Mitől félnek?

A szerk.

Péntek−szombati összejövetelükön az uniós tagországok állam- és kormányfői vagy megállapodnak az EU következő hétéves költségvetéséről (cirka 1100 milliárd euró) és a hozzácsapott helyreállítási csomagról (750 milliárd euró), vagy nem állapodnak meg, erről most nem bocsátkoznánk jóslatokba.

Péntek−szombati összejövetelükön az uniós tagországok állam- és kormányfői vagy megállapodnak az EU következő hétéves költségvetéséről (cirka 1100 milliárd euró) és a hozzácsapott helyreállítási csomagról (750 milliárd euró), vagy nem állapodnak meg, erről most nem bocsátkoznánk jóslatokba. A tárgyalások tétjének emelkedését viszont pontosan jelzi, hogy hirtelen még Orbán Viktornak is eszébe jutott, mekkora demokrata ő: arra utasította az Országgyűlés kormánypárti többségét, hogy az adja írásba, mely feltételek nem teljesülése esetén éljen miniszterelnöki vétójogával az uniós költségvetés szavazásán.

A parlamenten kedden átnyomott határozatnak közjogi jelentősége persze nincs, az Alaptörvény értelmében is Orbánnak mindössze annyi kötelezettsége lesz az uniós csúcson, hogy figyelembe vegye az Országgyűlés álláspontját (vagyis a fideszes többségét, vagy­is a sajátját). A határozat mellesleg olyan feltételeket is szab az uniónak (7-es cikk szerinti eljárások lezárása, civil szervezetek kirekesztése az uniós támogatásokból), amelyek teljesülése gyakorlatilag kizárható, Orbán viszont előbb-utóbb kénytelen lesz rábólintani valamilyen megoldásra, az uniós költségvetés tartós hátráltatását aligha vállalná be.

A számszaki kérdéseken túl a miniszterelnök érzékelhetően az úgynevezett jogállamisági mechanizmusra érzékeny, s minthogy ez máig billegő része a megállapodásnak, a parlamenti határozat is a tervezett új szabályozás elleni fellépés fontosságát demonstrálja. Az Európai Bizottság még 2018-ban javasolta, hogy az uniós pénzek kifizetését a jövőben kössék bizonyos jogállami normák betartásához; az Európai Parlament benne is lenne, a labda a kormányokat tömörítő Tanácsnál pattog. A bizottsági javaslat elsősorban a jogállamiságnak a korrupcióellenes harccal összefüggő részére vonatkozik (bírói függetlenség, hatékony és politikailag semleges ügyészség, az összeférhetetlenségek kiküszöbölése a közigazgatásban), de elfogadása így is nagy előrelépés lenne a teljesen hatástalannak tűnő 7-es cikk szerinti eljáráshoz képest.

Míg a 7-es cikk alapján kivethető szankciókhoz teljes egyetértés kell a Tanácsban (azaz például a lengyel kormány bármikor megvédheti a magyart, és vice versa), az új jogállamisági mechanizmus alapján a Bizottság maga kezdeményezhetné az uniós pénzek kifizetésének felfüggesztését, amit a Tanács csak minősített többséggel írhatna felül. Legalábbis ez volt az eredeti elképzelés, amely a kormányok közötti megbeszéléseken már eddig is puhult – Charles Michel, az Európai Tanács elnöke februárban úgy módosította a javaslatot, hogy ne a szankciók megakadályozásához, hanem az elindításukhoz kelljen a minősített többség.

De ez is sokkal jobb lenne a jelenlegi semminél – nem véletlenül ágál ellene minden erejével a magyar kormány. A minősített többséget blokkoló kisebbséghez az uniós népesség minimum 35 százalékát reprezentáló kormányok támogatását kellene összeszedni Orbánnak (vagy Kaczyńskinek), ami nem magától értetődően megoldható feladat, különösen akkor nem, ha a négy legnagyobb tagállam (Németország, Franciaország, Olaszország és Spanyolország) támogatja az uniós pénzek megvonását az illiberális rezsimektől. A jogállamisági mechanizmus még felvizezett formájában is eszközt adna az EU kezébe, amellyel nyomás alatt tarthatná a közösség alapértékeit semmibe vevő tagállamokat. Hogy erre megvan-e a politikai akarat Európa erős embereiben (elsősorban persze a német kormányban), azt első körben az mutatja majd meg, mennyire vehemensen ragaszkodnak a jogállamisági fékhez a költségvetési alkudozások során.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.