Zuhanórepülésbe kezdett a MÁV menetdíjbevétele: az idei évet még a tavalyi januári bevételhez képest 2,3 milliárdos plusszal nyitó állami vasúttársaság júniusra már több mint 400 millióval maradt el a 2022-es nyár nyitó havi bevételétől – derül ki a Népszava cikkéből.
Orbán Viktor februári évértékelő beszédében jelentette be, hogy május elsejétől új kedvezményes vasúti bérleteket vezet be a MÁV: az egy megyére érvényes bérlet 9450 forintba, a teljes országot lefedő bérlet 18 900 forintba kerül, a diákok 90 százalékkal kell kevesebbet fizetniük. A kedvezményes bérletek rendszere azonban hamar éreztetni kezdte hatását a vasúttársaságnál.
A laphoz eljutott a cég egyik belső elemzése, amelynek adatai szerint már májusban 953 millió forinttal csökkent a bevétel az idei áprilisi menetjegy- és bérleteladáshoz képest, de még így is több mint félmilliárdos többletet tudtak összehozni az előző évihez viszonyítva. Júniusban ez már nem sikerült, májushoz képest a visszaesés meghaladta az egymilliárd forintot, a menetdíjakból befolyt összeg pedig csaknem félmilliárddal volt kevesebb, mint 2022 júniusában.
Alig két hónap alatt tehát 2 milliárd forintot vett ki a MÁV kasszából a kormányzati intézkedés.
Mindezek után Lázár János májusi parlamenti felszólalását követően júliustól megszüntették az IC- és gyorsvonati pótjegyeket, sőt a korábbi tervekkel ellentétben az országbérlet is érvényes lett az Intercity másodosztályán. A belső elemzés ellenére az Építési és Közlekedési Minisztérium a lap megkeresésére tagadta, hogy a MÁV bevétele csökkenne, bár válaszukban azt írták: „az emelkedő trend éven belül tört meg a kedvezőbb árfekvésű és bővebb felhasználási spektrumú bérletek megjelenésével, azonban az így kimutatható kiesés mértéke sem haladja meg időarányosan az intézkedéshez dedikált februári kormányhatározat által biztosított fedezetet.”