A szerk.

Jutalomosztás

A szerk.

Tavaly nyáron a Metropol című kormányzati ingyenújság címlapja öles betűkkel hirdette: „Itt a nagy koldustérkép! Hol zaklatják a kéregetők a budapesti járókelőket?” A mellékelt térképen majd’ az összes belvárosi csomópontot megjelölték, mint lehetséges helyszíneket.

A Metropol szerkesztői mindezt úgy igyekeztek hitelesíteni, hogy cikkükben úgynevezett olvasói panaszokat közöltek részegen randalírozó, hangoskodó, agresszív koldusokról, illusztrációként pedig hajléktalanokról készült fotókat helyeztek el a szövegben. Az írás fő felelősként Karácsony Gergelyt, pontosabban a kormánypárti sajtónak akkoriban oly kedves „Karácsony Gergely-féle káoszt” nevezte meg, de sem a főpolgármestert, sem más, adott esetben kerületi illetékest nem kérdeztek az okokról, a névtelen olvasók állításainak igazságtartalmáról. Hajléktalanokat különösen nem. A cikket változtatás nélkül vette át az Origo, a Bors és a Blikk. Az Index saját forrásai­ból igyekezett hasonló tartalmat előállítani.

Mindezt azért tudjuk ilyen részletesen felidézni, mert a Metropol cikke ma is változtatások, kiegészítések nélkül olvasható. A tiltakozás ellenére is, amelyet a képeken látható érintettek egy civil szervezet segítségével tettek. Az Utcajogász Egyesület megállapította, hogy a cikkhez felhasznált fényképeken szegény emberek láthatók, jellemzően valamilyen kiszolgáltatott helyzetben: földön fekve, ájultan vagy éppen rendőri igazoltatás közben, s az is egyértelmű, hogy a Metropol a felvételeket titokban készítette, a felhasználáshoz nem kérte az érintettek hozzájárulását. Az egyesület szerint ez annak ellenére is elfogadhatatlan, hogy a hajléktalan emberek arcát kipixelezték, mivel így is felismerhetők voltak (például a ruházatuk alapján), ráadásul a Metropol megjelölte a tartózkodási helyüket is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.