A szerk.

Kinek is magyarázkodik?

A szerk.

Hadházy Ákos még július közepén szúrta ki, hogy Szijjártó Péter csak helikopteres segítséggel tudta Tolna megyei programját lebonyolítani.

Országgyűlési képviselőként a Miért helikopterrel érkezett Tolnára július 14-én, ha a szolgálati autóját is maga után küldte? című írásbeli kérdésben meg is örökítette, amelyre múlt pénteken (!) volt képes a Külgazdasági és Külügyminisztérium reagálni. Ugyanakkor, amikor Szijjártó megint csak helikopterrel röpködött.

A Magyar Levente államtitkár jegyezte válasz szerint Szijjártó csak akkor helikopterezik, ha nagyon muszáj, „programja aznap nagyon zsúfolt volt, a közép-európai térség négy külügyminiszterével folytatott budapesti tárgyalások után rendőrségi helikopterrel utazott Tolnára, ahol a Fastron Hungária Kft. versenyképesség-növelő pályázati támogatási szerződését adta át”. Ami meg az autót illeti, Magyar szerint „a szolgálati gépjármű küldésére, a Tolnára történt érkezést követő közúti közlekedés miatt volt szükség”.

Azt soha nem fogjuk megtudni, hogy miért kellett két és fél hónapig várni e pár soros válaszra, de nyilvánvaló, hogy ezt az odavetett, a lényeget nem is érintő szöveget ugyanazzal a cinikus félremagyarázással, az érinthetetlenség biztos tudatában vetették oda Hadházynak, ahogy Szijjártó jachtos kalandját is kommunikálták. A különbség legfeljebb az, hogy akkor nem Magyar Levente, hanem egy másik államtitkár, Menczer Tamás nyomta a sódert a magánélet szentségéről, meg arról, hogy „közpénzt semmilyen formában nem érintett” főnöke adriai hajókázása.

Lehet, hogy a Fastron Hungária Kft. versenyképesség-növelő pályázati támogatási szerződésének átadása nem annyira aggályos, mint az oligarcha luxusjachtján elköltött vakáció, de ugyanúgy a kiválasztottak mindenhatóságát, törvényenkívüliségét mutatja. Mivel épeszű magyarázata nincs (lásd az államtitkári választ), csakis arról lehet szó, hogy e pazarló gesztusokkal Szijjártó kivételességét, nélkülözhetetlenségét igyekszik hangsúlyozni, „lássa a nép”, micsoda fontos ember lépett szülőföldjükre. Vagyis a helikopterezés ugyanarról a tőről fakad, mint jachtozás, a kastélyépítés, az arany vécékefe.

De úgy tűnik, a jachtozással valami porszem mégis került a gépezetbe. Eddig ugyanis Szijjártó szinte megnémult, ha ügyeit firtatták, ám most, a legfrissebb helikopterezése után saját kezűleg írt Facebook-posztban igyekszik kiosztani bírálóit. „Hosszú volt a mai nap is, most pedig húzás haza pakolni, mert éjfélkor indulunk az Egyesült Arab Emirátusokba, onnan aztán Málta, Banglades és Laosz még a héten” – dicsekszik, majd azt részletezi, hogy ki mindenkivel találkozott a múlt pénteki repülőnapon. „Minimális földrajzi tudással belátható, hogy ehhez a naphoz kellett a helikopteres segítség is” – jelenti ki, majd tételesen fel is sorolja, hogy hol járt (román határ, Nagyvárad, Berettyóújfalu), mit csinált (átadott, találkozott, egyeztetett), a végén pedig felteszi a költői kérdést: „Ezek közül melyik munkát nem kellett volna elvégeznem?”

Noha Szijjártó ezt sértődötten, kioktatón közli, a korábbi magabiztosság e gesztussal megbicsaklani látszik. Ha ugyanis a balhét eddig az államtitkárok vitték el, akkor most miért ő, a hajszolt miniszter körmöl Facebook-posztot? Lehet, hogy nem is a kritikusainak szánja magyarázkodó sorait?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."