A szerk.

Lekapcsolva

A szerk.

„A miniszter úgy irányította a vasutat, mint egy terepasztal-kezelő” – írta Frisnyák Zsuzsa történész a Rákosi-korszak közlekedésügyi miniszteréről, Bebrits Lajosról. Azt is hozzátette, hogy „hirtelen haragú, impulzív ember” volt, aki „élő, eleven stílusban” fogalmazott, és aki efféle utasításokkal lepte meg a MÁV vezérigazgatóját: „Itt az ideje, hogy X igazgatót leváltsd. Legfeljebb Kelenföldre mehet váltókezelőnek.” A történész szerint Bebrits számára a vasút volt „az egyetlen közlekedési ágazat, melynek működési mechanizmusával – egy forgalmista szintjén – tisztában volt”.

Lázár János vélhetően egy forgalmista szintjén sincs tisztában a vasútüzemmel, ám lépé­sei kísértetiesen emlékeztetnek elődjére. Augusztus végén, amikor a MÁV bejelentette, hogy „a pálya korossága” miatt sebességkorlátozást kell bevezetni Magyarország legfontosabb vasúti fővonalának Biatorbágy–Szárliget szakaszán, Lázár azonnal elrendelte a felújítást; amikor pedig kiderült, hogy erre nincs pénz, akkor „élő, eleven stílusban” közölte, hogy a MÁV vezetői ne okoskodjanak. „Aki egy nyolcszázmilliárd forintos tömegközlekedési kasszában nem talál 32 milliárd forintot most, az tegye le a lantot” – mondotta. Aztán pár nappal később ki is rúgta a vasút két vezető beosztású emberét, akik ugye túl sokat okoskodtak. „Voltak és vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy egyenesen szabotálták. (…) Ezektől a kollégáktól most megválunk” – közölte az államtitkár. Tényleg, mintha Bebrits Lajos mondta volna 1950-ben. Nem sokkal később azok a tömegjelenetek is az ötvenes évek elejét idézték, amelyek előkészítés nélküli pályafelújítás miatt álltak elő az érintett állomásokon.

A pótlóbuszos káosz eddig nem érintette a nemzetközi vonatokat, a Bécsbe tartó járatok utasait a MÁV megkímélte a biatorbágyi átszállástól. Az osztrák vasút (ÖBB) azonban nem volt ilyes kegyes. Úgy döntöttek, hogy az október 2. és 26. között Budapestről induló Railjet szerelvények végállomása Bécs lesz, így például Münchenbe csak átszállással lehet már eljutni. A döntés hátterében minden bizonnyal az áll, hogy az ÖBB kizárólag a Bécsben felszálló utasok érdekeit tartotta szem előtt, és nem akartak azért égni, mert a Magyarországról rendszeresen jelentős késéssel érkező vonatok tőlük is jelentős késéssel indulnak tovább.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.