Azonos gyártmányú és típusú, elővárosi-helyközi kivitelű, alacsony belépésű szóló autóbuszok beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot a Volánbusz.
A közlekedési társaság 120 darab, közösségi közlekedésre alkalmas új, alacsony padlós, szóló autóbuszt vásárolna pénzügyi lízingszerződéssel. A járműveket a belföldi menetrend szerinti közlekedésbe állítanák be, illetve in-house szerződéssel adnák bérbe a közlekedési központoknak – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből. A cég augusztus elejére várja az ajánlatokat.
Gyorsan reagált a Volánbusz az Ikarus Egyedi autóbuszgyár, az IEAG hétfői bejelentésére, amelyben csődvédelmet kért a kormánytól. Az Ikarus hétfőn elismerte, amit iparági szereplők már régen mondogattak: a korábban módosított határidőre se tudja legyártani a megrendelt 180 darab csuklós buszt. Mindössze 9-10 darab készült el a Budapestre szánt járművekből, de a szóló és elektromos midibuszok teljesítése is kérdéses. A csuklós buszok gyártására a cég 5,9 milliárdos hitelt vett fel az MKB banktól. A Volánbusz rögvest kiírta a tendert a szóló buszokra.
Az Ikarus Egyedi Kft. tegnapi közleményében arra kérte a kormányt, hogy tekintse „kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek” a céget, és vegyen részt annak újraszervezésében. Utóbbit már korábban is kérte, de nem járt sikerrel.
A cégvezetés tegnap arról is tájékoztatta partnereit és munkavállalóit, hogy a cég a „városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszokra kiírt tendereket rendre a legalacsonyabb árral nyerte el, így a midi elektromos busz tendert 1,5 milliárd Ft-tal, míg a 180 darab csuklós busz tendert közel 3 milliárd Ft-tal olcsóbb ajánlatával nyerte el a második helyezett külföldi gyártókkal szemben. A társaság tevékenységével a magyar költségvetésnek eddig megközelítőleg 5 milliárd Ft, a 180 darab csuklós autóbusz legyártásával pedig további 3 milliárd Ft bevételt és megtakarítást eredményezne.”
Mindezekre tekintettel kérte az Ikarus Egyedi Kft. a társaság stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítését, hogy a csődeljárás lezárásával a cég „egy erős, folyamatosan termelni képes buszgyártó vállalatává válik Magyarországnak”. A kormány eddig nem reagált a kérésre.
A Volánbusz és az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. tavaly januárban írta alá 180 csuklós busz legyártásáról szóló 15,4 milliárd forintos szállítói szerződést. Már akkor is kérdéses volt, hogy az alapvetően távolsági buszokat üzemeltető Volánbusznak mi szüksége lenne 180 városi kialakítású járműre. Szeptemberben egy szerződésmódosítással végül abban állapodtak meg, hogy a 180 busz közül 30-at a BKV kap meg.
A járműveknek tavaly augusztusban kellett volna megérkezniük, de ekkor még egy sem volt kész közülük. A kormány egy rendeletmódosítással sietett a cég segítségére, amelyben kikötötték, hogy minden új városi buszba be kell szerelni egy tűzoltó berendezést. Erre hivatkozva áprilisra hosszabbították a szállítási határidőt. Ám ez is úgy járt le, hogy a cég egyetlen buszt se tudott átadni a Volánbusznak a várt 150-ből, míg a BKV is mindössze 5-öt kapott meg a neki szánt 30 járműből, de a BKV ezekkel is elégedetlen volt. Minderről korábban részletesen írtunk a Magyar Narancsban.