A gimnáziumok és a technikumok tanárai is az államtól kapnak fizetést, csak az utóbbiak többet

  • narancs.hu
  • 2021. augusztus 31.

Belpol

Az érintettek nem értik, hogy miért kap valaki ugyanaért a munkáért, több fizetést. Közben a gimnáziumokban óriási a tanárhiány.

"Az egyre kevesebb tanárért egyre nagyobb harc folyik a magyar iskolákban. A szakképzésben például kevesebb munkáért több fizetést kaphat ugyanaz a pedagógus, mint egy Emmi-iskolában, így egyre nagyobb eséllyel csábítják át a technikumok a gimnáziumoktól őket. Az igazgatók pedig nem értik, hogy az állam miért fizet többet az egyik minisztériumon keresztül ugyanazért a munkáért, mint egy másik minisztériumon keresztül" - írja a hvg.hu.

A lap beszámolója szerint ugyanis hiába próbál egy gimnázium új tanárokat felvenni, esélyük sincs a technikumokkal szemben, akik  80-100 ezer forinttal többet tudnak ígérni pedagógusainkank.

Kifejtik, az egyre súlyosbodó - a kormény által azonban folyamatosan tagadott - tanárhiány eredménye, hogy a kevés tanárért egyre elkeseredettebben küzdenek a Klebelsberg Központhoz, illetve az állami tankerületekhez tartozó középiskolák a jobban támogatott ITM-es iskolákkal.

A probléma többek közt abból fakad, hogy minisztériumi szinten más-más gazdája van a különböző képzési típusoknak:

  •  az általános iskolák és a gimnáziumok az Emmi felügyelete alá,
  • a szakképzés (azaz a technikumok, szakközépiskolák szakiskolák és felnőttképzés) az ITM felügyelete alá tartoznak.

A két minisztérium viszont – vagy valamilyen átgondolt kormányzati stratégia, vagy a kormányzaton belüli jobb érdekérvényesítés miatt – a tanári béreket és munkaterheket tekintve közel sem ugyanolyan feltételeket teremt pedagógusainak.

Így alakult ki az a helyzet, hogy a gimnáziumoktól (főleg az állami gimnáziumoktól) egyre inkább el tudják csábítani a közismereti tárgyakat és idegen nyelvet tanító pedagógusokat a technikumok és a szakközépiskolák - írják. A korábbi trend, miszerint a nagyobb presztízsű gimnáziumok elszipkázták a tanérőt a szakképzésből, mára teljesen megfordult. Emellett hatalmas bérfeszültséget okoz az is, hogy például ma egy szakmunkás-bizonyítvánnyal rendelkező kőműves szakoktatóként nettó 300 ezer forintot kap, ami nagyjából egy egyetemi végzettséggel, 20 év gyakorlattal rendelkező gimnáziumi mestertanár bérével egyezik meg.

A lapnak nyilatkozó gimnáziumi igazgató elmondta, számára

érthetetlen, hogy az állam miért fizet többet az egyik minisztériumon keresztül ugyanazért a munkáért, mint egy másik minisztériumon keresztül.

Ráadásul a munka nem is feltétlenul ugyanaz, vagy ugyanannyi. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) alelnöke szerint ugyanis a gimnáziumokban most mintegy 25 órája van egy pedagógusnak. A szakképzésben ez csak 22, a a munkaterhek pedig kiszámíthatóbbak és kisebbek. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.