Az Európai Unió a kohéziós alapból 473,4 millió eurót (csaknem 154 milliárd forint) fordít a magyar főváros 3-as metróvonalának teljes felújítására – jelentette be az Európai Bizottság.
A kohéziós politika keretében nyújtott támogatásnak köszönhetően a vonalon utazó naponta több mint félmillió utas, Budapest lakói és „a gyönyörű magyar fővárosba látogató turisták” jobb szolgáltatásokban részesülhetnek, korszerű és gyorsabb metróval utazhatnak a jövőben – indokolta a döntést Corina Cretu regionális politikáért felelős román biztos.
A támogatásból a pályák és a sínrögzítő elemek cseréjére is sor kerül a gyorsabb és biztonságosabb utazás érdekében. A vonalon lévő mind a húsz állomást és a teljes világítási rendszert felújítják, hogy kellemesebb legyen a várost átszelő utazás. A támogatás jó példa arra, hogy az EU gondot fordít a polgárok jólétére. Különösen örülök annak, hogy az uniós finanszírozás hozzá fog járulni a teljes vonal akadálymentesítéséhez – fogalmazott a biztos.
A Duna Pest felőli oldalán, a folyóval csaknem párhuzamosan futó 3-as metróvonal 17 kilométer hosszan köti össze Budapest északi részét a város déli részével. A folyamatban lévő és várhatóan 2021-re elkészülő munkálatok növelik a vonal kapacitását, és naponta 13 ezer további utas számára fogják lehetővé tenni, hogy autó helyett metróval közlekedjenek.
Ahogy arról a Magyar Narancs korábban beszámolt, a 3-as metró felújítása erős csúszásban van. A rekonstrukció a jövő évi önkormányzati választásokra se fejeződik be, holott eredetileg az országgyűlési választások előtt megtartották volna az átadó ünnepséget.
Nagyon sok még a kérdés az északinál sokkal rosszabb állapotban lévő déli és középső szakasz felújítása körül. Az első sikertelen tender után meghirdetett második közbeszerzési eljárást február elején hirdették meg és alig egy hónapot adtak a jelentkezőknek a dokumentáció leadására. A beruházást 16 hónap alatt kellett volna befejezni, de már a kiírásban hagytak egy kiskaput a szerződés meghosszabbítására. Becsült árat a BKV nem tüntetett fel. A főváros azt remélte, hogy még júliusban megköthetik a szerződéseket, ám erre legfeljebb a déli szakasz esetén keríthetnek sort. A befutó ezúttal a Swietelsky lehet, amely az északi tenderen is indult. A vállalási ár azonban nem sokkal csökkent az előző tenderhez képest. A kormány korábban közölte: a felár előteremtése elsősorban a főváros feladata.
Ennél is nagyobb gond a felújításra leginkább megérett középső szakasz, amelynek tenderét aligha zárják le júliusig, hiszen a legutóbbi tendermódosítás szerint a kiválasztott szereplőknek augusztus 17-ig küldik meg az ajánlattételi felhívást. Vagyis a megválaszolására kapott határidők, a szerződéskötési moratórium és az egyéb engedélyek beszerzése okán jó, ha még az idén aláírhatják a kontraktust.