A szerk.

Vigyázó nemetek

A szerk.

A hétvégén ügydöntő népszavazást tart az ország arról, hogy az Országgyűlés eltörölje-e a vizitdíjat, a fejlesztési részhozzájárulás néven törvénybe iktatott tandíjat, valamint a kórházi napidíjat. A referendum ugyanakkor sokak, hovatovább az érdeklődő közvélemény jelentős hányada szerint "nem ezekről a kérdésekről szól".

Az igenek és a nemek aránya minősíteni fogja a kormány egész tevékenységét - sugallja a jobboldal, óvatosan persze, hiszen nem lehet biztos a számára sikeres végkimenetelben -, sőt, az igenek magas száma a kormányfő idő előtti távozásához, esetleg rendkívüli választások kiírásához vezet majd, úgy, ahogy hétfőre a kedd, a keddre pedig a szerda következik, kérlelhetetlen törvényszerűséggel. Ha pedig nem, hát nem - de miért ne lenne érdemes próbálkozni vele? És ez a mégoly halvány esély vajon nem teszi-e teljes mértékben érdektelenné, hogy mi a feltett kérdések érdemi tartalma?

Az ellenzékkel nem rokonszenvező közvélemény egy része a népszavazásban - tulajdonképpen a fentiekhez kísértetiesen hasonló módon - Orbán hatalmi manipulációinak sarokkövét és legfontosabb mozzanatát látja. Emlékezetükbe idézik azt, hogy a Fidesz elnöke 2006 szeptemberében saját, párton belüli helyzetének megszilárdítása érdekében kezdett utcai, parlamenten kívüli hadviselésbe a kormány ellen, s amikor ezek első hulláma kudarcot vallott - a Kossuth téri "nagygyűlések" közröhejbe, és az ellenzéki körökben is méltán rettegett orgánumú Pitti Katalin rendszeres önálló előadóestjébe torkolltak -, Orbán a népszavazást mint a kormánypártokra gyakorolt nyomás fenntartásának végső eszközét találta meg. Ebben meghökkentő, sőt ijesztő módon - minden más, a demokrácia házőrzőjének szerepét betöltő intézmény közül - épp az Alkotmánybíróságban talált hű pajtására, amely az alkotmány betűjével és szellemével szembeszáguldva, hovatovább fennállása legbaljósabb döntését hozva meg, a költségvetést is érintő kérdéseket népszavazásra bocsáthatónak minősítette.

Ez a népszavazás tehát színtiszta politikai manipuláció, amely ráadásul a köztársaság olyan alapértékeit és intézményeit cincálja szét, mint a képviseleti demokrácia, az Országgyűlés szuverenitása, a demokratikusan megválasztott kormánynak az alkotmányban meghatározott felelősségi köre, az alkotmánybíráskodás hitele; és persze magát a népszavazást, a közvetlen demokráciát is eleszi. Semmi okom tehát arra, vélheti a dacos polgár, hogy ebben részt vegyek, hogy ezt a szavazatommal legitimáljam. Szórakozzon Orbán a nénikéjével, vagy az Áderével.

Végül pedig a kormányt és az ellenzéket egyaránt kevésre tartó populáció úgy véli, a kérdéseknek azért nincs relevanciájuk, mert "ezek", teljes összjátékban és uniszónóban "azokkal", úgyis ellopnak mindent. Egyik sem különb a másiknál, hogy "itt tart az ország", azért az egész "politikai elit" osztatlan felelősséggel tartozik. Most megint jönnek a hülyeségükkel - én meg menjek el szavazni? Ezeknek?? (Mikor úgyis belefáradtam a rendszerváltásba, ahogy azt oly sokszor hallom magamról? Hogy tisztára le vagyok abálva, álltomban belealszom a rendszerváltásba, az lófasz? Az miért nem érdekli ezeket?)

Mindezen megfontolásokban sok igazság van. Illetve: lehet, amennyiben a közeljövőt érintik. (Még a lopásosban is, amellyel, engedelmükkel, most nem foglalkoznánk, bár kétségkívül kívánatos lenne, ha ezek/azok kevesebbet lopnának.) Ám most mégis amellett fogunk érvelni, hogy népszavazási kérdéseket érdemes és szükséges betű szerinti tartalmuk alapján mérlegre tenni. Hogy nincs más választásunk, mint a feltett kérdéseken gondolkodni.

Ez a lap számos alkalommal kifejtette, hogy miért helyesli ezt a három intézkedést, és miért tartaná, ha eltérő mértékben is, de súlyos következményekkel járónak az eltörlésüket.

A vizitdíj leginkább a háziorvosi jövedelmek kifehérítésének jó eszköze: aki egyszer már fizet 300 forintot számlára, nem érzi majd kötelességének 1000 vagy 2000 forintot az orvos zsebébe csúsztatni anélkül. A kórházi napidíj annak veszi elejét, hogy a kórházak menedzsmentje túlszámlázza szolgáltatásait, s így csapolja az egészségbiztosítási pénztárt: ha a betegnek is fizetnie kell a kórházban töltött időért, nem fogja hagyni, hogy kamu napokat írjanak a kontójára. A kórházak, illetve rendelők számlaadási kötelezettsége segít annak a belátásában, hogy az egészségügy nem ingyenes, és hogy az orvos pénzt kap a gyógyításomért - ez pedig az első lépés lehet afelé, hogy a betegek alávetettsége és kiszolgáltatottsága valamelyest mérséklődjék. Mindez - meg a keletkező 20 milliárdos pluszbevétel, és a túlkereslet visszacsípéséből adódó 40 milliárdnyi megtakarítás - nem kis eredmény. Ám tény, hogy a vizitdíj és a kórházi napidíj bizonyosan nem oldja meg "az egészségügy problémáit" - sem az alulfinanszírozottságot, sem a hálapénzt, sem az ellátás minőségének emelését, s ezért nyilvánvaló az is: a szükséges reform nem merülhet ki ebben.

A tandíjjal némiképp súlyosabb a helyzet. Ezerszer leírtuk ezt is: mélységesen, égbekiáltóan igazságtalannak tartjuk, hogy a középosztály újratermelődését, a magasabb jövedelmű diplomás állások jövendő kedvezményezettjeit a szerényebb jövedelmű rétegek finanszírozzák adóforintjaikból - azok, akik a felsőoktatás jótéteményeiből személyesen sosem fognak részesülni. Kiszámoltuk, hogy a tandíj diákhitellel és a tanulmányi, illetve szociális ösztöndíjakkal kombinált rendszere elejét veszi a szegény, ám tehetséges gyerekek kihullásának a felsőoktatásból. Leírtuk, hogy a tandíj lehetőséget teremt a hallgatónak arra, hogy a pénzéért egyszer majd minőséget követeljen, miként arra is garancia lehet, hogy a diákok ne kényük-kedvük szerint, tetszőleges ideig vegyék igénybe azt a szolgáltatást, amelynek túlnyomó hányadát továbbra is a nagyobb közösség fizeti. Felidéztük, hogy a tandíj mellett legékesszólóbban épp a Fidesz tudott érvelni: egészen addig, amíg 1996 táján fel nem fedezte a tandíjellenes demagógiában rejlő politikai előnyök perspektíváját. E rendszer bukását mindezen okokból katasztrofálisnak, a politikai aljasság, a felelőtlen cinizmus és az önzés diadalának tartanánk. És nem csak azért, mert egy jól kigondolt, már-már működő rendszert omlasztana össze. A tandíjjal elszállna az az esély is, hogy ennek az országnak a lakói valaha meg tudnak egyezni a társadalmi igazságosság legalapvetőbb normáiról.

A népszavazáson tehát nemet mondanánk mind a három kérdésre.

De vajon mit ér a szavunk, az egyetlenegy szavazatunk, ha minden előzetes tudásunk, minden közvélemény-kutatás szerint az igenek mindhárom kérdésben többségben lesznek? És ha elmegyek szavazni, vajon nem segítem-e hozzá a népszavazást az eredményességhez - még ha nemmel voksolnék is mindhárom kérdésre? Nem helyesebb-e, ha otthon maradok, és az eredménytelenségért szorítok?

Legelőször is az utóbbi tévhitet kell eloszlatnunk. Még mindig sokan hiszik azt, hogy a népszavazás eredményessége a részvételi arányon múlik. Pedig nem. Az országos népszavazáson nincs részvételi küszöb. A szabályok szerint az eredményesség kritériuma az, hogy az összes választásra jogosult polgár 25 százaléka és még egy árva szavazat ugyanazt a választ adja a feltett kérdésre. Igent vagy nemet, mindegy, csak egyféle legyen. Ebből következően és ad absurdum a népszavazás akkor is eredményes lesz, ha a 25 százalék + 1 igen szavazat mellett 0 darab nem érkezik az urnákba. Avval tehát, hogy - bár nemmel szavaznék -, nem szavazok, nem tudom meggátolni az igenek győzelmét. (Mint ahogy az igenek győzelmét akkor sem tudom megakadályozni, ha elmegyek: hisz abban öncsalás lenne reménykednem, hogy a nemek győzni bírnak.) A nem felé hajló választópolgároknak tehát nincs befolyásuk arra, hogy eredményes lesz-e a népszavazás, vagy sem. Épp ezért mehetnek el szavazni nyugodt lélekkel: kárt semmiképpen nem tesznek.

Aztán azért kell elmennünk szavazni, mert a feltett kérdésekről gondolunk valamit. Bár biztosan nem tudhatjuk, hogy a népszavazás után a kormány vagy a kormányfő hivatalban marad-e, vagy sem, valószínűbbnek mégis az tűnik, hogy a kormányválsághoz még az eredményes népszavazás is sovány lenne. A kormány - ha veszít, ha nyer, ha ikszre hozza - marad. Nem a kormányról fogunk tehát szavazni: s ezért semmi okunk arra, hogy ne a kérdésekre válaszoljunk. Meghallgattuk az érveket és az ellenérveket. Tudjuk, melyik helyes és melyik nem, felismerjük a hazugságot és a demagógiát. Miért ne adnánk hangot a véleményünknek - ha egyszer van?

Aztán azért is elmegyünk szavazni, mert meg vagyunk kérdezve. Gondolhatunk bármit is Orbán motivációiról vagy az Alkotmánybíróság döntéséről, a köztársaság erre hivatott intézményei e három kérdést népszavazásra bocsáthatónak találták; a jogorvoslati lehetőségek kimerültek. Igen, az AB vonatkozó határozatát mi is hátborzongatónak tartjuk, hisz a köztársaság fundamentumait, a képviseleti demokrácia és a felelős kormányzat elvét légiesítették. De a folyamat törvényességét nem kérdőjelezhetjük meg: különben épp ahhoz leszünk hűtlenek és adjuk fel a hitünket benne, amit védeni akarunk. A demokrácia már csak ilyen: születnek benne rossz, sőt az alapjait kikezdő döntések is. Most a kárt, amit más tett benne, csak úgy reparálhatjuk valamelyest, ha szavazunk. Most már csak a nemek magas száma tántoríthatja el azokat, akik e folyamatot - a képviseleti demokrácia kiüresítését - épp a népszavazás segítségével látják megvalósíthatónak. Nem a levegőbe beszélünk: ősszel a Fidesz újabb népszavazásra készül.

Azért is elmegyünk szavazni, mert tiltakozni akarunk ez ellen. És az a nem szavazat, amit a gazdája nem adott le, az nem tiltakozik semmi ellen; az nincs, nem létezik, nem számít. Vagyis dehogynem. Ha az igenek magas száma mellett csak pár százaléknyi nem árválkodik majd, magyarázhat bárki bármit a "józan többség" bojkottjáról. A népszavazás utáni politikai játszmákban a nemre hajlók passzivitása önmaguk ellen fog fordulni. Igen, ez Orbán játéka lett: de aligha van választásunk. Ha - dacból, büszkeségből, állampolgári öntudatból - nem veszünk benne részt, akkor előbb vagy utóbb biztosan veszíteni fogunk.

Ennyit tehetünk.

Az az egy szavazat. Sose volt több.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.