A szerk.

Jones gazda fél

A szerk.

A Nemzeti Együttműködés Rendszerének őrkutyái éberek voltak, és ennek eredményeként elbocsátották a Századvég című folyóirat főszerkesztőjét majd szerkesztőségét, a lapot kiadó kormányközeli Századvég Alapítvány pedig közölte, hogy az új feladat „a kormány irányvonalának támogatása lesz”. Ezek után lemondott a szerkesztőbizottság körülbelül fele.

Kommentár orbánista kinyírása után ezzel a második olyan elméleti periodika szűnt meg korábbi formájában, amely a kritikus jobboldali (jellemzően a régi MDF és az egykori Fidesz környékéről érkezett) szakértelmiség fóruma volt. Az ilyen jellegű folyóiratok, legyenek bármely világnézethez köthetők is, sohasem döntenek eladási csúcsokat; jellemzően réteglapok, sőt még ezen belül is csak egy igen szűk olvasóközönségre számíthatnak; politikai rendszert vagy kormányt meg pláne nem szoktak megbuktatni. (Még akkor sem, ha például Körösényi András 2007-es remek Kommentárbéli tanulmánya után nehezen érthető, hogyan reménykedhetett bárki is Orbán Viktor jó kormányzásában.) De ha bírálnak, akkor veszélyesek a rezsim szerint.

A bezárkózó negyed-, fél- és egész diktatúrák, autokráciák (nevezze ki-ki tetszése szerint Orbán Viktor egyeduralmát) mindig is tartottak az értelmes gondolatoktól. Még akkor is, ha – mint az eddigi Századvégben vagy Kommentárban – a bírálatok számos darabját tagadhatatlanul jellemezte az „érted haragszom, nem ellened” szándéka. Csakhogy a paranoia, amely egyszerre oka és következménye a hatalom elvesztése miatti félelemnek (s így a bezárkózásnak), az egyeduralom kiteljesedésével egyre kevésbé tűrheti a disszonáns hangokat. Orbán már 1998-as első kormányzásakor, az első éles konfliktushelyzetek után megkezdte visszavonulását hívei körébe. Lelki békéjéhez rendkívül fontos annak a tudata, hogy vezérségét nem kérdőjelezik meg, és a saját közegében különösebb fenntartások nélkül lehetett ő már akkor is az első számú vezető. Ám miután egymás után kétszer is falnak vezette az övéit (2002-ben és 2006-ban), nimbusza még a jobboldalon is megkopott. (El nem hinnék, de Schmidt Mária egy 2006. decemberi népszabadságos cikkében Orwell Jones gazdájához hasonlította a főnököt, azt állítva róla, hogy vegye végre észre mindenki, Jones gazda nem jön vissza. Gyanítjuk, e miatt az elhajlása miatt az igazgató asszonynak azóta is járnia kell a maga Canossáját, bár ezt nyilván be nem vallaná sose.)

Azt, hogy Orbán mindebből mit szűrt le, azt ma már mindenki láthatja. 2006 után először is fölgyorsította a Fidesz megszüntetését; előbb szervezetileg (a polgári köröket felhasználva), majd személyi állományában is. Elegendő végigvenni azt, hogy mi lett (van) azokkal, akik valaha is szóba jöttek Orbán alternatívájaként. Pokorni Zoltánról talán már a XII. kerületiek sem tudnak, holott a polgármesterük; Áder János először Brüsszelbe menekült, majd köztársasági elnökként lett pacifikálva; a nem párttag, de királycsinálónak vélt Stumpf István politikai végkielégítést kapott az alkotmánybírói talárral; az egykor tehetséges Rogán Antal vagy Lázár János pedig szimbólumai lettek a velejéig romlott NER-nek, utóbbi ráadásul körön kívülre is került. És elegendő végigvenni azt is, kik jöttek a Fideszben Pokorniék után – látjuk nap mint nap.

Az orbáni hatalomgyakorlásnak, politikai túlélőmutatványnak tehát nemcsak a külső ellenség (előbb az oroszok, aztán az unió, a nemzetközi nagytőke – a „spekuláns” zsidók – és a bérenceik, a nyugati „kommunisták”, a migránsok.), hanem a belső ellenség állandó fölmutatása is lételeme. A kormánypropaganda kultúrkampfja például, amelynek jobboldali figurák a fő célpontjai, nyilván nem Orbán szándékai ellenére és jóváhagyása nélkül zajlik. E hadjárat jegyében nem kerülhette el a sorsát a jobboldalon az egyenkórusból kilógó Századvég, ez a komoly hagyományú, s a nyolcvanas évekbeli indulásakor a liberális és progresszív baloldali értékeket is büszkén vállaló és valló folyóirat sem (amelynek a megszületésénél Orbán Viktor is ott bábáskodott). Mi több, a 88. számnak az elérhetőségét a megjelenés után tették lehetetlenné. A bűnbak állítólag egy Bod Péter Ákos-tanulmány. Bár a volt jegybankelnök 25 oldalas írásának (Bérek, profitok és járadékok harca – magyar szemmel) a befogadása némileg meghaladja a Ripost-, Lokál- vagy Magyar Idők-cikkekre fordítandó szellemi erőfeszítés nagyságát, az orbánista vészcsengő bejelzett. Egyszerűen azért, mert a járadékvadászat okán megejtett tárgyilagos NER-leírásával Bod Péter Ákos nem hagy kétséget az olvasóban a rendszer mibenléte felől. Ma ennyi elegendő is ahhoz, hogy egy az államtól, vagy az állam valamely kedvezményezettjéről függő fórum nemkívánatossá váljék.

A rendszer tébolyának nem csak látványos jelei vannak, mint például a nemzetközi bűnözőkkel és agresszorokkal – oroszokkal, közel-keletiekkel, sztánokkal, stb. – való szégyenteljes smúzolás. Hanem olyan, az előbbihez képest pimfnek tűnő epizódok is, mint amilyen a Századvég beszántása. De, ahogy a költő mondta, „mind írva lesznek tettek és beszédek”. Mert ettől Orbánék nagyon félnek. Mindig is féltek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.