A magyarok azt hiszik, a meztelenség rossz dolog – dermesztő feminista kerekasztal

Belpol

A Pussy Riot pénteki szigetes fellépése leginkább egy kiégett popsztár fesztiválhaknijára hasonlított. Csak itt a szereplők sokkal szimpatikusabbak, a célok sokkal nemesebbek voltak.

„A politikai aktivizmus is kortárs művészet” – fogalmazta meg krédóját a Sziget színpadán Nagyezsda Tolokonnyikova (Nadja), a Pussy Riot orosz feminista akciócsoport és kvázipunkzenekar vezéralakja. És valóban, a Pussy Riot bátor és átütő aktivizmusa úgy vált zavaros és érdektelen jelenséggé az (ön)értelmezési kísérletek súlya alatt, ahogyan a legerőteljesebb műalkotásból is sematikus ökörséget varázsol egy kellő ihletettséggel megírt múzeumi ismertető. Nadja, Mása (Marija Aljohin) és Pjotr Verzilov budapesti beszélgetése nem sok izgalmat tartogatott, a látványos performanszokat ezúttal hanyagolta a formáció, a Pussy Riot működéséről, az orosz vagy a magyar belpolitikai viszonyokról pedig sok újat nem tudtak mondani. Úgy tűnik, a művészethez hasonlóan néha a politikai aktivizmust is azok értik legkevésbé, akik csinálják.

Mása balra, Nadja jobbra

Mása balra, Nadja jobbra

Fotók: Németh Dániel

Eleve hülyén vette ki magát, hogy a Sziget leszervezett egy „interaktív” Pussy Riot-beszélgetést, de annak helyszínéről és időpontjáról saját vendégeit sem értesítette. Így a sajtó szép számban megjelent képviselői mellett csak az izgulhatta végig Nadja, Mása és Pjotr produkcióját, aki péntek délután 1-kor véletlenül tévedt be az alacsonynak semmiképp nem nevezhető külső hőmérsékletet még legalább tíz fokkal megdobó Magic Mirror sátorba. Azaz nagyjából senki. A szeánszot Rényi Pál Dániel (volt kollégánk, jelenleg a 444.hu újságírója) vezette, de szinte mindegy is volt, mit kérdezett, a figurát popsztárosra vevő Nadja úgyis saját elképzelései szerint vitte a szót, míg Mása – akit bármely orosz ajkú, más- vagy inkább aznapos szigetlakó lány nyugodtan helyettesíthetett volna – többnyire vihogással vagy provokatívnak szánt élccel ütötte el a válaszokat. A két sztárfellépő helyett gyakran Pjotr (Nadja férje) fejtette ki a legvilágosabban a csoport álláspontját, és ez a leosztás egy feminista kerekasztalon különösen dermesztő hatást keltett.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 


Az orosz aktivisták a legnagyobb élvezettel érezhetően Magyarország „putyinizálódásáról” beszéltek, ebben a kérdésben saját elmondásuk szerint a TASZ-szal is egyeztettek. Pjotr elmesélt egy sztorit egy magyar taxisofőrről, aki azt hitte, a Pussy Riot 2012-ben meztelenül nyomta végig hírhedt templomi fellépését (ezért ült Nadja és Mása több mint egy évet börtönben). „A putyinizáció hatása lehet, hogy a radikális akciókhoz a meztelenséget társítják a magyarok, azt hiszik, a meztelenség rossz dolog” – mutattak rá a két néplélek hasonlóságaira a Pussy Riot tagjai. Nadja egy ponton azt a kérdést szögezte a hallgatósághoz, hogyan tudnak a magyar nők szélsőjobboldali pártokra, Orbán Viktorra vagy a Jobbikra szavazni. Itt egy feminista teoretikus könnyen rámutathatott volna az oroszok ideológiai zavarosságára. Hiszen míg a nőktől sajátos szavazási mintázatokat várnak, azt is elmondják, hogy Pjotr férfiként a Pussy Riot teljes jogú tagja lehet, a nemek közti különbségek egyáltalán nem számítanak.

false

 


A 2013. év végi szabadulásuk óta Nadja és Mása figyelme a börtönviszonyok javítása felé fordult, alapítottak egy ezzel foglalkozó civil szervezetet és egy tematikus hírportált is. Utóbbinak állítólag havi egymillió látogatója van. Az NGO, a szerkesztőség és a Pussy Riot hármasságáról ugyanakkor nem sokat tudtunk meg, holott – mint az a bázisdemokratikus szervezeteknél lenni szokott – a Pussy Riotot sem kerülték el a belső feszültségek, vannak, akik egyenesen megszűntnek tekintik Nadja és Mása tagságát. Az egyetlen kritikus kérdés a lányok és a tömegmédia kapcsolatára vonatkozott, egyesek a Pussy Riot alapértékeinek elárulását látják abban, hogy Nadjáék Madonnával vagy a House of Cardsban szerepelnek. Ezt a problematikát Pjotr egy meglehetősen erőltetett analógiával ütötte el, szerinte a szocsi téli olimpiát is jobb volt megzavarni, mint bojkottálni, így a mainstream médiától sem kell elfordulniuk. Nadja pedig azt mondta, ő a maga részéről – tűnjön fel bármilyen platformon – csak a férfiakat fogja szexuális tárgyként beállítani.

false

Hiába volt unalmas, helyenként kínos is a beszélgetés, a lelkes médiamunkások legbelül érezték, nemes cél érdekében teljesítenek szolgálatot. Vélhetően szép gázsijukat a Pussy Riot-tagok frissen gründolt civil szervezetükbe forgatják majd, ami csak javíthat az oroszországi állapotokon. A Sziget pedig a nyugati médiában villoghat azzal, hogy a Florence + The Machine mellett Glastonbury másik szenzációját, a Pussy Riotot is elhozta Magyarországra. A világ megint jobb hely lett egy kicsit, lehet hazamenni!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.