Schmitt újévi beszéde

Tört hangon

A szerk.

Most nem jött szembe, mint tavaly, csak állt szerencsétlenül, eleinte szinte zavarban, jaj, hova tegyem a kezem: malmozni próbált, de nem sikerült, s amikor ezt az adásrendező is észrevette, nem mutatták többet a kezét.

Ha más csinálja, szánalmasnak mondjuk, de nincs miért szánnunk a nevétől immár megfosztott köztársaság elnökét, amit érzünk, az inkább valami megvetésféle. Nem volt még ilyen szervilis elnök, nem volt még ilyen lakájbeszéd az elmúlt 20 évben.

Nem állt másból, mint hazugságból: önállósági igyekezetnek feltüntetni a minket körülvevő világ közutálatát; s a szokásos másra mutogatásból. Eszerint tehát minden nemzetnek kutya kötelessége, hogy a saját útját járja, ha az a közösség javára válik. Ugyan melyikére? Azon közösség javára, amihez az ország – egyébként anno népszavazáson is megerősített szándéka szerint – oly hosszú ideje tartozni kíván? A regnáló magyar kormány tökéletes inkompetenciájának köszönhetően ez a közösség éppen irtózni látszik tőlünk, nap mint nap küldi egyre lemondóbb intéseit, melyekben az alapvető demokratikus normák betartásának fontosságára szólít – minden különösebb hatás nélkül. Ráadásul e hatásnak azon másik – immár szűkebb, helyi – közösségben kellene megmutatkoznia, amely most éli vélhetően egyik legnehezebb életidőszakát. De nem mutatkozik, mert e közösség vezetői vagy figyelmen kívül hagynak minden intést, s még inkább minden intő jelet, vagy hárítanak. Mint az elnök is tette, amikor arról beszélt, hogy nem engedhetjük meg, hogy a jövőben elviselhetetlen adósságokba hajszolják a népet. Nos, ez az adósság a 320 forintot nyaldosó euró, s a 260 forintos svájci frank miatt elviselhetetlen, ami pedig azért van, mert a magyar éppen ebben az évben, amit az elnök most méltatni próbált, kapcsolta teljes sebességre a kiiratkozást Európából.

„A ma nemzedékének, nekünk, mai magyaroknak jutott a kijózanító felismerés, milyen nagy ára is van az életnek, és ki mindenkivel kell megküzdenünk önállóságunkért” – mondotta minderre Schmitt Pál. Nem úgy gondolta, de igazat szólt, ez a „ki mindenki” a legőszintébb sajnálatunkra a saját vezetése. Mondotta, de nem úgy gondolta, aztán nézett még kicsit nyomorultul a kamerába, s azt már nem is mutatták, amikor elódalgott.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.