BKV-tüntetés az Akácfa utcában

Menet a hiába

A szerk.

Kilátásba helyeztek újabb demonstrációt, sőt márciusban sztrájkot, de valószínűleg ők sem gondolják komolyan, hogy akár ennek a mostaninak, akár a várható további megmozdulásoknak bármiféle következményük lehet.

Szétrohadt buszok, kigyulladó metrókocsik, kisiklott villamosok. A közelmúlt közlekedési hírei azt sugallják, hogy a BKV járművei mozgó vesztőhelyek  – a magas jegyárakat is e speciális kalandtúra indokolja. Az utas pedig türelmes állat, s amikor azt nyilatkozzák a BKV illetékesei, hogy „a nehézségek ellenére is igyekszünk tartani a színvonalat”, legfeljebb a régi vicc jut az eszébe. „Főúr, légy van a kalácsban!” – mondja a felháborodott vendég. „De a többi a mazsola” – mosolyog a pincér. A szocializmus éveiben (1953-ban épp úgy, mint 1977-ben) nem egyszer előfordult, hogy a megállóban fagyoskodók a kalauzt, a sofőrt egyszerűen megverték, napjaink fővárosi utasa már azért hálás, ha biztonságban célba ér. Viszont egyáltalán nem érdekli, hogy mennyi fizetést visz haza, milyen juttatásokat kap a buszvezető. Sőt, ha ő semmilyen juttatást nem kap, akkor még fel is háborodik azon, ha a pilóta kevesli a jussát.

Nincs ebben semmi különös, a fizetővendég már csak ilyen. Így aztán hiába tüntettek a vártnál sokkal többen a BKV dolgozói közül a cég Akácfa utcai székháza előtt, a szónokok hiába beszéltek végső elkeseredésről, erőn felüli teljesítményről, rettentő munkakörülményekről – egyvalamiben biztosak lehetünk: Budapest népének szolidaritására nem számíthatnak.

Még akkor sem, ha ők maguk is ugyanezt a „népet” képviselik. A kedd délutáni tömegben ugyanis nem sötétkék egyenruhás „békávésokat”, hanem ugyanazokat a meggyötört arcokat láthattuk az Akácfa utcában, akiket nap, mint nap a villamoson, a trolin. Akiknek ugyanúgy a Nokiás doboz jut eszükbe a BKV-ról (jó párat láthattunk belőle magasba emelve), mint bárkinek ebben a városban. Csakhogy evvel véget is ért a kreativitás: a tüntetés szónokai – rutinos szakszervezeti rókák és egyszerű dolgozók – a kialakult helyzetért a BKV jelenlegi vezetését tették felelőssé, ám ezen túl nem tudtak mit mondani. Kilátásba helyeztek újabb demonstrációt, sőt márciusban sztrájkot, de valószínűleg ők sem gondolják komolyan, hogy akár ennek a mostaninak, akár a várható további megmozdulásoknak bármiféle következményük lehet.

Az, hogy szakszervezeti vezetők petíciót adnak át a BKV vezérigazgatójának, körülbelül olyan, mint amikor az elítéltek a börtönőrrel akarnak üzletelni, hogy hamarabb szabaduljanak. A tüntetés után a BKV vezérigazgatója is legfeljebb annyit tehetett, mint a megkörnyékezett smasszer: széttárta a karját, hogyan is tudnék magukon segíteni? És igaza van. A BKV sorsa már réges-régen nem a cég menedzsmentjének tehetségén, de még csak nem is a tulajdonos Fővárosi Önkormányzat jóindulatán múlik.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.