Kiegyezés?

A szerk.

Kedd este lezárult online szavazásán a Magyar Tudományos Akadémia közgyűlése Freund Tamás agykutatót választotta az MTA elnökének a pszichológus Pléh Csaba ellenében.

Szomorú hír ez a magyar tudományosság maradék szabadsága miatt aggódóknak; bár a két elnökaspiráns programbeszédéből ez nem igazán derült ki, a külső szemlélő számára is egyértelmű volt, hogy Freund számított az Orbán-kompatibilis jelöltnek, és Pléh volt az, akitől a kormánnyal szemben kritikusabb hozzáállást vártak támogatói.

Erre utalt Freund ismert Fidesz-szimpátiája mellett az is, hogy a miniszterelnöknek 2019 januárjában írt levelében „a kormányt folyamatosan kritizáló, gyengén teljesítő, a közéletet és a fiatalságot mételyező” társadalomtudósokról beszélt az agykutató, és bár e kijelentéséért elnézést kért, egy hete valamivel finomabban megismételte a Mandinernek, amikor azt a vádat fogalmazta meg, hogy egyes társadalomtudósok publikációit csak a bennük foglalt kormánykritika miatt közlik neves nemzetközi folyóiratok. Nem sok jót sejtet, hogy Freundot a társadalomtudományok ilyen mértékű megalázása után is megválasztották.

Persze mondhatnánk, hogy mióta a kormány tavaly szeptemberben leválasztotta az ország legjelentősebb kutatóintézet-hálózatát az MTA-ról, nem sokat számít, ki az Akadémia elnöke. Az MTA tudós társasággá fokozódott le, megszűnt tudományfinanszírozó intézménynek lenni. A korábban az MTA-hoz tartozó (4000 főt, köztük 2500 kutatót foglalkoztató) kutatóintézetek fenntartója az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) lett, a belföldi kutatási pályázatok túlnyomó többségéről a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal dönt – végső soron mindkét intézmény a kormány, közelebbről Palkovics László miniszter irányítása alatt áll. Az Akadémia jelentőségének hanyatlását pontosan érzékelteti, hogy ha a jogszabálytárban rákeresünk az akadémiai törvényre, Az Akadémia intézményei címszó alatt jelenleg két tök üres paragrafust találunk.

A másik oldalról nézve viszont fel is értékelődhet(ett volna) az Akadémia szerepe abban a helyzetben, amikor a szabad tudomány megmaradt hadállásait kell védeni a további fideszes nyomulástól. Az MTA például delegálhat tagokat az ELKH irányító tanácsába; az, hogy ők hogyan viszonyulnak majd a kormány várható „átalakítási terveihez”, akkor sem mindegy, ha a minisztérium delegáltjai – Maróth Miklós elnökkel összefogva – bármikor leszavazhatják őket.

Ugyanilyen fontos lenne, hogy az MTA hallassa a hangját a tudománypolitika, a köz- és felsőoktatás aktuális kérdéseiben, felszólaljon az egyre inkább hivatalos hátszéllel terjeszkedő áltudományosság ellen. Az Orbánnal fenntartott személyes viszonyában bízó Freundtól karakán kiállást aligha várhatunk ezekben az ügyekben, és mint egy interjújában előre leszögezte, megválasztása jelzi, hogy az akadémikusok többsége hajlik a kiegyezésre a kormánnyal. Sejtelmünk sincs, milyen eredményt várnak ettől, vagy mit féltenek a konfrontációtól – nagyjából már csak az életjáradékukat és a székházukat hagyták meg nekik. De még ha az Akadémia vezetése meghunyászkodik is, az akadémikusokat és az MTA köztestületének tagjait a jövőben sem akadályozza meg senki abban, hogy tegyenek valamit a tudomány becsületéért.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.