A kormány arra kéri a strasbourgi bíróságot, nyilvánítsa elfogadhatatlannak Karsai Dániel kérelmét

  • narancs.hu
  • 2023. október 24.

Belpol

Az Emberi Jogok Európai Bírósága eközben kétnaposra bővítette az életvégi döntés meghozataláért küzdő Karsai tárgyalását, és szakértőket is meghallgat.

Nem tartja megalapozottnak a kormány a kegyes halálért a strasbourgi bírósághoz forduló Karsai Dániel alkotmányjogász kérelmét, arra kéri a testületet, nyilvánítsa elfogadhatatlannak, vagy állapítsa meg, hogy az ALS-ben szenvedő alkotmányjogász emberi jogai nem sérülnek azzal, hogy Magyarországon nem megengedett az eutanázia

ez derül ki a nyilvánosságra hozott ellenkérelemből.

Mint ismert, a 46 éves Karsai Dánielnél tavaly diagnosztizálták az ALS betegséget, ami a központi idegrendszer mozgásért, beszédért, nyelésért és légzésért felelős izmainak pusztulásával, az izmokat mozgató idegsejtek elsorvadásával jár. A betegség végén a légzési funkciók is megszűnnek és a halál fulladás miatt következik be. A betegség kialakulásának pontos okai nem ismertek, így nem is gyógyítható.

Karsai Dániellel készült interjúnk itt olvasható.

Ahogy a 46 éves ügyvéd korábban kiemelte, a betegség rendkívül megalázó, az önállóságtól egyre jobban megfosztó élethelyzetbe sodorja. Utolsó szakasza gyakorlatilag vegetatív létezés, bármiféle tudatos aktivitás vagy kommunikáció lehetősége nélkül.

A strasbourgi bírósághoz azért fordult, mert

személyes és szakmai véleménye szerint az életvégi döntések meghozatalának teljes magyarországi tilalma alapvető emberi jogait sérti.

A magyar kormány erre a kérelemre adta be az ellenkérelmét (ezt hivatalosan Észrevételeknek hívják). Az állam képviseletét az ügyben Tallódi Zoltán, az Igazságügyi Minisztérium Emberi Jogi Főosztályának vezetője látja el. A dokumentumot – eredeti nyelven és magyarra fordítva Karsai Dániel saját Facebook-oldalán hozta nyilvánosságra.

Karsai posztjában azt is írta, hogy a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) kétnaposra bővítette a tárgyalást.

Az első napon, november 27-én szakértőket is meghallgatnak majd: Sándor Judit bioetikust és Regis Aubris palliatív-ellátás szakértőt. Az EJEB továbbá két szervezetnek megengedte a beavatkozást, azaz írásbeli észrevételek benyújtását. Az egyik a svájci Dignitas, mely tagjainak segít az asszisztált öngyilkosságban, a másik pedig a European Centre for Law and Justice.

A magyar kormány lényegi állítása az, hogy "a Bíróság által a jelen ügyben felvetett valamennyi kérdésre a Pretty kontra Egyesült Királyság ügyben hozott ítéletben már válaszoltak". A brit Diane Pretty a 2000-es évek elején került az Egyesült Királyságban az eutanáziára vonatkozó törvényekről szóló vita középpontjába. Megpróbálta megváltoztatni a brit törvényeket, hogy véget vethessen saját életének, mert halálos betegsége, a motoros neuronbetegség miatt óriási fájdalmai és egyéb problémái voltak. Azt mondta: "Gyors, szenvedés nélküli halált szeretnék, otthon, a családom körében." A brit bíróságok nem fogadták el Pretty érveit, és a Lordok Háza, Nagy-Britannia legfelsőbb bírósága végül elutasította az ügyét. Az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordult ő is. A testület a Pretty kontra Egyesült Királyság ügyben úgy ítélte meg, hogy az Emberi Jogok Európai Egyezménye nem biztosít jogot a halálhoz, így az ehhez a bírósághoz benyújtott fellebbezése szintén sikertelen volt. Pretty 2002. május 11-én, 43 éves korában halt meg, addigra egy sor tüdő- és mellkasi probléma miatt teljesen leépült.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.