A szerk.

Irány Kelet!

A szerk.

Bár nem könnyű megállni, hogy a tusnádfürdői beszédet néhány mostanában divatos szélsőjobboldali panel véletlenszerűen egymásra hányt halmazaként olvassuk, amelyeknek a valósághoz kevés közük van, s ezáltal politikát sem lehet építeni rájuk, fussunk újból neki a performance értelmezésének. Ezúttal induljunk ki abból, hogy bármennyire is légből kapott az ismertetett tényanyag, nem, a szónoknak mégsem ment el az esze, sőt.

Ehhez kapaszkodót egy és még egy előfeltevésben tanácsos keresnünk.

Az első: Magyarország nem kapja meg a Helyreállítási alapból, a hitelkeretből és a rendes hétéves költségvetésből neki szánt európai uniós forrásokat. Teljes egészében és egyhamar – az idén – legalábbis biztosan nem. Meglehet, a Bizottság vagy maga Ursula von der Leyen szíve szerint éppenséggel odaadná a pénzt, s így vetne véget ennek a kínos és időrabló huzakodásnak – de erősnek tűnnek a nemisták is. Az Európai Parlamentnek hivatalosan ugyan nem osztottak lapot a döntéshozatalban, de legnagyobb frakciói, köztük a néppárti is, óva intette a Bizottságot a kapitulációtól. Jó pár tagország is akad, amelyek kormánya nem nyitná meg a csapokat, s az ő szavuk már formálisan is számíthat (az Európai Tanácsban). Ezzel szoros összefüggésben az európai adófizetői közvélemény erre figyelmező része sem rajong az Orbán-rezsim finanszírozásának gondolatáért.

A pénzeső elmaradását valószínűsíti az alkudozás vontatottsága és megfoghatatlansága is. Mindeddig a biztosok hivatalaiban folyt valamiféle aktatologatás különböző ál- és részproblémák tárgyában, de ez nem vezetett sehová. Mintha eddig nem lett volna egyetlen, döntésképes tárgyalópartnere a magyar kormánynak, s az utalni vagy nem utalni súlyos kérdése ellégiesedett, szétmállott volna a brüsszeli irodák útvesztőiben. De úgy sejtjük, a szálak előbb-utóbb Ursula von der Leyennél futnak majd össze, és neki kell majd kimondania a végső igent vagy nemet. Azaz neki kellene majd vállalnia a politikai felelősséget azért, hogy engednek Európa rémének. Miközben az unió két meghatározó nemzeti kormánya, a német és a francia hallgat, sőt azt sem tudjuk, egyáltalán megmozdították-e a fülük botját. Az nyilvánvaló, hogy ha a Bizottság egy kicsit is komolyan veszi a jogállamisági feltételeket, Magyarország egy vashoz sem jutna egyik kasszából sem. Ahhoz ugyanis, hogy hazánk legalább nyomokban demokráciára emlékeztessen, az Orbán-rezsim alkotmányos alapjait kellene újrarajzolni: az alkotmánybíráskodástól kezdve a választási és a médiatörvényen át az ügyészség és az Országgyűlés munkájának szabályozásáig. Ha csak addig a mértékig, hogy az uniós forrásokat ne tudják ellopni, akkor is. Ezt számos uniós szerv által keletkeztetett dokumentum mondta ki az elmúlt évtizedben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.