4000 milliárdos vasútfejlesztést tervez a kormány

  • narancs.hu
  • 2024. október 3.

Belpol

Eddig is foglalkoztak a közlekedéssel, építettek egy csomó autópályát.

Tízéves terv részeként fejlesztené a vasutat a kormány, erre mintegy 10 milliárd eurót, összesen 4000 milliárd forintot szán az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) – írja a Porfolio. Csepreghy Nándor miniszterhelyettes a Magyar Vasút 2024 konferencián jelentette be a csomagot, amely elsősorban a pályák modernizálására, a járműállomány megújítására és a MÁV átszervezésére szolgál. A vasúti versenyképességi csomagot 2025 tavaszán vezetné be a kormány. „Van egy jó hírem és egy rossz: a kettő egy és ugyanaz. Újra a vasút lett Magyarország közpolitikai kérdéseinek egyik legfontosabb fókuszterülete” – mondta a miniszterhelyettes, elismerve, hogy több évtizednyi hátrány gyűlt fel a kötöttpályás hálózatban. De nem tartja jogosnak a kritikát, mely szerint a kormány nem fordított elegendő forrást a közlekedésre. Cáfolatként a gyorsforgalmi utakon végrehajtott beruházásokat bírta felhozni, amelyek a nyugati országok szintjére hozták fel a magyar sztrádák színvonalát. Mindez az autóutak melletti lobbinak volt köszönhető, és emiatt szorult háttérbe a vasútfejlesztés, mondta a miniszterhelyettes.

A terv szerint 7000 kilométernyi lassú vasúti pályát újítanának fel az első ütemben, 119 kilométeren gyorsítanák a forgalmat, 490 kilométernyi pályán pedig a forgalomirányítást korszerűsítenék. Csepreghy szerint a vasútfejlesztéseket ma már mindenki szükségesnek ítéli, azonban az uniós források hiánya miatt korlátozottak a kormány lehetőségei. Szerinte nem az a baj, hogy az Unió és a magyar kormány vitázik, hanem az, hogy ebbe a konfliktusba a pénzek kérdését is bevonták és felfüggesztették az uniós forrásokat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.