A szerk.

Zombiparadicsom

A szerk.

Emlékeznek a Sarudy lány lakodalmára? És Kis Jánosra azon a lakodalmon? Rá nem szokott emlékezni senki, hisz addig sem létezett, amíg úgymond élt.

De azon a lakodalmon beült az asztal mellé egy zugba, s halálra zabálta magát. Tömte magába a húslevest ujjnyi sárga zsírral a tetején, a csuszát, az ízest, a töpörtőst, a kövért, a töltött káposztát, s a tekercsek közé szórt húst, így ment ez két óra hosszáig. Még a holttestét is csak másnap hajnalban találták meg, annyira nem létezett, csak egy részeg épp felbukott benne.

Móricz Zsigmond Tragédia című novellájában Kis János tette, amit tennie kellett, tette, ami elől nem tudott és nem is akart kitérni. Vannak ezzel néhányan így, főleg lakodalmak idején: teszik, amit tenniük kell, teszik, amit tenniük adatik, amit nem tudnak és főként nem is akarnak elkerülni: eszik, amit enniük kell. Az utolsó szóig igaz ez a hétvégi nagy nemzeti lakodalom összes résztvevőjére is. Tették, amit tehettek: zabáltak.

Nem, most nem fogjuk századszor is körberöhögni az uborkafára nemtelen eszközök és módszerek segedelmével felcsimpaszkodó, még újgazdagnak is csak pongyolán nevezhető siserehadat azzal, hogy akkor a legnevetségesebbek, amikor megvalósítják az álmaikat, amikor repkednek a magas égben, ahogy a nóta mondja, amikor elutaznak a pálmafák alá, amit láttak valami színes prospektusban, hogy úgy kell élni; amikor bemennek az autószalonba, és a legnagyobbat kérik, amikor röhejes összegekért meghívják a lagziba dallani a 76 esztendős Rod Stewartot, aki aztán az így nyert pénzén Pesten sorba állítja a pincéreket egy szép közös fotóhoz, vagy épp akkor, amikor leadják a cateringcégnek a rendelést a 100 ezer forintos bélszíntől Boncidáig és vissza. Megcsinálták mindezt már százszor, kiröhögtük őket már százszor, legutóbb tán akkor, amikor megképzett előttünk a fakazettás mennyezetű könyvtárcsarnokán stoplis cipőben keresztülügető Sarudy uram képe. Még csak dühbe sem jövünk századszor e földöntúli tolvajtempó újbóli láttán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.