A bírósági ítélet végrehajtása helyett újabb kirekesztő anyagot közölt a Metropol

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 15.

Belpol

A „koldustérkép” után „Csövesterror” címmel jelent meg egy cikk hajléktalan emberekről.

Nem hajtotta végre a bíróság döntését a „Koldustérkép” miatt megbírságolt Metropol, inkább újabb kirekesztő cikket tett közzé hajléktalan emberekről, ezúttal „Csövesterror” címmel – derül ki az Utcajogász Egyesület lapunkhoz eljutatott keddi közleményéből. 

Mint írták, két év után véget értek a Metropol által készített „Koldustérkép” miatt indult jogi eljárások: a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa bírsággal sújtotta a Metropolt kiadó Mediaworks Hungary Zrt.-t, a kiadó bírósághoz fordult, ám júniusban jogerősen elvesztette a pert. Az ügy előzménye, hogy a lap egy szerző nélkül publikált cikkben – névtelen olvasói levelekre támaszkodva – azt kívánta bemutatni, hogy a fővárosban „hajléktalanok csapatai” erőszakosan zaklatják a járókelőket. A cikket kiszolgáltatott helyzetben lévő hajléktalan emberekről, a hozzájárulásuk nélkül készített képekkel illusztrálták, ráadásul az újság sem hajléktalan embereket, sem döntéshozókat vagy szociális szakembereket nem szólaltatott meg a cikkben.

Az Utcajogász bejelentése nyomán a Médiatanács a kirekesztés tilalmára vonatkozó szabály megsértése miatt 250 ezer forintos bírság fizetésére és közlemény közzétételére kötelezte a kiadót. A döntés ellen a Mediaworks a bírósághoz fordult, az elsőfokú bíróság indokolásában azonban kimondta:

a cikk jogsértő volt, mivel az „a hajléktalan közösség egészére vonatkozott” és nem is törekedett arra, hogy elkülönítse egymástól a hajléktalan emberek, valamint az „erőszakos koldusok” kategóriáját.

A bíróság ítélete ellenére a cikk továbbra is változatlan tartalommal érhető el a Metropol honlapján, ráadásul a lap nemcsak a Médiatanács által elrendelt közleményt nem jelentette meg, de 2023. július 30-án Fügedi Richárd szerző megjelölésével „Nem merünk szólni nekik, mert fellöknek” – Csövesterror Óbudán – videó címmel újabb tartalmat tett közzé címlapján. A 2021-es cikkhez hasonlóan a portál ezúttal sem kérdez meg hajléktalan embereket és ismételten a hozzájárulásuk nélkül készített felvételeket emberekről, akiket hajléktalanként mutat be.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.