Szeptember elején jelentette be a győri Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., hogy 2025-ben (augusztus 22. és 24. között) MotoGP versenyt rendeznek a balatonfőkajári Balaton Park Circuit versenypályán, a következő szezonban pedig a Superbike világbajnokság (World Superbike Championship, WSBK) július 25-27-i állomása is ugyanitt lesz. A Népszava érdeklődésére a cég most azt közölte, hogy csaknem 11 millió eurót, vagyis mai áron
mintegy 4,4 milliárd forintot fizet a magyar állam azért, hogy a két versenyt Balatonfőkajáron rendezzék meg.
A MotoGP az első évben 9,922 millió euróért, azaz nagyjából 4 milliárd forintért tér vissza 33 év után Magyarországra, míg a Superbike-mezőny 927 ezer euróért, azaz körülbelül 370 millió forintért.
A lap hozzáteszi, hogy az ár annyiban nem meglepő, hogy a két versenyt már régóta tervezik, és 2021-ben már ismertek voltak a várható tarifák. Akkor 2023-ra tervezték az első futamokat 9,9 millió eurós jogdíjak mellett, most az első versenyévben 10,8 millió euró az indulóösszeg. Azért induló, mert a HUMDA mindkét versenysorozat esetében 10 éves szerződést kötött a jogtulajdonos Dorna Sports SL-lel és Dorna WSBK Organization SRL-lel, s a MotoGP jogdíja éves szinten maximum 5 százalékkal, míg a Superbike-é 3 százalékkal nőhet.
Mindez azt jelenti, hogy a szerződés utolsó évében előbbiért akár 16,17 millió eurót, azaz mai áron cirka 6,5 milliárd forintot, míg utóbbiért 1,2 millió eurót, vagyis jelenlegi árfolyamon körülbelül 480 millió forintot, összesen tehát közel 17,4 millió eurót, mostani tarifával nagyjából 7 milliárd forintot kell kifizetni az adófizetők pénzéből a futamokért.
A versenyekért fizetett jogdíjak mellett elengedhetetlen néhány, a Nemzetközi Motorsport Szövetség licencéhez szükséges átalakítás is a pályán, de a HUMDA arra nem válaszolt, ez mekkora összeg lesz, és miből finanszírozzák. A társaság nem volt bőbeszédűbb, amikor a pálya kihasználtságáról, rentabilitásáról kérdeztük. Azt válaszolták, az első év egy próbaszezon volt, a versenypálya tesztüzemmódban működött, de bíznak benne: „A jövőben több izgalmas versenysorozat is ellátogat majd a Balaton Park Circuitre.”
A versenyek szervezésében kulcsszerepet játszó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-t az azóta megszűnt Innovációs és Technológiai Minisztérium alapította 2020-ban, hogy erősítse a hazai autó és motorsport nemzetközi pozícióját, majd az egyetemek alapítványi kézbe adása után a HUMDA a győri egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonába került, nem függetlenül attól, hogy 2022-ben Palkovics lett a kuratórium elnöke. A pálya azonban nem a HUMDA tulajdonában van, annak tulajdonosa a Balaton Park Motorsport Kft.
Ennek a 2019-ben alapított társaságnak az ügyvezetője a Budapesten élő, rövid és feledhető Forma-1-es karriert abszolváló izraeli Hanóch Nísszání. A cégnek 2023-ban 995 ezer forintos árbevétele volt. A társaság egyik tulajdonosa – a szintén Hanóch Nísszání vezette – European R.M.S. Federazione Kft., amely ellen 2017-ben egy végrehajtást is kezdeményeztek. Ha ennek a társaságnak a tulajdonosi szálát végignézzük, akkor az látható: végső tulajdonosokként Belizbe bejegyzett cégek jelennek meg. A lap azon kérdésére, hogy kik állnak projekt mögött, csak annyit írtak: „A pálya Hanóch Nísszání úr vezetésével, külföldi magánbefektetési alapok tulajdonában van.”
A nyilvánosan elérhető cégadatokban azonban nem látszik a pálya mögött álló céghálóban annak a tetemes összegnek a nyoma, amennyibe egy ilyen színvonalú pálya kerül. A beruházás szakmai vezetőjeként Oláh Gyárfás a formula.hu-nak 2023 tavaszán azt mondta: „A létesítményt magyar kötődésű nemzetközi konzorcium finanszírozza, állami támogatás nélkül”.
A MotoGP régóta a kormány szívügye, 2020-ban Hajdúnánáson akartak saját pénzből építeni egyet 65 milliárd forintért, melyet végül 2023-ban tettek jégre, erről itt írtunk korábban: