2014 óta megint nő a dohányzók száma, a forgalmazás szigorítását azonban 2022-re tolták ki

  • narancs.hu
  • 2019. február 15.

Belpol

Győzött a dohánylobbi.

A kormány idén májusra tervezte a dohányáruk árusításának újabb szigorítását, miszerint a cigaretták dobozain nem lehet feltüntetni a márkanevet. Az intézkedés más országban már bizonyítottan csökkentette a 14-25 éves korosztály dohányzását, de a szigorítás bevezetését a kormány a dohánylobbi miatt csak 2022-ben tudja bevezetni - írja a Népszava.

A cigarettásdobozok egységes fehér csomagolására Ausztráliában van példa, ott már 2012-ben lezajlott a márkátlanítás, aminek következtében csökkent a 14-25 évesek közti dohányzás.

Nálunk idén májustól akarták kötelezővé tenni a gyártók számára a változtatást, de a törvényhozás visszakozni kényszerült: 2022-ig adtak haladékot a cégeknek, és egy olyan könnyítést, hogy a raktáron maradt, már legyártott márkajelzésű dobozok 2022 után még forgalmazhatják.

A Népszava kérdésére a kormányzat ez egy olyan terület, ahol a piaci szereplőknek nagy a lobbiereje. A mesgzólaló Göbl Vilmos szerint azonban már azt is komoly eredményként kell elszámolni, hogy egyáltalán sor kerülhet ennek a szigorítás bevezetésére.

A lap rámutat arra, hogy a késlekedés azért sajnálatos, mert a friss statisztikák szerint a cigarettafogyasztás újra emelkedőben van, éppen a már említett fiatal korosztályban.

Joó Tamásnak, a Semmelweis Egyetem közgazdászának Portfólióban megjelent nyilatkozatát idézik, amely szerint  a dohányfogyasztás csökkenése 2014 után megállt, a fiatalok körében pedig ismét drasztikusan emelkedik a cigarettázók száma. Ahogy írják: " amintegy 2,5 millió hazai dohányos átlagosan 17,5 éves korábban gyújtott rá először."

A statisztika szerint pedig tavaly 17 százalékkal több cigarettát szívtak el a magyarok, mint egy évvel korábban, sőt amíg 2014-ben a 14 és 25 éveseknek a 25 százaléka cigarettázott, addig mostanra ez már 39 százalék.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.