáns megfogalmazás kétségkívül tartalmaz bizonyos humoros felhangot, azon belül is a pártkongresszusi humor válfajából, de belső kacajunk elültével mégiscsak maradhatott a hallgatóban valami, ami nem hagyja nyugodni őt; egy kis továbbgondolni-való az amúgy is emelkedett ünnepi időszakra. Mint amikor a gyermeket a résre csukott ajtón kiszűrődő fényhez csalja a csengőszó, s a szobába lépvén, a csodálatosan feldíszített fa, a megannyi ajándék, s szülei boldog arca fogadja…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.