A forradalom leverésére emlékeztek ma a pártok

  • narancs.hu
  • 2023. november 4.

Belpol

„November 4. Nemzeti gyásznap.” 

Az 1956-os forradalom leverésének gyásznapjára emlékezők sorát Orbán Viktor nyitotta meg szombaton: egy fekete-fehér archív fotót posztolt, amin a Parlament előtti tankok és emberek láthatóak . A Facebookon és Instagramon megosztott fényképen felirat: Gloria Victis (azaz Dicsőség a legyőzötteknek!), a hozzáfűzött szöveg rövid: „November 4. Nemzeti gyásznap”.

A  telex.hu összeállítása szerint a Fidesz közösségi oldalán kicsit hosszabb a szöveg, ami az orosz-ukrán háború idején egy kicsit áthallásos is, de a lap szerint biztos, hogy nem szándékosan: „Az 1956-os forradalom leverésének gyásznapján azokra emlékezünk, akik nem féltek szembeszállni a szovjet tankokkal.”

 A KDNP is az archív fotó+szöveg felállást választotta a közösségi oldalán, kicsit több érzelmi elemmel: „1956. november 4-én a szovjet csapatok vérbe fojtották a magyar forradalmat. A nemzeti gyásznapon emlékezzünk a mártírokra és a megtorlás áldozataira! Tisztelet a hősöknek!” – írják.

Az ellenzéknél Dobrev Klára és az LMP ébredt legkorábban. A DK EP-képviselője a közösségi oldalán árnyékkormányos stemplivel és „November 4. az emlékezés napja” felirattal ellátott fotót posztolt, hozzáfűzött aktuálpolitikai kitekintéssel, miszerint „Moszkva mindig nehezen viselte más népek függetlenségi törekvéseit, ezt láttuk 1956-ban, 1968-ban és ezt látjuk ma is.”

Az LMP a konzervatív közlemény formához nyúlt, amiben többek között azt írják, hogy „az 1956-os forradalom legfontosabb üzenete az, hogy csak saját magunk tudjuk kivívni a szabadságunkat.”

A virtuális megemlékezések mellett a gyásznapi ceremónia sem maradt el: szombat délelőtt katonai tiszteletadás mellett, Kövér László, az Országgyűlés elnöke és Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese jelenlétében ünnepélyesen felvonták, majd félárbócra engedték a nemzeti lobogót a nemzeti gyásznapon, az 1956-os forradalom és szabadságharc leverésének, a szovjet csapatok bevonulásának évfordulóján szombaton az Országház előtti Kossuth Lajos téren.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.