A szerk.

Laphalál

A szerk.

Több mint félmilliárd forint folyóirat-támogatásra – ezzel a címmel jelentette meg optimista hangulatú közleményét a Nemzeti Kulturális Alap (NKA), és nem habozott rámutatni a látványos fejlődésre, a hatalmas összeg mellé állítva párhuzamként a korábbi szűk esztendőket, a tavalyi 368 milliós, illetve a 2014-es 352 milliós „nyílt keretet”.

Jobb helyeken az ilyen arcátlan hazugságnak azonnali következményei vannak.

Valójában ugyanis ennek éppen az ellenkezője történt. A történet azzal kezdődött, hogy 2012-ben bevezették a mindenki által üdvözölt hároméves támogatásokat. Mintegy negyven nyomtatott és online lap részesült abban a szerencsében, hogy így legalább három évre előre tervezhetett (például az Alföld, a Balkon, a Filmvilág, a Muzsika és az Új Művészet). Erre 2013-ban 750 millió, 2014-ben és 2015-ben pedig 380 millió ment. Az NKA közleményében említett, az összes többi lapnak szétosztható korábbi nyílt keret azonban ezen felül értendő. Idén viszont a hároméves pályázatokat már nem írták ki, a büszkén lobogtatott félmilliárd így valójában jókora támogatáscsökkentés. Arról nem is beszélve, hogy a korábbi pénzek se jelentettek dúskálást: tavaly év végén az akkor megszüntetett folyóirat-kollégium elnöke, Kollár Árpád úgy számolt, hogy a teljes magyar folyóirat-hálózat kényelmesen fenntartható lenne évi 900 millió forintból, 700 millió alatt azonban kritikus helyzet áll elő.

Ehhez mérjük az NKA közleményét a félmilliárdról, amely tulajdonképpen azt jelenti be diadalittasan, hogy számos folyóirat megszűnik, a többieknél pedig el kell bocsátani a maradék szerkesztők egy részét, rövidíteni kell a lapszámokat, csökkenteni a honoráriumokat és így tovább. Már ahol kapnak még egyáltalán fizetést a szerzők és a szerkesztők. A művészeti folyóiratok hétköznapi történetei ugyanis régóta arról szólnak, hogy a korábban se túl népes szerkesztőségek megfeleződtek, a szerkesztőknek sokszor semmilyen juttatás nem jár, a szerzőknek is alig.

Ezen a ponton szokás felvetni, hogy jó, de miért is kéne az államnak eltartani ezeket a lapokat? Miért nem a művészetértő közönség vagy a nemes lelkű mecénások finanszírozzák őket? És különben is, minek ennyi folyóirat? Ha senki nem kíváncsi a sok okoskodásra, akkor miért nem rakják fel a netre az egészet, oszt’ jó napot?

Ezek mögött a gyakran elhangzó, indulatos kérdések mögött valódi problémák is húzódnak, bár azt nem nehéz ellenük vetni, hogy térségünkben – Európában – a magas művészet semmilyen ága nem él meg állami dotáció nélkül, a folyóiratok pedig kifejezetten kevésbe fájnak. De bizonyára érdemes lenne mértéktartó, sok szempontú, külföldi kitekintéssel, különböző szakmák bevonásával zajló vitát kezdeményezni arról, milyen folyóiratokra van szükségünk, és abból hányat kell kinyomtatni. Most azonban álságos lenne ezekkel a dilemmákkal tenni-venni magunkat, miközben a politikai akarat – vagy jobb esetben annak hiánya – cinikusan és gondolkodás nélkül szétveri azt a rendszert, amely a magyar kultúra egyik alapja. A folyóiratok azok a helyek, ahol a művészetről, a tudományról való gondolkodásunk formálódik, ahol kialakulnak azok a gondolatok, amelyek aztán átszivároghatnak a sajtóba, az oktatásba, mindannyiunk életébe. Ez a rendszer került most az összeomlás szélére. Azért, mert a Magyar Művészeti Akadémia által bekebelezett NKA olyan siralmas szellemi és szervezeti állapotba került, hogy nem akadt benne senki, akiben szándék és képesség mutatkozott volna megállítani ezt a rombolást.

Nem csak a teljes állami költségvetés, nem csak a stadionépítések, de még a kulturális büdzsé arányában is nevetséges tételről, néhány százmillióról van szó. Kerényi Imre a nemzeti könyvtárára 300 milliót kapott, Orbán János Dénes a tehetséggondozójára 150 milliót, csak azért, mert valakinek sikerült belesutyorognia néhány szót Orbán Viktor fülébe. Úgy látszik, nem akadt senki, aki a folyóiratok érdekében kilincselt volna a miniszterelnöknél, ezért aztán megnézhetik magukat. Nagy gyalázat volna, ha csendben múlnának ki.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.