A szerk.

Szegény Petrás Mária

A szerk.

Valami nagy-nagy koncertet kéne rakni, egyből egy egész hangversenyt.

Hogy melegednének ott össze a tisztelt egybegyűltek, s hallgatnák áhítattal, ahogy Petrás Mária énekli a csángót, a kesergőt, az árvaballadát, hallgatnák a csángó világ utolsó rezdülését, Schiffer András és a többiek. Eljönne még a Muzsikás együttes is, betolnák őket a színpadra a betegágyukon, az infúzióval meg az összes gyógyszerükkel, aztán felkelnének és járnának egy kesergőst, áh, nem is vagyunk mi betegek, de kiállunk Petrás Mária mellett, s lenne ott nagy szeretet, kísérne a Szeret együttes. A szünetben a kis Latorcai árkokat temetne be a színpadon, s Petrás Mária elmondaná, hogy ha őt hívják, akkor ő megy és viszi a csángót, bele az emberek szívibe, mert ez néki a küldetése, és nem kérdezi, hogy zsidó vagy-e vagy horthysta, nem kérdezi, hogy miért magyar ez a sziget, mert a magyar szó neki szent, sajnos csak már kevesen beszélik a csángók, akik azt sem tudják, hogy merre van a Hazatérés temploma, s nem kérdezik, hány kilométer egy Wass Albert-maraton. És akkor e hangversenyen lesz a megbékélés! És mindenki énekel, Petrás Mária például klezmert és részleteket Az ifj. Hegedűs a háztetőn c. méltán népszerű könnyű nyári dalműből.

De mi legyen addig?

Addig például nem árt tisztázni, hogy a maga pontosságában miről is szól ez a jó ideje csócsált Petrás-eset. Nyilván nem azt fogjuk itt megfejteni, hogy ugrani kell-e egy munkáslevelező felhorgadására (adott esetben igen, adott esetben meg nem), mint ahogy az is teljesen közömbösnek látszik, hogy beteg volt-e a Muzsikás együttes, vagy szolidáris. Az szorul itt tisztázásra, mi kell ahhoz, hogy emberek jól érezzék magukat egymás társaságában, vagy egyáltalán elviseljék egymás társaságát úgy, hogy közben saját magukat is el tudják viselni.

Ebből fakadóan elsőül azt kell leszögezni, hogy az árokbetemetés nem úgy megy, hogy most neked énekelek, máskor pedig a rád fenekedőknek, s ekképpen én vagyok a híd e két sziget közt. Hanem úgy, hogy ha azt akarjátok, hogy műk es énekeljünk, amikor tük es, nos, akkor előtte nem kell ott énekelni, ahol valakinek a halálát, elűzetését, kitaszítását előmozdítani gyűltek össze. Az árokbetemetésnek az lenne a rendje, hogy utánanézünk, rákérdezünk, hogy mi bánt téged, s azt nem csináljuk, hanem nagy lendülettel nekifogunk valami olyasminek, ami jólesik neked. S még csak kezdeni sem kell, csak élni az olykor-olykor adódó alkalmakkal. Ám addig, míg egy ország legnagyobb végrehajtói hatalommal felruházott szerve ennek direkt az ellenkezőjét műveli, mindez csak fusiban képzelhető el, s mindenféle retorziókkal fenyeget.

Történt, ami történt: Petrás Mária énekét nem akarták a Zsidó Fesztivál szervezői hallani a zsinagógában, azért, mert nevezett fellépett a Magyar Szigeten, ifj. Hegedűs Lóránt templomában, meg valami pomázi Wass Albert-murin. Ezen aztán a komplett jobboldal és Petrás Mária jól megsértődtek, lett egy kis adok-kapok (sok fals hanggal) a sajtóban. Szóval túlélhető dolgok estek. Megbeszélhetők.

Aztán Magyarország kormánya odament a Zsidó Fesztiválra, felrakott egy kipát a fejére, és így szólott: Figyuzzatok, zsidók, mi a kezünket nyújtjuk felétek, s ti beleköptök. Ideje lenne tehát bocsánatot kérnetek, zsidók. Hogy lesz így megbékélés, árokbetemetés, ha ti köptök? Nektek semmi sem szent, sem a csángó, sem a helyettes államtitkár, hát magatokra vessetek. Nem kell Petrás Mária? Jó. Lehet így is.

Ilyenformán Petrás Mária története semmi másról nem szól, csak az álszentségről és az erőszakoskodásról. Az ellentétek szításáról és fenntartásáról. Arról szól, amit nem lehet megbeszélni, hanem küzdeni kell ellene.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.