4000 milliárdos vasútfejlesztést tervez a kormány

  • narancs.hu
  • 2024. október 3.

Belpol

Eddig is foglalkoztak a közlekedéssel, építettek egy csomó autópályát.

Tízéves terv részeként fejlesztené a vasutat a kormány, erre mintegy 10 milliárd eurót, összesen 4000 milliárd forintot szán az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) – írja a Porfolio. Csepreghy Nándor miniszterhelyettes a Magyar Vasút 2024 konferencián jelentette be a csomagot, amely elsősorban a pályák modernizálására, a járműállomány megújítására és a MÁV átszervezésére szolgál. A vasúti versenyképességi csomagot 2025 tavaszán vezetné be a kormány. „Van egy jó hírem és egy rossz: a kettő egy és ugyanaz. Újra a vasút lett Magyarország közpolitikai kérdéseinek egyik legfontosabb fókuszterülete” – mondta a miniszterhelyettes, elismerve, hogy több évtizednyi hátrány gyűlt fel a kötöttpályás hálózatban. De nem tartja jogosnak a kritikát, mely szerint a kormány nem fordított elegendő forrást a közlekedésre. Cáfolatként a gyorsforgalmi utakon végrehajtott beruházásokat bírta felhozni, amelyek a nyugati országok szintjére hozták fel a magyar sztrádák színvonalát. Mindez az autóutak melletti lobbinak volt köszönhető, és emiatt szorult háttérbe a vasútfejlesztés, mondta a miniszterhelyettes.

A terv szerint 7000 kilométernyi lassú vasúti pályát újítanának fel az első ütemben, 119 kilométeren gyorsítanák a forgalmat, 490 kilométernyi pályán pedig a forgalomirányítást korszerűsítenék. Csepreghy szerint a vasútfejlesztéseket ma már mindenki szükségesnek ítéli, azonban az uniós források hiánya miatt korlátozottak a kormány lehetőségei. Szerinte nem az a baj, hogy az Unió és a magyar kormány vitázik, hanem az, hogy ebbe a konfliktusba a pénzek kérdését is bevonták és felfüggesztették az uniós forrásokat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.