A szerk.

Kinek is magyarázkodik?

A szerk.

Hadházy Ákos még július közepén szúrta ki, hogy Szijjártó Péter csak helikopteres segítséggel tudta Tolna megyei programját lebonyolítani.

Országgyűlési képviselőként a Miért helikopterrel érkezett Tolnára július 14-én, ha a szolgálati autóját is maga után küldte? című írásbeli kérdésben meg is örökítette, amelyre múlt pénteken (!) volt képes a Külgazdasági és Külügyminisztérium reagálni. Ugyanakkor, amikor Szijjártó megint csak helikopterrel röpködött.

A Magyar Levente államtitkár jegyezte válasz szerint Szijjártó csak akkor helikopterezik, ha nagyon muszáj, „programja aznap nagyon zsúfolt volt, a közép-európai térség négy külügyminiszterével folytatott budapesti tárgyalások után rendőrségi helikopterrel utazott Tolnára, ahol a Fastron Hungária Kft. versenyképesség-növelő pályázati támogatási szerződését adta át”. Ami meg az autót illeti, Magyar szerint „a szolgálati gépjármű küldésére, a Tolnára történt érkezést követő közúti közlekedés miatt volt szükség”.

Azt soha nem fogjuk megtudni, hogy miért kellett két és fél hónapig várni e pár soros válaszra, de nyilvánvaló, hogy ezt az odavetett, a lényeget nem is érintő szöveget ugyanazzal a cinikus félremagyarázással, az érinthetetlenség biztos tudatában vetették oda Hadházynak, ahogy Szijjártó jachtos kalandját is kommunikálták. A különbség legfeljebb az, hogy akkor nem Magyar Levente, hanem egy másik államtitkár, Menczer Tamás nyomta a sódert a magánélet szentségéről, meg arról, hogy „közpénzt semmilyen formában nem érintett” főnöke adriai hajókázása.

Lehet, hogy a Fastron Hungária Kft. versenyképesség-növelő pályázati támogatási szerződésének átadása nem annyira aggályos, mint az oligarcha luxusjachtján elköltött vakáció, de ugyanúgy a kiválasztottak mindenhatóságát, törvényenkívüliségét mutatja. Mivel épeszű magyarázata nincs (lásd az államtitkári választ), csakis arról lehet szó, hogy e pazarló gesztusokkal Szijjártó kivételességét, nélkülözhetetlenségét igyekszik hangsúlyozni, „lássa a nép”, micsoda fontos ember lépett szülőföldjükre. Vagyis a helikopterezés ugyanarról a tőről fakad, mint jachtozás, a kastélyépítés, az arany vécékefe.

De úgy tűnik, a jachtozással valami porszem mégis került a gépezetbe. Eddig ugyanis Szijjártó szinte megnémult, ha ügyeit firtatták, ám most, a legfrissebb helikopterezése után saját kezűleg írt Facebook-posztban igyekszik kiosztani bírálóit. „Hosszú volt a mai nap is, most pedig húzás haza pakolni, mert éjfélkor indulunk az Egyesült Arab Emirátusokba, onnan aztán Málta, Banglades és Laosz még a héten” – dicsekszik, majd azt részletezi, hogy ki mindenkivel találkozott a múlt pénteki repülőnapon. „Minimális földrajzi tudással belátható, hogy ehhez a naphoz kellett a helikopteres segítség is” – jelenti ki, majd tételesen fel is sorolja, hogy hol járt (román határ, Nagyvárad, Berettyóújfalu), mit csinált (átadott, találkozott, egyeztetett), a végén pedig felteszi a költői kérdést: „Ezek közül melyik munkát nem kellett volna elvégeznem?”

Noha Szijjártó ezt sértődötten, kioktatón közli, a korábbi magabiztosság e gesztussal megbicsaklani látszik. Ha ugyanis a balhét eddig az államtitkárok vitték el, akkor most miért ő, a hajszolt miniszter körmöl Facebook-posztot? Lehet, hogy nem is a kritikusainak szánja magyarázkodó sorait?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.