Interjú

„A kínai tudás”

Varjas Ádám, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi igazgatója az európai autóipar válságáról és a kínai térnyeréséről

Belpol

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.

Magyar Narancs: Megmenti-e az európai autóipart legalább egy kis időre Elon Musk politikai és közéleti ámokfutása?

Varjas Ádám: Saját tapasztalatom is, de az európai és a magyarországi eladási adatok alapján is az biztos, hogy a Tesla-vásárlók száma csökken. Ebben kétségtelenül benne van Musk politikai ténykedése is. Az még nyitott kérdés, hogy ezt a Teslák iránti keresletben keletkezett űrt ki fogja betölteni: az európai autógyártók, a kínaiak, esetleg a japánok vagy a koreaiak? Egyelőre az a valószínűbb, hogy ebből a menetből nem feltétlenül az európai autógyártók fognak győztesen kijönni.

MN: Donald Trump vámintézkedései, az amerikai autóipari pozíciókat is megrengető, összevissza döntései nem csak Kanadát vagy Mexikót, de az EU-t is bevadították. Visszaerősíthet-e emiatt az európai autóipar az európai vevői felé?

VÁ: Az európai gyártókat is sújtó amerikai védővámok egyik következménye lehet az, hogy az európai vevő felértékelődik. De ebből a korábban nem látott mértékű vagdalkozásból Európa is kiveszi a részét, ami akkor is igaz, ha a vámok mértéke eltérő hatású. A kínai gyártók tavaly kapott 100 százalékos amerikai vámját semmilyen furfanggal nem lehet kimozogni, míg az EU sarcai, amelyeket gyártótól függően, differenciáltan vetettek ki a kínaiakra – ez a BYD esetében például 17 százalékos –, kezelhető szintű vámot jelent. Az ilyen mértékű vámtételeket részben beépítve az árazásba, a kínai gyártóknak megéri az európai piacon maradni, és folytatni a nagyon aktív terjeszkedési politikát. Az sem mellékes, hogy megkezdődött a bejelenté­sek politikai szintű lágyítása is, és elképzelhető, hogy nem vámtételekkel, hanem szabályozott minimumárakkal igyekszik az EU megvédeni a belső piacát a kínai autógyártókkal szemben.

MN: A politikai kavarás csak súlyosbítja az évek óta szenvedő európai autóipar bajait. A The Economist egy Ciao rendszámos Fiat 500-as naplementébe tűnésével illusztrálta az európai formavilágú autók halálát, a behemót SUV-okat okolva. De kié az ősbűn, és mi a legfőbb probléma?

VÁ: Az európai autóipar hagyományosan a belsőégésű motorok fejlesztésében volt érdekelt. Ez azt is jelentette, hogy a fosszilis üzemanyagot fogyasztó motorokba fektették be a K+F pénzüket. A megszigorított károsanyag-kibocsátási szabályzókkal ebbe nyúlt bele durván az uniós politika, amikor a világ többi részéhez képest szigorúbb emissziós és biztonságtechnikai szabványokat ír elő. Amikor 2023-ban az Európai Parlament megszavazta, hogy 2035-től az új személyautók és kisteherautók már nem bocsáthatnak ki szén-dioxidot, akkor ennek az elsődleges célja nem autóipari volt, hanem az, hogy a közlekedési ágazat 2050-re szén-dioxid-semlegessé váljon. Mégis az autógyártókra helyeztek ezzel nagy nyomást. Ebből pedig olyan gyorsított fejlesztési kényszer alakult ki, amire az iparágban egyik gyártó sem volt felkészülve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.