A szerk.

Lekapcsolva

A szerk.

„A miniszter úgy irányította a vasutat, mint egy terepasztal-kezelő” – írta Frisnyák Zsuzsa történész a Rákosi-korszak közlekedésügyi miniszteréről, Bebrits Lajosról. Azt is hozzátette, hogy „hirtelen haragú, impulzív ember” volt, aki „élő, eleven stílusban” fogalmazott, és aki efféle utasításokkal lepte meg a MÁV vezérigazgatóját: „Itt az ideje, hogy X igazgatót leváltsd. Legfeljebb Kelenföldre mehet váltókezelőnek.” A történész szerint Bebrits számára a vasút volt „az egyetlen közlekedési ágazat, melynek működési mechanizmusával – egy forgalmista szintjén – tisztában volt”.

Lázár János vélhetően egy forgalmista szintjén sincs tisztában a vasútüzemmel, ám lépé­sei kísértetiesen emlékeztetnek elődjére. Augusztus végén, amikor a MÁV bejelentette, hogy „a pálya korossága” miatt sebességkorlátozást kell bevezetni Magyarország legfontosabb vasúti fővonalának Biatorbágy–Szárliget szakaszán, Lázár azonnal elrendelte a felújítást; amikor pedig kiderült, hogy erre nincs pénz, akkor „élő, eleven stílusban” közölte, hogy a MÁV vezetői ne okoskodjanak. „Aki egy nyolcszázmilliárd forintos tömegközlekedési kasszában nem talál 32 milliárd forintot most, az tegye le a lantot” – mondotta. Aztán pár nappal később ki is rúgta a vasút két vezető beosztású emberét, akik ugye túl sokat okoskodtak. „Voltak és vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy egyenesen szabotálták. (…) Ezektől a kollégáktól most megválunk” – közölte az államtitkár. Tényleg, mintha Bebrits Lajos mondta volna 1950-ben. Nem sokkal később azok a tömegjelenetek is az ötvenes évek elejét idézték, amelyek előkészítés nélküli pályafelújítás miatt álltak elő az érintett állomásokon.

A pótlóbuszos káosz eddig nem érintette a nemzetközi vonatokat, a Bécsbe tartó járatok utasait a MÁV megkímélte a biatorbágyi átszállástól. Az osztrák vasút (ÖBB) azonban nem volt ilyes kegyes. Úgy döntöttek, hogy az október 2. és 26. között Budapestről induló Railjet szerelvények végállomása Bécs lesz, így például Münchenbe csak átszállással lehet már eljutni. A döntés hátterében minden bizonnyal az áll, hogy az ÖBB kizárólag a Bécsben felszálló utasok érdekeit tartotta szem előtt, és nem akartak azért égni, mert a Magyarországról rendszeresen jelentős késéssel érkező vonatok tőlük is jelentős késéssel indulnak tovább.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”