A Helsinki Bizottság kikérte Kásler miniszteri utasítását, amelyben elrendelte a kórházi ágyak felszabadítását

  • narancs.hu
  • 2020. április 21.

Belpol

A szervezet az Emmihez, az Operatív Törzshöz és a Miniszterelnökséghez fordult.

A Magyar Helsinki Bizottság közérdekű adatigényléssel fordult az Emberi Erőforrások Minisztériumához, az Operatív Törzshöz és a Miniszterelnökséghez Kásler Miklós miniszteri utasításával kapcsolatban. Mint ismeretes Kásler elrendelte a kórházi ágyak 60 százalékának felszabadítását a koronavírus-járványra hivatkozva, ezzel pedig rengeteg ember elhelyezését kell most megoldania az intézményeknek és a hozzátartozóknak.

„Ha nem tudjuk hazaküldeni a beteget, tegyük le a kapu elé, az utcára?"

A közfinanszírozott kórházi ágyak 60 százalékát fel kell szabadítani a koronavírus fertőzötteknek, így krónikus belgyógyászati osztályokat is kiürítenek. De hová teszik az idős, ágyban fekvő betegeket? „Csütörtökön délben tudtuk meg, hogy keddig nálunk is ki kell üríteni az osztályt, ahogy sok más budapesti kórháznak is - mondta érdeklődésünkre egy fővárosi krónikus belgyógyászaton dolgozó forrásunk.

"A miniszter nagy jelentőségű döntése emberek élethez, emberi méltósághoz, egészségügyi ellátáshoz való alapjogát korlátozhatja, de mindenképpen súlyos megpróbáltatásokat jelent betegnek és családjának egyaránt. A kormány egyelőre adós maradt a magyarázattal, de még a miniszteri döntés szövege sem ismeretes. Ez elfogadhatatlan" - írja a szervezet a honlapján.

A Helsinki szerint a kormány kommunikációja sokszor ellentmondásos, ezért az sem világos, pontosan mit rendelt el Kásler. "A kórházaknak írott levelét eddig nem lehetett megismerni, noha a következmények tömegeket érintenek. Kevesebb mint két hét alatt, mintegy 33 ezer kórházi ágyat kellett szabaddá tenni az intézményvezetőknek, és további közel hétezret kell még felszabadítaniuk ismeretlen határidővel. Kórházi ellátásra szoruló betegek százai kerültek ki egyik napról a másikra gyógyító intézményekből."

A szervezet az ombudsmannak is küldött egy levelet, melyben arra kérik, hogy "hivatalból sürgősen vizsgálja ki, a kórházak tömeges kiürítése során megfelelően érvényesül-e a betegeknek az élethez és emberi méltósághoz, testi és lelki egészséghez fűződő joga."

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.