A szerk.

Irány Kelet!

A szerk.

Bár nem könnyű megállni, hogy a tusnádfürdői beszédet néhány mostanában divatos szélsőjobboldali panel véletlenszerűen egymásra hányt halmazaként olvassuk, amelyeknek a valósághoz kevés közük van, s ezáltal politikát sem lehet építeni rájuk, fussunk újból neki a performance értelmezésének. Ezúttal induljunk ki abból, hogy bármennyire is légből kapott az ismertetett tényanyag, nem, a szónoknak mégsem ment el az esze, sőt.

Ehhez kapaszkodót egy és még egy előfeltevésben tanácsos keresnünk.

Az első: Magyarország nem kapja meg a Helyreállítási alapból, a hitelkeretből és a rendes hétéves költségvetésből neki szánt európai uniós forrásokat. Teljes egészében és egyhamar – az idén – legalábbis biztosan nem. Meglehet, a Bizottság vagy maga Ursula von der Leyen szíve szerint éppenséggel odaadná a pénzt, s így vetne véget ennek a kínos és időrabló huzakodásnak – de erősnek tűnnek a nemisták is. Az Európai Parlamentnek hivatalosan ugyan nem osztottak lapot a döntéshozatalban, de legnagyobb frakciói, köztük a néppárti is, óva intette a Bizottságot a kapitulációtól. Jó pár tagország is akad, amelyek kormánya nem nyitná meg a csapokat, s az ő szavuk már formálisan is számíthat (az Európai Tanácsban). Ezzel szoros összefüggésben az európai adófizetői közvélemény erre figyelmező része sem rajong az Orbán-rezsim finanszírozásának gondolatáért.

A pénzeső elmaradását valószínűsíti az alkudozás vontatottsága és megfoghatatlansága is. Mindeddig a biztosok hivatalaiban folyt valamiféle aktatologatás különböző ál- és részproblémák tárgyában, de ez nem vezetett sehová. Mintha eddig nem lett volna egyetlen, döntésképes tárgyalópartnere a magyar kormánynak, s az utalni vagy nem utalni súlyos kérdése ellégiesedett, szétmállott volna a brüsszeli irodák útvesztőiben. De úgy sejtjük, a szálak előbb-utóbb Ursula von der Leyennél futnak majd össze, és neki kell majd kimondania a végső igent vagy nemet. Azaz neki kellene majd vállalnia a politikai felelősséget azért, hogy engednek Európa rémének. Miközben az unió két meghatározó nemzeti kormánya, a német és a francia hallgat, sőt azt sem tudjuk, egyáltalán megmozdították-e a fülük botját. Az nyilvánvaló, hogy ha a Bizottság egy kicsit is komolyan veszi a jogállamisági feltételeket, Magyarország egy vashoz sem jutna egyik kasszából sem. Ahhoz ugyanis, hogy hazánk legalább nyomokban demokráciára emlékeztessen, az Orbán-rezsim alkotmányos alapjait kellene újrarajzolni: az alkotmánybíráskodástól kezdve a választási és a médiatörvényen át az ügyészség és az Országgyűlés munkájának szabályozásáig. Ha csak addig a mértékig, hogy az uniós forrásokat ne tudják ellopni, akkor is. Ezt számos uniós szerv által keletkeztetett dokumentum mondta ki az elmúlt évtizedben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.