120 ezren veszíthették el az állásukat február óta Magyarországon

  • narancs.hu
  • 2020. május 18.

Belpol

Egy friss kutatás szerint, mely nem hivatalos adatokkal dolgozott. Két MTA-kutató a nyilvántartott munkanélküliek számát és a Google e tárgyú kereséseinek kapcsolatát vizsgálta.

A nyilvántartott munkanélküliek és a Google keresések kapcsolatát figyelembe véve úgy becsüljük, hogy a regisztrált munkanélküliek száma 2020 áprilisában meghaladhatta a 400 ezer főt, ami nagyjából 120 ezres növekedést jelent a februári állapothoz képest – ez áll abban a kutatásban, amelyet a Magyar Tudmányos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetének (KRTK KTI) két kutatója, Kónya István és Köllő János jegyez, írja a hvg.hu.

A szakértők megpróbálták a „munkanélküli segélyre” vonatkozó Google keresések alapján megbecsülni a regisztrált munkanélküliség növekedését a járvány időszakában. Arról számoltak be, hogy március végén és április elején számos más, a munkanélküliséggel kapcsolatos keresőszó (mint például az állásidő, munkanélküli járadék, álláskeresési, segély, munkanélküli regisztráció) esetében is nagy, legtöbbször a 2008-2010-es válságban mértnél is sokkal nagyobb növekedés volt megfigyelhető a Google Trends idősoraiban.

(A hivatalos áprilisi adatokra még legalább nyárig várni kell.)

A kutatók szerint ugyanakkor még ennél is magasabb lehet azoknak a száma, akik elveszítették az állásukat. Hisz' sokan lehetnek olyanok, akik hiába maradnak munka és jövedelem nélkül, nem regisztráltatják magukat álláskeresőként, és jelenleg akár nem is keresnek aktívan állást: a munkahelyük újranyitására várnak.

Ilyen állásukat vesztettek lehetnek: zenészek, színészek, sportolók, szakácsok. Olyanok, akik speciális szakismeretekkel rendelkeznek, olyannal, amit a teljesen bezárt ágazatukon kívül nem igazán lehet hasznosítani – állapították meg a kutatók, akik azt is megjegyzik, hogy a koronavírus által leginkább érintett ágazatok egy részében magas a szürkén vagy feketén foglalkoztatottak aránya, akik, mivel nem tudják összegyűjteni a munkanélküli járadékhoz szükséges szolgálati időt, nem is jelennek meg a statisztikákban. De mindez nem magyar, hanem nemzetközi trend.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.