A szerk.

Simicska Lajos vállalata a szerbek uszályába került!

A szerk.

Vagyis nem. Vagyis igen, de fordítva. A szerbek uszálya Simicska Lajos vállalatába került!

Lehet, hogy bizonyos lelki elszegényesedésről állítunk most ki önbizonyítványt, de az utóbbi pár évben kevés fordulatosabb, érettebb műalkotást olvastunk, mint a (Közbeszerzési Hatóság nevében eljáró) Közbeszerzési Döntőbizottság 2015. július 17-én keltezett, D.392/11/2015 iktatási számú Határozatát.

Ebben a Határozatban vágják ki a Közgépet a következő három évre a magyarországi közbeszerzésekből.

A kisprózai alkotás formailag, műfaját tekintve jogorvoslati kérelem elbírálása, mely jogorvoslati kérelmet a Közgép nyújtotta be az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság egyik közbeszerzési eljárása ellen. Eme közbeszerzés végén a közbeszerzés kiírója, a mondott Vízügyi Igazgatóság a Közgép ajánlatát, amit a Közgép a gönyűi kikötő fejlesztésére tett, érvénytelennek nyilvánította, és a Közgépet a kikötőépítésből kipenderítette. Fejlesztett volna kikötőt Simicska, medret kotort, gátat épített, követ szórt volna (vagy kavicsot, de erről mindjárt), szabvány szerinti rakpartot húzott volna fel, bolgár követ hordott volna szép hajókon a magyar fövenyre, ha hagyják! De nem hagyták, s most drágábban építi a kikötőt a Mészáros Lőrinc és az A-Híd Kft. brigádja, meg a hozzájuk lecsatlakozott Swietelsky Vasúttechnika Kft. A labanc!

Hogy rövidre fogjuk: az észak-dunántúli vizesek négy pontban kifogásolták meg a Közgép ajánlatát, s ezért négy pontban fellebbezett Simicska is. Egy: a Közgép Miskolcon késett az új villamossal, nem jó referencia a referencia! Kettő: nem jól mondta Simicska, kavicsot (pebble) vagy követ (stone) szór majd a védműre. Három: az úszó munkagépnek nem volt üzemképességi okmánya!

Csakhogy ezen első három pontban Simicska móresre tanította a vizeseket. Nem késett ő Miskolcon semmit, vagy ha igen, hát nem az ő hibájából. Azt is bebizonyította feketén-fehéren, hogy követ szórna, ahogy kérték, és nem kavicsot; és azt is, hogy az úszó munkagép, a ponton üzemképes állapotban volt, még ha üzemképességi okmánya nem is volt neki!

Eddig minden jó is volt. A negyedik pontban jött aztán a haddelhadd, a kalamitás.

Az ajánlatkérés szerint az ajánlattevőnek a munka elvégzéséhez két kompot is fel kellett mutatnia az ajánlatban, „egyenként 500 négyzetméter zárt fedélzettel”. A Közgép erre reménybeli szerb alvállalkozójának nyilatkozatát mellékelte, e szerint a Saša II és a Saša III vízi járműveket birtokló, a Duna menti Veliko Gradištében székelő vállalkozás, a Kompanija Štokić kereskedelmi társaság kész kivenni részét Gönyű csinosításából; hajóik pedig még nagyobbak is a megkívántnál.

Az ajánlatkérő azonban turpisságot, mi több, súlyos törvénysértést szimatolt itt – és joggal! A két komp alapterülete lehet, hogy több 500-500 négyzetméternél, de a zárt fedélzet nem – merült fel a megalapozott gyanú a szakemberekben. Gondos, szakszerű kutatómunkával, mindenre kiterjedő, szívós figyelemmel, megkérdőjelezhetetlen hitelességű dokumentumok alapos tanulmányozásával, valamint az illetékes szerb hatóságok, köztük a Szerb Köztársaság Építésügyi, Közlekedésügyi és Infrastrukturális Minisztériumának bevonásával az ajánlatkérő kiderítette, hogy a „SASA II. hajó zárt fedélzetének mérete nem éri el az 500 m2-t: SASA II 47,65 m×9,50 m = 452,675 m2”.

Az ajánlatkérő vízügyi hatóság jóhiszeműségéről mi sem tanúskodik fényesebben, mint hogy a számítások egy változatában, mintegy próbaképpen a komp rámpáját is hozzászámolta a zárt fedélzethez. Ám Simicskán, a népnyomorító oligarchán, a kompcsalón, a zárt rakodási felületek négyzetméternepperén a rámpa sem segített volna!!! Ismét idézzük a vízügy nyugodt hangú, egyszersmind nagy enciklopédikus tudásról árulkodó levezetését: „A rámpa a hajónak az a berendezése (eszköze), amelyen keresztül a járművek fel- és lehajthatnak a fedélzetre. Így az a hajóval történő munkavégzésre nem vehető figyelembe. De amennyiben a rámpát is figyelembe vennénk, a rámpa hossza 5,5 m, szélessége 6,0 m, területe 33 m2, amellyel együtt (452,675 + 33) sincs meg az 500 m2-i fedélzet.”

Még azt is el kell mondanunk, hogy a gönyűi közbeszerzés tisztasága felett Vesta-szűzként őrködő szakemberek – az elfogultságnak még a látszatát is kerülendő – a tudomány legszilárdabb axiómáit használták fel bizonyítási eljárásuk során. Nem tudjuk megállni, hogy ne idézzük ismét a Határozat nemes veretű megállapítását: „Az ajánlatkérő nem egy nem szabályozott algoritmus szerinti önkényes számítás alapján állapította meg a hajó zárt fedélzetének méretét, hanem egy téglalap területének matematikai művelettel történő számításával.”

Mindezen bizonyítékok előterjesztése után a Közbeszerzési Döntőbizottság nem is tehetett mást, mint hogy Határozatában rögzítette a tényt: Simicska és bandája hamis adatokkal próbálta megtéveszteni az ajánlatkérőt. (Különösen, hogy az elvetemült közgépisták a hiánypótlás során s fellebbezésükben is ragaszkodtak az 500 pluszos zárt kompi fedélzethez!) Mindezzel súlyos sérelmet okoztak a verseny tisztaságának – nem csak versenytársaiknak, a felcsúti Mészároséknak és barátainak a szíve telt volna csordultig bánattal, de a közt is károsították volna! Több mint 47 kompnégyzetméterrel! (Rámpával számítva ugyan csak 14-gyel, de az se kevés.) Egyértelmű, hogy a gönyűi kikötőt nem ők építik – azt pedig már a Simicskához hasonló ügyeskedőkre könyörtelen szigorúsággal lecsapó jogrendünk – jelesül a közbeszerzési törvény 56. paragrafusa 1. bekezdésének f. pontja – szinte magától intézte el, hogy a Közgép a következő három évben ne indulhasson közbeszerzési pályázaton.

Jól értjük, ugye, hogy mi történt itt.

Simicska Lajost, aki tavaly nyárig az élet és a közbeszerzések császára volt, hosszú éveken át a foglyul ejtett állam egyik főfoglára (a kettőből), nem azért zárták ki az állami mega- és mindenféle más beruházásokból, praktikusan örök időkre, mert százmilliárdos nagyságrendben cinkelt meg állami tendereket. Nem azért büntették most meg, mert egész ipar­ágakat nyúlt le, mert részben vagy egészben elbitorolta a magas- és a mély-, út- és vasútépítést, a reklám- és a médiapiacot, a szemétszállítást, az isten tudja, még mit. Nem azért, mert kinyírt mindent és mindenkit, céget, intézményt, törvényt, aki az útjába akadt. (Érdekesség, hogy egy 2012-es, ugyancsak 6 milliárd körüli, és ugyancsak a Dunához kapcsolódó közbeszerzési eljárás során a Közgép záratta ki akkori riválisait a tenderből – a tender kiírója itt is Simicska mai nemezise, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság volt.)

Nem. Simicska Lajos nem ezekben az esetekben veszélyeztette a „verseny tisztaságát”. A magyarországi verseny tisztaságát Štokićék kompjának hiányzó 47 négyzetmétere sodorta volna végveszélybe.

Nem fogunk most azon dilemmázni, hogy mi van akkor, amikor a törvényt megsértő jogai sérülnek, vagy kárörvendeni, hogy a hóhért akasztják. Ez terméketlen és céltalan elfoglaltság lenne. Akárcsak a Simicska–Orbán-küzdelem július 18-i állásának a latolgatása. Az okokat, a fenti dinamika magyarázatát is kívülről fújjuk. Azt rögzítsük csak, hogy miként a vízügyi igazgatóság, a Közbeszerzési Hatóság is a magyar állam elvben semleges, politikai befolyástól védett, kizárólag a törvények szerint működő hivatala lenne. A fentebb kivesézett határozat fejlécében a magyar állam, a mi hazánk címere szégyenkezik.

Ha nem röhögnénk, nyilván csak sírni lehetne ezen.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.