Új buszgyártót keres a Volánbusz

  • narancs. hu
  • 2018. július 10.

Belpol

Újra nekifut a buszbeszerzésnek a Volánbusz.

Azonos gyártmányú és típusú, elővárosi-helyközi kivitelű, alacsony belépésű szóló autóbuszok beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot a Volánbusz.

A közlekedési társaság 120 darab, közösségi közlekedésre alkalmas új, alacsony padlós, szóló autóbuszt vásárolna pénzügyi lízingszerződéssel. A járműveket a belföldi menetrend szerinti közlekedésbe állítanák be, illetve in-house szerződéssel adnák bérbe a közlekedési központoknak – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből. A cég augusztus elejére várja az ajánlatokat.

Gyorsan reagált a Volánbusz az Ikarus Egyedi autóbuszgyár, az IEAG hétfői bejelentésére, amelyben csődvédelmet kért a kormánytól. Az Ikarus hétfőn elismerte, amit iparági szereplők már régen mondogattak: a korábban módosított határidőre se tudja legyártani a megrendelt 180 darab csuklós buszt. Mindössze 9-10 darab készült el a Budapestre szánt járművekből, de a szóló és elektromos midibuszok teljesítése is kérdéses. A csuklós buszok gyártására a cég 5,9 milliárdos hitelt vett fel az MKB banktól. A Volánbusz rögvest kiírta a tendert a szóló buszokra.

Az Ikarus Egyedi Kft. tegnapi közleményében arra kérte a kormányt, hogy tekintse „kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek” a céget, és vegyen részt annak újraszervezésében. Utóbbit már korábban is kérte, de nem járt sikerrel.

A cégvezetés tegnap arról is tájékoztatta partnereit és munkavállalóit, hogy a cég a „városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszokra kiírt tendereket rendre a legalacsonyabb árral nyerte el, így a midi elektromos busz tendert 1,5 milliárd Ft-tal, míg a 180 darab csuklós busz tendert közel 3 milliárd Ft-tal olcsóbb ajánlatával nyerte el a második helyezett külföldi gyártókkal szemben. A társaság tevékenységével a magyar költségvetésnek eddig megközelítőleg 5 milliárd Ft, a 180 darab csuklós autóbusz legyártásával pedig további 3 milliárd Ft bevételt és megtakarítást eredményezne.”

Mindezekre tekintettel kérte az Ikarus Egyedi Kft. a társaság stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítését, hogy a csődeljárás lezárásával a cég „egy erős, folyamatosan termelni képes buszgyártó vállalatává válik Magyarországnak”. A kormány eddig nem reagált a kérésre.

A Volánbusz és az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. tavaly januárban írta alá 180 csuklós busz legyártásáról szóló 15,4 milliárd forintos szállítói szerződést. Már akkor is kérdéses volt, hogy az alapvetően távolsági buszokat üzemeltető Volánbusznak mi szüksége lenne 180 városi kialakítású járműre. Szeptemberben egy szerződésmódosítással végül abban állapodtak meg, hogy a 180 busz közül 30-at a BKV kap meg.

A járműveknek tavaly augusztusban kellett volna megérkezniük, de ekkor még egy sem volt kész közülük. A kormány egy rendeletmódosítással sietett a cég segítségére,  amelyben kikötötték, hogy minden új városi buszba be kell szerelni egy tűzoltó berendezést. Erre hivatkozva áprilisra hosszabbították a szállítási határidőt. Ám ez is úgy járt le, hogy a cég egyetlen buszt se tudott átadni a Volánbusznak a várt  150-ből, míg a BKV is mindössze 5-öt kapott meg a neki szánt 30 járműből, de a BKV ezekkel is elégedetlen volt. Minderről korábban részletesen írtunk a Magyar Narancsban.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.