Kiegyezés?

A szerk.

Kedd este lezárult online szavazásán a Magyar Tudományos Akadémia közgyűlése Freund Tamás agykutatót választotta az MTA elnökének a pszichológus Pléh Csaba ellenében.

Szomorú hír ez a magyar tudományosság maradék szabadsága miatt aggódóknak; bár a két elnökaspiráns programbeszédéből ez nem igazán derült ki, a külső szemlélő számára is egyértelmű volt, hogy Freund számított az Orbán-kompatibilis jelöltnek, és Pléh volt az, akitől a kormánnyal szemben kritikusabb hozzáállást vártak támogatói.

Erre utalt Freund ismert Fidesz-szimpátiája mellett az is, hogy a miniszterelnöknek 2019 januárjában írt levelében „a kormányt folyamatosan kritizáló, gyengén teljesítő, a közéletet és a fiatalságot mételyező” társadalomtudósokról beszélt az agykutató, és bár e kijelentéséért elnézést kért, egy hete valamivel finomabban megismételte a Mandinernek, amikor azt a vádat fogalmazta meg, hogy egyes társadalomtudósok publikációit csak a bennük foglalt kormánykritika miatt közlik neves nemzetközi folyóiratok. Nem sok jót sejtet, hogy Freundot a társadalomtudományok ilyen mértékű megalázása után is megválasztották.

Persze mondhatnánk, hogy mióta a kormány tavaly szeptemberben leválasztotta az ország legjelentősebb kutatóintézet-hálózatát az MTA-ról, nem sokat számít, ki az Akadémia elnöke. Az MTA tudós társasággá fokozódott le, megszűnt tudományfinanszírozó intézménynek lenni. A korábban az MTA-hoz tartozó (4000 főt, köztük 2500 kutatót foglalkoztató) kutatóintézetek fenntartója az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) lett, a belföldi kutatási pályázatok túlnyomó többségéről a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal dönt – végső soron mindkét intézmény a kormány, közelebbről Palkovics László miniszter irányítása alatt áll. Az Akadémia jelentőségének hanyatlását pontosan érzékelteti, hogy ha a jogszabálytárban rákeresünk az akadémiai törvényre, Az Akadémia intézményei címszó alatt jelenleg két tök üres paragrafust találunk.

A másik oldalról nézve viszont fel is értékelődhet(ett volna) az Akadémia szerepe abban a helyzetben, amikor a szabad tudomány megmaradt hadállásait kell védeni a további fideszes nyomulástól. Az MTA például delegálhat tagokat az ELKH irányító tanácsába; az, hogy ők hogyan viszonyulnak majd a kormány várható „átalakítási terveihez”, akkor sem mindegy, ha a minisztérium delegáltjai – Maróth Miklós elnökkel összefogva – bármikor leszavazhatják őket.

Ugyanilyen fontos lenne, hogy az MTA hallassa a hangját a tudománypolitika, a köz- és felsőoktatás aktuális kérdéseiben, felszólaljon az egyre inkább hivatalos hátszéllel terjeszkedő áltudományosság ellen. Az Orbánnal fenntartott személyes viszonyában bízó Freundtól karakán kiállást aligha várhatunk ezekben az ügyekben, és mint egy interjújában előre leszögezte, megválasztása jelzi, hogy az akadémikusok többsége hajlik a kiegyezésre a kormánnyal. Sejtelmünk sincs, milyen eredményt várnak ettől, vagy mit féltenek a konfrontációtól – nagyjából már csak az életjáradékukat és a székházukat hagyták meg nekik. De még ha az Akadémia vezetése meghunyászkodik is, az akadémikusokat és az MTA köztestületének tagjait a jövőben sem akadályozza meg senki abban, hogy tegyenek valamit a tudomány becsületéért.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.