2014 óta megint nő a dohányzók száma, a forgalmazás szigorítását azonban 2022-re tolták ki

  • narancs.hu
  • 2019. február 15.

Belpol

Győzött a dohánylobbi.

A kormány idén májusra tervezte a dohányáruk árusításának újabb szigorítását, miszerint a cigaretták dobozain nem lehet feltüntetni a márkanevet. Az intézkedés más országban már bizonyítottan csökkentette a 14-25 éves korosztály dohányzását, de a szigorítás bevezetését a kormány a dohánylobbi miatt csak 2022-ben tudja bevezetni - írja a Népszava.

A cigarettásdobozok egységes fehér csomagolására Ausztráliában van példa, ott már 2012-ben lezajlott a márkátlanítás, aminek következtében csökkent a 14-25 évesek közti dohányzás.

Nálunk idén májustól akarták kötelezővé tenni a gyártók számára a változtatást, de a törvényhozás visszakozni kényszerült: 2022-ig adtak haladékot a cégeknek, és egy olyan könnyítést, hogy a raktáron maradt, már legyártott márkajelzésű dobozok 2022 után még forgalmazhatják.

A Népszava kérdésére a kormányzat ez egy olyan terület, ahol a piaci szereplőknek nagy a lobbiereje. A mesgzólaló Göbl Vilmos szerint azonban már azt is komoly eredményként kell elszámolni, hogy egyáltalán sor kerülhet ennek a szigorítás bevezetésére.

A lap rámutat arra, hogy a késlekedés azért sajnálatos, mert a friss statisztikák szerint a cigarettafogyasztás újra emelkedőben van, éppen a már említett fiatal korosztályban.

Joó Tamásnak, a Semmelweis Egyetem közgazdászának Portfólióban megjelent nyilatkozatát idézik, amely szerint  a dohányfogyasztás csökkenése 2014 után megállt, a fiatalok körében pedig ismét drasztikusan emelkedik a cigarettázók száma. Ahogy írják: " amintegy 2,5 millió hazai dohányos átlagosan 17,5 éves korábban gyújtott rá először."

A statisztika szerint pedig tavaly 17 százalékkal több cigarettát szívtak el a magyarok, mint egy évvel korábban, sőt amíg 2014-ben a 14 és 25 éveseknek a 25 százaléka cigarettázott, addig mostanra ez már 39 százalék.

Figyelmébe ajánljuk