A szerk.

Nem tűri, hogy ellopják

A szerk.

Mármint Orbán Viktor nem tűri, hogy ellopják a közpénzt – a miniszterelnök szíves közlése ez, a hekkelés miatt immár sajtótörténetté nemesült karácsonyi interjújában üzente ezt meg az ő népének (és e szavakat tényleg ő mondta). S ez a szigor a jelek szerint kiterjed a szemet szúróan ostoba üzletelés miatti állami veszteség rendezésére is.

Tavaly szeptemberben derült ki, hogy egy Orbán-rokonokkal telepakolt cég (a Cider Alma) 3,2 milliárd forinttal tartozik a külügyminisztérium (tehát a magyar kormány, amelynek a feje Orbán Viktor) felügyelte Magyar Nemzeti Kereskedőháznak (MNKH). Az MNKH követelését többek között olyan zálogtárgyak biztosították, mint 5 millió darab 425 ml-es vákuumzárású csemegekukorica konzerv és 1,5 millió darab 720 ml-es magozott meggykonzerv. A tartozás határideje a hír megjelenésekor már lejárt, ám a Cider Alma akkori értesülések szerint csupán 280 milliót törlesztett, a többit novemberre ígérte. A cégcsoportban több pozíciója is van a miniszterelnök sógorának, a Cider Alma egyik leányvállalatát Orbán unokaöccse vezeti, de a csoport egyes tisztségviselői felbukkannak Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester, milliárdos és közbeszerzéshuszár, illetve a miniszterelnöki vő, Tiborcz István érdekeltségei körül is. (Rögzítsük továbbá a teljesség kedvéért, hogy a lapunkban is bemutatott, az állam által igen nagyvonalúan kistafírozott MNKH körül orbitális pályán kering az Orbán-klán egynéhány más tagja és üzleti bizalmasa is.)

A Hír Tv közérdekű adatigényléssel fordult az MNKH-hoz a tartozás miatt, így ennek köszönhetően most már tudjuk, hogy a cechet a Mészáros Lőrinchez kapcsolható Hórusz Faktorház állta.

Most pedig röviden tekintsük át, hogy hivatalosan mi a valóság. A valóság, ugye, az, hogy Orbán Viktor voltaképpen szegényedik, hiszen erről papírja is van, a saját kormányfői kezével kitöltött vagyonbevallás. Valóság az is, hogy a puritánság látszatát mindig is gondosan óvta Orbán és csapata; emlékezzünk a megható kisemberi jelenetekre a le­strapált családi Opel Corsával, vagy arra, hogy a budai hegyvidéki családi lakról sokáig csak előnytelennek vélt fotókat mutogattak. (Lehet, hogy a város egyik legdrágább környéke, de a ház tulajdonképpen csak egy faház! Úristen, milyen infantilis, átlátszó és szánalmas erőlködés volt ez is. Hát még a hiszti, amit a Fidesz csapott, amikor a Népszava újságírói helikopterről fölvételeket készítettek a teljes rezidenciáról.)

Ezek után röviden vegyük sorra, mit mutat a látszat.

A látszat az, hogy a miniszterelnöki klánba akár vérségi, akár bizalmi alapon tartozók 2010 óta egyre nagyobb szalonnadarabokat hasítanak ki az állam zsíros testéből megrendelések, közbeszerzések, irányított „nem közpénzjellegű” adók stb. formájában. A látszat az, hogy a közpénzekből ily módon fölhizlalt cégekben a lóvé vagy kivett osztalék, vagy (olykor más érdekeltségeken keresztül) kastélyok, belvárosi éttermek és ingatlanok, szállodák, földbirtokok etc. formájában alakul magánvagyonokká. A látszat az, hogy a 2010 óta fénysebességgel gyarapodó Mészáros Lőrinc-vagyonról nem tudni, hogy az meddig az övé, és mettől a szűken vett Orbán családé.

Az ország egyik fele szerint mindez persze nem látszat, hanem maga a magyar rögvalóság. A hét elejei hír a mészárosi adósságrendezésről e vélelmet csak erősíti. Mert mi is történt? Egy részleteiben egyelőre kevéssé ismert, ám sajnálatos módon nyilvánosságot kapott ügymenetet a klán családon belül rendezett: a miniszterelnöki rokonok fölhalmoztak egy kis adósságot, az intéző meg elsimította a problémát.

Képzeljék el, mi lenne itt, ha Orbán még tűrné is a lopást.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.