A szerk.

Válasz minden kérdésre

A szerk.

Új szakaszába lépett a népszavazási kampány, és nem igaz, hogy az egésznek nincs semmi értelme.

A Merkel-féle menekültpolitika, amely egyelőre az Európai Bizottság menekültpolitikája is, nagyjából két lábon áll. Az első: Törökország ne engedje tovább a főként a szíriai és iraki fekete lukból, kisebbrészt Afganisztánból meg még messzebbről érkező szerencsétleneket, hanem tárolja őket Törökországban. Az Európai Unió valamely szerve pedig a tárolás helyszínén, azaz a törökországi menekülttáborokban dönt majd arról, hogy közülük melyiknek ad európai menekültstátuszt. A második pillér a következő. Azokat, akik – akár Törökországból, akár máshonnan, „illegálisan” érkezve – bebocsátást nyernek, az unió országai osszák szét egymás között egy előre rögzített arány szerint. Az utolsó javaslat szerint száz, Európában menedékjogot kapott személyből Magyarországnak 1,35 személyt kéne befogadnia és pátyolgatnia.

Az elgondolás egyik kulcsa a török kormány, pontosabban Erdoğan elnök magatartása. A török karhatalom képes légmentesen lezárni a menekülni vágyók elől az ország nyugati partvonalát, de egy pillanat alatt el is tudja árasztani Európát menekültekkel. Azt is láttuk, hogy Törökország megkéri az árát annak, hogy rálőcsöljék a szíriai és iraki háborúk humanitárius következményeit: pénzt szeretne (még szép), valamint úgy csatakozni egy kicsit az unióhoz, s szabadon utazgatni oda s vissza, hogy egy kicsit megmaradhasson diktatúrának is.

Vajon mi lesz ennek a vitának – amelytől tehát az függ, hogy Európának idén nyáron is a tavalyihoz hasonló menekültáradattal kell-e szembenéznie – a kimenetele? És mikor lesz neki kimenetele?

A török kormány (Erdoğan) és a Bizottság (Merkel) most épp ott tartanak, hogy pár, jobbára némely emberi jogok érvényesüléséhez kapcsolódó kérdésben nem értenek egyet; de a vízumkényszer eltörlésének számos feltételét a török fél már elfogadta. A Bizottság leginkább a török terrorellenes törvények szigorúságán enyhítene, Ankara ezt – a kurd szeparatisták ellen folytatott hadműveleteinek legitimitására és az Iszlám Állam által elkövetett merényletekre hivatkozva – elutasítja. De a megegyezés egyáltalán nem zárható ki: bár az eredeti határidőt június elejére tűzték ki, Erdoğan az utolsó hírek szerint októberig még tudna várni.

Ahogy nem zárható ki az sem, hogy az egész konstrukció ma, holnap, holnapután, a következő pillanatban bedől. A Bizottság nem nyeli le Erdoğan követelőzését. A Bizottság még csak lenyelné, de az Európai Parlament nem bólint rá a megállapodásra, és az EP egyet­értése nélkül nincs megállapodás. Erdo­ğan borítja fel az asztalt, valami csak előtte ismeretes politikai racionalitás, vagy épp ellenkezőleg, a teljes irracionalitás jegyében. Esetleg Angela Merkelt idő előtt lesodorják a német politika éléről.

Az első esetben Orbán népszavazása nagyjából üres térben zajlana. A részvétel csak azon múlna, hogy a kormány propagandagépezete mennyire tudja elhitetni a szavazópolgárokkal azt, hogy menekültek nélkül is van menekültválság. A második kimenet, amikor tehát Törökországból ismét szíriaiak tíz- vagy százezrei indulnak el Görögországon át Európa belső részei felé, erősen Orbán kezére játszana.

Nézzük most az uniós menekültpolitika második pillérét. A Bizottság egyes tagállamok vonakodását a tehermegosztástól, vagyis a kvóta szerinti menekültbefogadástól pénzbüntetéssel honorálná: egészen pontosan azok az országok, amelyek nem lennének hajlandók a rájuk osztott menekülteket befogadni, fejenként 250 ezer eurót, majd’ 80 millió forintot fizetnének annak az országnak, amelyik helyettük megteszi ezt. A hónap elején felröppentett javaslat arról nem szól, hogy vajon Brüsszel a „büntetést” az uniós fejlesztési pénzek befagyasztása útján szedné-e be a közös megoldást szabotáló tagállamoktól. Azt sem tudjuk, hogy ebből az ötletből mikor lesz valóság, sőt arra sem mernénk megesküdni, hogy lesz-e egyáltalán.

A magyar népszavazást legkésőbb október közepéig meg kell tartani: az időzítésre Orbánnak immár csak korlátozott befolyása van. A népszavazás sikerét abban mérjük, hogy hányan mennek el szavazni (hisz ők a kormány szája íze szerint, a kötelező kvóta ellen fognak voksolni szinte mind), az érvényesség nem okvetlen kritérium. Az Orbán-kormány láthatóan mindent erre a kártyára tett fel: az ország dolgaival különösebb terveik nincsenek már, ügyintézés nem szerepel a noteszben (a maradék, tőlük független sajtó megvásárlásán vagy bezúzásán kívül). A menekültek okán keltett pánikot s annak EU-ellenes élét, melynek a népszavazási kampányuk ad struktúrát és nyelvet, a két legnagyobb ellenzéki párt, a Jobbik és az MSZP elleni kampánnyá fogják fordítani. A népszavazási kampány a válasz minden, a kormányzati teljesítményüket, szörnyű kudarcaikat, és persze az ország szétlopását firtató kérdésre. Az utolsó mozdulatuk, amivel a 2018-as választások előtt leverik a lámpát a kocsmában.

De mi lesz, ha nem jönnek a barbárok mégsem?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.