4 milliárd forintot fizet az állam azért, hogy Balatonfőkajáron rendezzenek MotoGP futamot

  • narancs.hu
  • 2024. október 15.

Belpol

A pálya egy offshore hátterű cég tulajdonában van, az nem egyértelmű, hogy ki fizeti majd az átalakítását.

Szeptember elején jelentette be a győri Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., hogy 2025-ben (augusztus 22. és 24. között) MotoGP versenyt rendeznek a balatonfőkajári Balaton Park Circuit versenypályán, a következő szezonban pedig a Superbike világbajnokság (World Superbike Championship, WSBK) július 25-27-i állomása is ugyanitt lesz. A Népszava érdeklődésére a cég most azt közölte, hogy csaknem 11 millió eurót, vagyis mai áron

mintegy 4,4 milliárd forintot fizet a magyar állam azért, hogy a két versenyt Balatonfőkajáron rendezzék meg. 

A MotoGP az első évben 9,922 millió euróért, azaz nagyjából 4 milliárd forintért tér vissza 33 év után Magyarországra, míg a Superbike-mezőny 927 ezer euróért, azaz körülbelül 370 millió forintért.

A lap hozzáteszi, hogy az ár annyiban nem meglepő, hogy a két versenyt már régóta tervezik, és 2021-ben már ismertek voltak a várható tarifák. Akkor 2023-ra tervezték az első futamokat 9,9 millió eurós jogdíjak mellett, most az első versenyévben 10,8 millió euró az indulóösszeg. Azért induló, mert a HUMDA mindkét versenysorozat esetében 10 éves szerződést kötött a jogtulajdonos Dorna Sports SL-lel és Dorna WSBK Organization SRL-lel, s a MotoGP jogdíja éves szinten maximum 5 százalékkal, míg a Superbike-é 3 százalékkal nőhet.

Mindez azt jelenti, hogy a szerződés utolsó évében előbbiért akár 16,17 millió eurót, azaz mai áron cirka 6,5 milliárd forintot, míg utóbbiért 1,2 millió eurót, vagyis jelenlegi árfolyamon körülbelül 480 millió forintot, összesen tehát közel 17,4 millió eurót, mostani tarifával nagyjából 7 milliárd forintot kell kifizetni az adófizetők pénzéből a futamokért.

A versenyekért fizetett jogdíjak mellett elengedhetetlen néhány, a Nemzetközi Motorsport Szövetség licencéhez szükséges átalakítás is a pályán, de a HUMDA arra nem válaszolt, ez mekkora összeg lesz, és miből finanszírozzák. A társaság nem volt bőbeszédűbb, amikor a pálya kihasználtságáról, rentabilitásáról kérdeztük. Azt válaszolták, az első év egy próbaszezon volt, a versenypálya tesztüzemmódban működött, de bíznak benne: „A jövőben több izgalmas versenysorozat is ellátogat majd a Balaton Park Circuitre.”

A versenyek szervezésében kulcsszerepet játszó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-t az azóta megszűnt Innovációs és Technológiai Minisztérium alapította 2020-ban, hogy erősítse a hazai autó és motorsport nemzetközi pozícióját, majd az egyetemek alapítványi kézbe adása után a HUMDA a győri egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonába került, nem függetlenül attól, hogy 2022-ben Palkovics lett a kuratórium elnöke. A pálya azonban nem a HUMDA tulajdonában van, annak tulajdonosa a Balaton Park Motorsport Kft.

Ennek a 2019-ben alapított társaságnak az ügyvezetője a Budapesten élő, rövid és feledhető Forma-1-es karriert abszolváló izraeli Hanóch Nísszání. A cégnek 2023-ban 995 ezer forintos árbevétele volt. A társaság egyik tulajdonosa – a szintén Hanóch Nísszání vezette – European R.M.S. Federazione Kft., amely ellen 2017-ben egy végrehajtást is kezdeményeztek. Ha ennek a társaságnak a tulajdonosi szálát végignézzük, akkor az látható: végső tulajdonosokként Belizbe bejegyzett cégek jelennek meg. A lap azon kérdésére, hogy kik állnak projekt mögött, csak annyit írtak: „A pálya Hanóch Nísszání úr vezetésével, külföldi magánbefektetési alapok tulajdonában van.” 

A nyilvánosan elérhető cégadatokban azonban nem látszik a pálya mögött álló céghálóban annak a tetemes összegnek a nyoma, amennyibe egy ilyen színvonalú pálya kerül. A beruházás szakmai vezetőjeként Oláh Gyárfás a formula.hu-nak 2023 tavaszán azt mondta: „A létesítményt magyar kötődésű nemzetközi konzorcium finanszírozza, állami támogatás nélkül”.

A MotoGP régóta a kormány szívügye, 2020-ban Hajdúnánáson akartak saját pénzből építeni egyet 65 milliárd forintért, melyet végül 2023-ban tettek jégre, erről itt írtunk korábban:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.