A szerk.

Jones gazda fél

A szerk.

A Nemzeti Együttműködés Rendszerének őrkutyái éberek voltak, és ennek eredményeként elbocsátották a Századvég című folyóirat főszerkesztőjét majd szerkesztőségét, a lapot kiadó kormányközeli Századvég Alapítvány pedig közölte, hogy az új feladat „a kormány irányvonalának támogatása lesz”. Ezek után lemondott a szerkesztőbizottság körülbelül fele.

Kommentár orbánista kinyírása után ezzel a második olyan elméleti periodika szűnt meg korábbi formájában, amely a kritikus jobboldali (jellemzően a régi MDF és az egykori Fidesz környékéről érkezett) szakértelmiség fóruma volt. Az ilyen jellegű folyóiratok, legyenek bármely világnézethez köthetők is, sohasem döntenek eladási csúcsokat; jellemzően réteglapok, sőt még ezen belül is csak egy igen szűk olvasóközönségre számíthatnak; politikai rendszert vagy kormányt meg pláne nem szoktak megbuktatni. (Még akkor sem, ha például Körösényi András 2007-es remek Kommentárbéli tanulmánya után nehezen érthető, hogyan reménykedhetett bárki is Orbán Viktor jó kormányzásában.) De ha bírálnak, akkor veszélyesek a rezsim szerint.

A bezárkózó negyed-, fél- és egész diktatúrák, autokráciák (nevezze ki-ki tetszése szerint Orbán Viktor egyeduralmát) mindig is tartottak az értelmes gondolatoktól. Még akkor is, ha – mint az eddigi Századvégben vagy Kommentárban – a bírálatok számos darabját tagadhatatlanul jellemezte az „érted haragszom, nem ellened” szándéka. Csakhogy a paranoia, amely egyszerre oka és következménye a hatalom elvesztése miatti félelemnek (s így a bezárkózásnak), az egyeduralom kiteljesedésével egyre kevésbé tűrheti a disszonáns hangokat. Orbán már 1998-as első kormányzásakor, az első éles konfliktushelyzetek után megkezdte visszavonulását hívei körébe. Lelki békéjéhez rendkívül fontos annak a tudata, hogy vezérségét nem kérdőjelezik meg, és a saját közegében különösebb fenntartások nélkül lehetett ő már akkor is az első számú vezető. Ám miután egymás után kétszer is falnak vezette az övéit (2002-ben és 2006-ban), nimbusza még a jobboldalon is megkopott. (El nem hinnék, de Schmidt Mária egy 2006. decemberi népszabadságos cikkében Orwell Jones gazdájához hasonlította a főnököt, azt állítva róla, hogy vegye végre észre mindenki, Jones gazda nem jön vissza. Gyanítjuk, e miatt az elhajlása miatt az igazgató asszonynak azóta is járnia kell a maga Canossáját, bár ezt nyilván be nem vallaná sose.)

Azt, hogy Orbán mindebből mit szűrt le, azt ma már mindenki láthatja. 2006 után először is fölgyorsította a Fidesz megszüntetését; előbb szervezetileg (a polgári köröket felhasználva), majd személyi állományában is. Elegendő végigvenni azt, hogy mi lett (van) azokkal, akik valaha is szóba jöttek Orbán alternatívájaként. Pokorni Zoltánról talán már a XII. kerületiek sem tudnak, holott a polgármesterük; Áder János először Brüsszelbe menekült, majd köztársasági elnökként lett pacifikálva; a nem párttag, de királycsinálónak vélt Stumpf István politikai végkielégítést kapott az alkotmánybírói talárral; az egykor tehetséges Rogán Antal vagy Lázár János pedig szimbólumai lettek a velejéig romlott NER-nek, utóbbi ráadásul körön kívülre is került. És elegendő végigvenni azt is, kik jöttek a Fideszben Pokorniék után – látjuk nap mint nap.

Az orbáni hatalomgyakorlásnak, politikai túlélőmutatványnak tehát nemcsak a külső ellenség (előbb az oroszok, aztán az unió, a nemzetközi nagytőke – a „spekuláns” zsidók – és a bérenceik, a nyugati „kommunisták”, a migránsok.), hanem a belső ellenség állandó fölmutatása is lételeme. A kormánypropaganda kultúrkampfja például, amelynek jobboldali figurák a fő célpontjai, nyilván nem Orbán szándékai ellenére és jóváhagyása nélkül zajlik. E hadjárat jegyében nem kerülhette el a sorsát a jobboldalon az egyenkórusból kilógó Századvég, ez a komoly hagyományú, s a nyolcvanas évekbeli indulásakor a liberális és progresszív baloldali értékeket is büszkén vállaló és valló folyóirat sem (amelynek a megszületésénél Orbán Viktor is ott bábáskodott). Mi több, a 88. számnak az elérhetőségét a megjelenés után tették lehetetlenné. A bűnbak állítólag egy Bod Péter Ákos-tanulmány. Bár a volt jegybankelnök 25 oldalas írásának (Bérek, profitok és járadékok harca – magyar szemmel) a befogadása némileg meghaladja a Ripost-, Lokál- vagy Magyar Idők-cikkekre fordítandó szellemi erőfeszítés nagyságát, az orbánista vészcsengő bejelzett. Egyszerűen azért, mert a járadékvadászat okán megejtett tárgyilagos NER-leírásával Bod Péter Ákos nem hagy kétséget az olvasóban a rendszer mibenléte felől. Ma ennyi elegendő is ahhoz, hogy egy az államtól, vagy az állam valamely kedvezményezettjéről függő fórum nemkívánatossá váljék.

A rendszer tébolyának nem csak látványos jelei vannak, mint például a nemzetközi bűnözőkkel és agresszorokkal – oroszokkal, közel-keletiekkel, sztánokkal, stb. – való szégyenteljes smúzolás. Hanem olyan, az előbbihez képest pimfnek tűnő epizódok is, mint amilyen a Századvég beszántása. De, ahogy a költő mondta, „mind írva lesznek tettek és beszédek”. Mert ettől Orbánék nagyon félnek. Mindig is féltek.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.