A szerk.

Külsősök

A szerk.

Folytatódik Karácsony Gergely kampánybeli „alkalmatlanozása”, csak más eszközökkel: újabban a választási programját kérik számon rajta – az ám, kik is? Nem, nem hardcore fideszes pártpolitikusok vagy a propagandagyár verőlegényei, még csak nem is az emberarcú fideszizmus kijelölt figurái.

Hanem, nyilván a hitelesség érdekében, a Fidesz-hatalom azon „kívülálló” kedvezményezettjei, akik önképük szerint olyannyira nem is kötődnek a Fideszhez, hogy már kifejezetten szakelemek. Elébb Vitézy Dávid, az alternatív kormánypárti városirányítás reklámarca sajnálkozott azon, hogy a fővárosi közgyűlési többség leszavazta egy fideszes városatya azon módosító indítványát, miszerint legyen klíma a 3-as metró vagonjaiban, s így a budapestiek ezen a nyáron is megfőnek a mondott vonalon. Aztán Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, a Liget-projekt kormány-, majd miniszteri biztosa méltatlankodott egy sort amiatt, hogy Karácsony leállíttatta a Városliget „zöldfejlesztését”.

Mind a metrókocsitender, mind a Városliget körüli botrány alaposan dokumentált a magyar sajtó még szabad részében, ebben a lapban is. Ennek alapján határozottan állítjuk, hogy egy jog- és kultúrállamban egyik sem valósulhatott volna meg abban a formában, ahogyan a Fidesz-kormányzat és a fideszes fővárosi vezetés azt megvalósította. A hiányzó mozaikdarabkák ellenére is tudható, de legalábbis erősen valószínűsíthető, hogy az oroszok helyzetbe hozása a metrótenderen Orbánéknak a putyini Oroszországgal folytatott smúzolásának a szerves része; és a történetnek épp úgy eleme a már rozsdásodó „felújított” metrókocsi, mint a homályban tartott paksi szerződések vagy a Dunakeszi Járműjavító átjátszása a metrókocsik „felújítását” végző orosz vállalat anyacégének.

Arról is elegendő információnk van, hogy mi történt a Városligetben. Arra viszont nem emlékszünk, hogy Baán László határozottan összevonta volna a szemöldökét az esztelen fakivágások, vagy az elpusztított évtizedes-évszázados zöldfelület „pótlását” előirányzó kormányzati terv vérlázító cinizmusa láttán (emlékeznek, a „zöldfejlesztésbe” beleszámított volna a betonépületek tetejének füvesítése is). Nem zavarta a nyers gazdasági érdekek hangzatos jelszavakba csomagolása, a tiltakozó békés állampolgárok, a Ligetvédők rendszeres és olykor tettlegességig fajuló zaklatása sem, ahogyan a különféle engedélyezéseknek a projektet végigkísérő, hogy is mondjuk csak, furcsaságai sem.

Most viszont a törvény betűjére hivatkozva szállt be a politikai kampányba, persze, szigorúan szakmai alapon. Egyébként Baán föllépése nem oly magától értetődően átlátszó elsőre, mint Vitézy fölhorgadása (hiszen utóbbi a kötöttpályás közlekedés szerelmeseként nyilván tisztában van azzal, mire alkalmasak a „felújított” orosz vagonok). A Liget-projekt előrehaladottsága valóban kompromisszumra késztette az új városvezetést, amely legföljebb azt tűzhette ki célul, hogy e gigantomán beruházást a még tolerálható keretek között tartsa. A nyilvánosság előtt zajló megegyezésre törekvés (amitől az elmúlt évtizedben elszokhatott a nagyközönség) könnyen tűnhet kapkodásnak vagy pálfordulásnak – ezt használja ki a Fidesz a kommunikációjában. Kérdés, mit szűr le tanulságként ezekből a városházi agytröszt; hiszen Karácsony – deklaráltan a főváros minél zavartalanabb működtetéséért –, némely szövetségese és választói egy részének ízlése ellenére is valamiféle békés(ebb) egymás mellett élésre törekszik a kormánytöbbséggel. Mit tesz vajon, ha ez nem fog menni?

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.