A szerk.

Karácsony beszáll

A szerk.

Márki-Zay Péter, Jakab Péter, Fekete-Győr András és Dobrev Klára után szombaton Karácsony Gergely is bejelentkezett a miniszterelnök-jelölti előválasztásra.

Ezzel (valószínűleg) teljessé vált a lehetséges ellenzéki miniszterelnök-jelöltek mezőnye. Az ellenzéki pártok múlt héten megállapodtak az előválasztás legfontosabb feltételeiről is: az egyéni választókerületi jelöltek egy, a miniszterelnök-jelöltek két fordulóban mérkőznek meg, a két fordulót szeptember 18. és október 10. között rendezik, a személyes voksolás alternatívájaként online is lehet majd szavazni és regisztrálni.

Ezek reménykeltő fejlemények, még akkor is, ha demokratikus közéletünkben – beleértve ebbe a nem fideszes sajtó egyes zugait is – nyomban felcsendültek a sopánkodás hangjai is. Két, némileg egymásnak ellentmondó tenorban: az egyik szerint az ellenzéki pártok a következő öt hónapban egymás kicsinálásával lesznek elfoglalva a kormány bírálata helyett, a második szerint nem lesz igazi verseny közöttük, mert a pártvezetők mindent lezsíroztak. És tényleg: az előválasztás visszaüthet akkor is, ha a felek túl sok sebet ejtenek egymáson, és akkor is, ha érdektelenségbe fullad. Egyelőre azonban semmi nem utal arra, hogy bármelyik is bekövetkezne, inkább az látszik, hogy a pártok nagyjából jól lőtték be az arany középutat a versengés és az együttműködés között.

Több versenykorlátozó tényezőt is beépítettek a szabályokba. Civil jelöltek csak akkor indulhatnak az előválasztáson, ha előre megmondják, győzelmük esetén melyik párt frakciójába ülnének be (és a párt el is fogadja ezt). Van ennek értelme? Van: hiszen a képviseleti demokráciát – és épp ez a kormányzati forma az, amivel a mostanit fel szeretnénk, és fel lehet váltani – pártok működtetik, és a frakcióhoz tartozás mégiscsak nyújt valamiféle, ha nem is százszázalékos garanciát a közös döntések tiszteletben tartására, és védelmet az esetleges későbbi árulással szemben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.