A szerk.

Külsősök

A szerk.

Folytatódik Karácsony Gergely kampánybeli „alkalmatlanozása”, csak más eszközökkel: újabban a választási programját kérik számon rajta – az ám, kik is? Nem, nem hardcore fideszes pártpolitikusok vagy a propagandagyár verőlegényei, még csak nem is az emberarcú fideszizmus kijelölt figurái.

Hanem, nyilván a hitelesség érdekében, a Fidesz-hatalom azon „kívülálló” kedvezményezettjei, akik önképük szerint olyannyira nem is kötődnek a Fideszhez, hogy már kifejezetten szakelemek. Elébb Vitézy Dávid, az alternatív kormánypárti városirányítás reklámarca sajnálkozott azon, hogy a fővárosi közgyűlési többség leszavazta egy fideszes városatya azon módosító indítványát, miszerint legyen klíma a 3-as metró vagonjaiban, s így a budapestiek ezen a nyáron is megfőnek a mondott vonalon. Aztán Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, a Liget-projekt kormány-, majd miniszteri biztosa méltatlankodott egy sort amiatt, hogy Karácsony leállíttatta a Városliget „zöldfejlesztését”.

Mind a metrókocsitender, mind a Városliget körüli botrány alaposan dokumentált a magyar sajtó még szabad részében, ebben a lapban is. Ennek alapján határozottan állítjuk, hogy egy jog- és kultúrállamban egyik sem valósulhatott volna meg abban a formában, ahogyan a Fidesz-kormányzat és a fideszes fővárosi vezetés azt megvalósította. A hiányzó mozaikdarabkák ellenére is tudható, de legalábbis erősen valószínűsíthető, hogy az oroszok helyzetbe hozása a metrótenderen Orbánéknak a putyini Oroszországgal folytatott smúzolásának a szerves része; és a történetnek épp úgy eleme a már rozsdásodó „felújított” metrókocsi, mint a homályban tartott paksi szerződések vagy a Dunakeszi Járműjavító átjátszása a metrókocsik „felújítását” végző orosz vállalat anyacégének.

Arról is elegendő információnk van, hogy mi történt a Városligetben. Arra viszont nem emlékszünk, hogy Baán László határozottan összevonta volna a szemöldökét az esztelen fakivágások, vagy az elpusztított évtizedes-évszázados zöldfelület „pótlását” előirányzó kormányzati terv vérlázító cinizmusa láttán (emlékeznek, a „zöldfejlesztésbe” beleszámított volna a betonépületek tetejének füvesítése is). Nem zavarta a nyers gazdasági érdekek hangzatos jelszavakba csomagolása, a tiltakozó békés állampolgárok, a Ligetvédők rendszeres és olykor tettlegességig fajuló zaklatása sem, ahogyan a különféle engedélyezéseknek a projektet végigkísérő, hogy is mondjuk csak, furcsaságai sem.

Most viszont a törvény betűjére hivatkozva szállt be a politikai kampányba, persze, szigorúan szakmai alapon. Egyébként Baán föllépése nem oly magától értetődően átlátszó elsőre, mint Vitézy fölhorgadása (hiszen utóbbi a kötöttpályás közlekedés szerelmeseként nyilván tisztában van azzal, mire alkalmasak a „felújított” orosz vagonok). A Liget-projekt előrehaladottsága valóban kompromisszumra késztette az új városvezetést, amely legföljebb azt tűzhette ki célul, hogy e gigantomán beruházást a még tolerálható keretek között tartsa. A nyilvánosság előtt zajló megegyezésre törekvés (amitől az elmúlt évtizedben elszokhatott a nagyközönség) könnyen tűnhet kapkodásnak vagy pálfordulásnak – ezt használja ki a Fidesz a kommunikációjában. Kérdés, mit szűr le tanulságként ezekből a városházi agytröszt; hiszen Karácsony – deklaráltan a főváros minél zavartalanabb működtetéséért –, némely szövetségese és választói egy részének ízlése ellenére is valamiféle békés(ebb) egymás mellett élésre törekszik a kormánytöbbséggel. Mit tesz vajon, ha ez nem fog menni?

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.