A szerk.

Jutalomosztás

A szerk.

Tavaly nyáron a Metropol című kormányzati ingyenújság címlapja öles betűkkel hirdette: „Itt a nagy koldustérkép! Hol zaklatják a kéregetők a budapesti járókelőket?” A mellékelt térképen majd’ az összes belvárosi csomópontot megjelölték, mint lehetséges helyszíneket.

A Metropol szerkesztői mindezt úgy igyekeztek hitelesíteni, hogy cikkükben úgynevezett olvasói panaszokat közöltek részegen randalírozó, hangoskodó, agresszív koldusokról, illusztrációként pedig hajléktalanokról készült fotókat helyeztek el a szövegben. Az írás fő felelősként Karácsony Gergelyt, pontosabban a kormánypárti sajtónak akkoriban oly kedves „Karácsony Gergely-féle káoszt” nevezte meg, de sem a főpolgármestert, sem más, adott esetben kerületi illetékest nem kérdeztek az okokról, a névtelen olvasók állításainak igazságtartalmáról. Hajléktalanokat különösen nem. A cikket változtatás nélkül vette át az Origo, a Bors és a Blikk. Az Index saját forrásai­ból igyekezett hasonló tartalmat előállítani.

Mindezt azért tudjuk ilyen részletesen felidézni, mert a Metropol cikke ma is változtatások, kiegészítések nélkül olvasható. A tiltakozás ellenére is, amelyet a képeken látható érintettek egy civil szervezet segítségével tettek. Az Utcajogász Egyesület megállapította, hogy a cikkhez felhasznált fényképeken szegény emberek láthatók, jellemzően valamilyen kiszolgáltatott helyzetben: földön fekve, ájultan vagy éppen rendőri igazoltatás közben, s az is egyértelmű, hogy a Metropol a felvételeket titokban készítette, a felhasználáshoz nem kérte az érintettek hozzájárulását. Az egyesület szerint ez annak ellenére is elfogadhatatlan, hogy a hajléktalan emberek arcát kipixelezték, mivel így is felismerhetők voltak (például a ruházatuk alapján), ráadásul a Metropol megjelölte a tartózkodási helyüket is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."