A szerk.

Jones gazda fél

A szerk.

A Nemzeti Együttműködés Rendszerének őrkutyái éberek voltak, és ennek eredményeként elbocsátották a Századvég című folyóirat főszerkesztőjét majd szerkesztőségét, a lapot kiadó kormányközeli Századvég Alapítvány pedig közölte, hogy az új feladat „a kormány irányvonalának támogatása lesz”. Ezek után lemondott a szerkesztőbizottság körülbelül fele.

Kommentár orbánista kinyírása után ezzel a második olyan elméleti periodika szűnt meg korábbi formájában, amely a kritikus jobboldali (jellemzően a régi MDF és az egykori Fidesz környékéről érkezett) szakértelmiség fóruma volt. Az ilyen jellegű folyóiratok, legyenek bármely világnézethez köthetők is, sohasem döntenek eladási csúcsokat; jellemzően réteglapok, sőt még ezen belül is csak egy igen szűk olvasóközönségre számíthatnak; politikai rendszert vagy kormányt meg pláne nem szoktak megbuktatni. (Még akkor sem, ha például Körösényi András 2007-es remek Kommentárbéli tanulmánya után nehezen érthető, hogyan reménykedhetett bárki is Orbán Viktor jó kormányzásában.) De ha bírálnak, akkor veszélyesek a rezsim szerint.

A bezárkózó negyed-, fél- és egész diktatúrák, autokráciák (nevezze ki-ki tetszése szerint Orbán Viktor egyeduralmát) mindig is tartottak az értelmes gondolatoktól. Még akkor is, ha – mint az eddigi Századvégben vagy Kommentárban – a bírálatok számos darabját tagadhatatlanul jellemezte az „érted haragszom, nem ellened” szándéka. Csakhogy a paranoia, amely egyszerre oka és következménye a hatalom elvesztése miatti félelemnek (s így a bezárkózásnak), az egyeduralom kiteljesedésével egyre kevésbé tűrheti a disszonáns hangokat. Orbán már 1998-as első kormányzásakor, az első éles konfliktushelyzetek után megkezdte visszavonulását hívei körébe. Lelki békéjéhez rendkívül fontos annak a tudata, hogy vezérségét nem kérdőjelezik meg, és a saját közegében különösebb fenntartások nélkül lehetett ő már akkor is az első számú vezető. Ám miután egymás után kétszer is falnak vezette az övéit (2002-ben és 2006-ban), nimbusza még a jobboldalon is megkopott. (El nem hinnék, de Schmidt Mária egy 2006. decemberi népszabadságos cikkében Orwell Jones gazdájához hasonlította a főnököt, azt állítva róla, hogy vegye végre észre mindenki, Jones gazda nem jön vissza. Gyanítjuk, e miatt az elhajlása miatt az igazgató asszonynak azóta is járnia kell a maga Canossáját, bár ezt nyilván be nem vallaná sose.)

Azt, hogy Orbán mindebből mit szűrt le, azt ma már mindenki láthatja. 2006 után először is fölgyorsította a Fidesz megszüntetését; előbb szervezetileg (a polgári köröket felhasználva), majd személyi állományában is. Elegendő végigvenni azt, hogy mi lett (van) azokkal, akik valaha is szóba jöttek Orbán alternatívájaként. Pokorni Zoltánról talán már a XII. kerületiek sem tudnak, holott a polgármesterük; Áder János először Brüsszelbe menekült, majd köztársasági elnökként lett pacifikálva; a nem párttag, de királycsinálónak vélt Stumpf István politikai végkielégítést kapott az alkotmánybírói talárral; az egykor tehetséges Rogán Antal vagy Lázár János pedig szimbólumai lettek a velejéig romlott NER-nek, utóbbi ráadásul körön kívülre is került. És elegendő végigvenni azt is, kik jöttek a Fideszben Pokorniék után – látjuk nap mint nap.

Az orbáni hatalomgyakorlásnak, politikai túlélőmutatványnak tehát nemcsak a külső ellenség (előbb az oroszok, aztán az unió, a nemzetközi nagytőke – a „spekuláns” zsidók – és a bérenceik, a nyugati „kommunisták”, a migránsok.), hanem a belső ellenség állandó fölmutatása is lételeme. A kormánypropaganda kultúrkampfja például, amelynek jobboldali figurák a fő célpontjai, nyilván nem Orbán szándékai ellenére és jóváhagyása nélkül zajlik. E hadjárat jegyében nem kerülhette el a sorsát a jobboldalon az egyenkórusból kilógó Századvég, ez a komoly hagyományú, s a nyolcvanas évekbeli indulásakor a liberális és progresszív baloldali értékeket is büszkén vállaló és valló folyóirat sem (amelynek a megszületésénél Orbán Viktor is ott bábáskodott). Mi több, a 88. számnak az elérhetőségét a megjelenés után tették lehetetlenné. A bűnbak állítólag egy Bod Péter Ákos-tanulmány. Bár a volt jegybankelnök 25 oldalas írásának (Bérek, profitok és járadékok harca – magyar szemmel) a befogadása némileg meghaladja a Ripost-, Lokál- vagy Magyar Idők-cikkekre fordítandó szellemi erőfeszítés nagyságát, az orbánista vészcsengő bejelzett. Egyszerűen azért, mert a járadékvadászat okán megejtett tárgyilagos NER-leírásával Bod Péter Ákos nem hagy kétséget az olvasóban a rendszer mibenléte felől. Ma ennyi elegendő is ahhoz, hogy egy az államtól, vagy az állam valamely kedvezményezettjéről függő fórum nemkívánatossá váljék.

A rendszer tébolyának nem csak látványos jelei vannak, mint például a nemzetközi bűnözőkkel és agresszorokkal – oroszokkal, közel-keletiekkel, sztánokkal, stb. – való szégyenteljes smúzolás. Hanem olyan, az előbbihez képest pimfnek tűnő epizódok is, mint amilyen a Századvég beszántása. De, ahogy a költő mondta, „mind írva lesznek tettek és beszédek”. Mert ettől Orbánék nagyon félnek. Mindig is féltek.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.