Új buszgyártót keres a Volánbusz

  • narancs. hu
  • 2018. július 10.

Belpol

Újra nekifut a buszbeszerzésnek a Volánbusz.

Azonos gyártmányú és típusú, elővárosi-helyközi kivitelű, alacsony belépésű szóló autóbuszok beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot a Volánbusz.

A közlekedési társaság 120 darab, közösségi közlekedésre alkalmas új, alacsony padlós, szóló autóbuszt vásárolna pénzügyi lízingszerződéssel. A járműveket a belföldi menetrend szerinti közlekedésbe állítanák be, illetve in-house szerződéssel adnák bérbe a közlekedési központoknak – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből. A cég augusztus elejére várja az ajánlatokat.

Gyorsan reagált a Volánbusz az Ikarus Egyedi autóbuszgyár, az IEAG hétfői bejelentésére, amelyben csődvédelmet kért a kormánytól. Az Ikarus hétfőn elismerte, amit iparági szereplők már régen mondogattak: a korábban módosított határidőre se tudja legyártani a megrendelt 180 darab csuklós buszt. Mindössze 9-10 darab készült el a Budapestre szánt járművekből, de a szóló és elektromos midibuszok teljesítése is kérdéses. A csuklós buszok gyártására a cég 5,9 milliárdos hitelt vett fel az MKB banktól. A Volánbusz rögvest kiírta a tendert a szóló buszokra.

Az Ikarus Egyedi Kft. tegnapi közleményében arra kérte a kormányt, hogy tekintse „kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek” a céget, és vegyen részt annak újraszervezésében. Utóbbit már korábban is kérte, de nem járt sikerrel.

A cégvezetés tegnap arról is tájékoztatta partnereit és munkavállalóit, hogy a cég a „városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszokra kiírt tendereket rendre a legalacsonyabb árral nyerte el, így a midi elektromos busz tendert 1,5 milliárd Ft-tal, míg a 180 darab csuklós busz tendert közel 3 milliárd Ft-tal olcsóbb ajánlatával nyerte el a második helyezett külföldi gyártókkal szemben. A társaság tevékenységével a magyar költségvetésnek eddig megközelítőleg 5 milliárd Ft, a 180 darab csuklós autóbusz legyártásával pedig további 3 milliárd Ft bevételt és megtakarítást eredményezne.”

Mindezekre tekintettel kérte az Ikarus Egyedi Kft. a társaság stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítését, hogy a csődeljárás lezárásával a cég „egy erős, folyamatosan termelni képes buszgyártó vállalatává válik Magyarországnak”. A kormány eddig nem reagált a kérésre.

A Volánbusz és az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. tavaly januárban írta alá 180 csuklós busz legyártásáról szóló 15,4 milliárd forintos szállítói szerződést. Már akkor is kérdéses volt, hogy az alapvetően távolsági buszokat üzemeltető Volánbusznak mi szüksége lenne 180 városi kialakítású járműre. Szeptemberben egy szerződésmódosítással végül abban állapodtak meg, hogy a 180 busz közül 30-at a BKV kap meg.

A járműveknek tavaly augusztusban kellett volna megérkezniük, de ekkor még egy sem volt kész közülük. A kormány egy rendeletmódosítással sietett a cég segítségére,  amelyben kikötötték, hogy minden új városi buszba be kell szerelni egy tűzoltó berendezést. Erre hivatkozva áprilisra hosszabbították a szállítási határidőt. Ám ez is úgy járt le, hogy a cég egyetlen buszt se tudott átadni a Volánbusznak a várt  150-ből, míg a BKV is mindössze 5-öt kapott meg a neki szánt 30 járműből, de a BKV ezekkel is elégedetlen volt. Minderről korábban részletesen írtunk a Magyar Narancsban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.