A szerk.

Nem nagy ár

A szerk.

Orbánnak megint eszébe jutott két dolog 2014-ről. Egy: a következő két évre fölfüggesztenék a politikai pártok - választási eredmények után járó - állami támogatását. Kettő: csak azok szavazhatnának, akik két (három) hónappal a választások előtt regisztrálják magukat az illetékes hivatalokban. A két ötlet megvalósítása a szabad és titkos választások, a választásra jogosult magyarországi állampolgárok alkotmányos joga elleni támadás lenne.

A Fidesz két éve a pártfinanszírozás reformját is megígérte - ne zárjuk ki a lehetőséget, hogy Orbán csupán egy olyan kiinduló pozíciót választott, amiből engedni lehet. Hiszen az ellenzéken kívül morog a teljes KDNP, a Fidesz-frakció jó része, és Lázár János (még) frakcióvezető sem változtatta meg nyilvános álláspontját, miszerint a többpárti demokrácia működtetése (így a pártoké is) pénzbe kerül. Az előzetes regisztráció sem új ötlet, tavaly már fölmerült, meg is kapta a magáét mindenkitől. Lehetséges tehát, hogy a Fidesz stratégái valóban újabb választójogi torzszülöttet készülnek bemutatni, ám az a két fenti ötlethez képest enyhébb lesz - vagyis lesz minek örülni, a kormánypárti sajtó megkönnyebbülten folytathatja a szerecsenmosdatást, és halvány remény költözhet az ellenzéki kebelekbe is.

De valami lesz, az biztos. Orbán politikájának egyetlen célja van: a következő győzelmét bármilyen eszközzel biztosítani. Minden vitatott intézkedése ezért volt, van, lesz: a vegyes rendszer fölforgatása, az egyéni mandátumok túlsúlyba kerülése, a választókörzetek brutális átrajzolása. E sorba tökéletesen illik, hogy megfosszák a pártokat a legbiztosabb legális bevételi forrásuktól. A Fidesz négy éve megfúrta az Eötvös Károly Intézet-féle, konszenzusos pártfinanszírozási reformot. Az tiszta helyzetet teremtett volna - e mostani ötlet viszont csak a pártpénzek körüli homályt növelné. És komoly kampányt (ráadásul kettőt: az előzetes regisztráció bevezetése ugyanis erre kényszerítené a pártokat) a Fideszen kívül aligha folytathatna más, hiszen elég pénze csak neki lenne: az ő tagdíjfizetői a legfegyelmezettebbek, úgy egyéni, mint, khm, társasági szinten. Az előzetes regisztráció pedig egyszerre lenne műveltségi és vagyoni cenzus, továbbá annak a taszító emberképnek a hű lenyomata, amely Magyarország népét egzisztenciális és szociális helyzete alapján osztja értékesekre és értéktelenekre.

A választási szabályok arcátlan manipulálása mögött hatalomféltés áll. A 2002-es sokk újraélésétől való félelem, amely máig a szocialista csodaszoftverekből előmászó, kannásbortól böfögő panelprolik önigazoló képzetéből táplálkozik. A vereség élménye, az attól való rettegés űzi Orbánt a demokratikus renddel szembeni újabb és újabb merényre. De nem csak a veszíteni képtelen személyiség szorongása ez. Orbán már most, regnálása félidejében is romhalmazt - szétbarmolt közjogot, tönkretett közintézményrendszert, szétvert oktatást, lenullázott gazdaságot, töméntelen adósságot, a köz- és uniós pénzek közgépes kiszipkázását, elvesztett nemzetközi reputációt - tudhat maga mögött. A fontos közhivatalok fideszesítésével ugyan fölkészült a rosszabbik eshetőségre is - de biztonságban csak a kormányfői székben érzi magát. A számonkérést csak ott kerülheti el. Ezért semmi sem drága neki, Magyarország következő két évtizede sem.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.