A magyarok azt hiszik, a meztelenség rossz dolog – dermesztő feminista kerekasztal

Belpol

A Pussy Riot pénteki szigetes fellépése leginkább egy kiégett popsztár fesztiválhaknijára hasonlított. Csak itt a szereplők sokkal szimpatikusabbak, a célok sokkal nemesebbek voltak.

„A politikai aktivizmus is kortárs művészet” – fogalmazta meg krédóját a Sziget színpadán Nagyezsda Tolokonnyikova (Nadja), a Pussy Riot orosz feminista akciócsoport és kvázipunkzenekar vezéralakja. És valóban, a Pussy Riot bátor és átütő aktivizmusa úgy vált zavaros és érdektelen jelenséggé az (ön)értelmezési kísérletek súlya alatt, ahogyan a legerőteljesebb műalkotásból is sematikus ökörséget varázsol egy kellő ihletettséggel megírt múzeumi ismertető. Nadja, Mása (Marija Aljohin) és Pjotr Verzilov budapesti beszélgetése nem sok izgalmat tartogatott, a látványos performanszokat ezúttal hanyagolta a formáció, a Pussy Riot működéséről, az orosz vagy a magyar belpolitikai viszonyokról pedig sok újat nem tudtak mondani. Úgy tűnik, a művészethez hasonlóan néha a politikai aktivizmust is azok értik legkevésbé, akik csinálják.

Mása balra, Nadja jobbra

Mása balra, Nadja jobbra

Fotók: Németh Dániel

Eleve hülyén vette ki magát, hogy a Sziget leszervezett egy „interaktív” Pussy Riot-beszélgetést, de annak helyszínéről és időpontjáról saját vendégeit sem értesítette. Így a sajtó szép számban megjelent képviselői mellett csak az izgulhatta végig Nadja, Mása és Pjotr produkcióját, aki péntek délután 1-kor véletlenül tévedt be az alacsonynak semmiképp nem nevezhető külső hőmérsékletet még legalább tíz fokkal megdobó Magic Mirror sátorba. Azaz nagyjából senki. A szeánszot Rényi Pál Dániel (volt kollégánk, jelenleg a 444.hu újságírója) vezette, de szinte mindegy is volt, mit kérdezett, a figurát popsztárosra vevő Nadja úgyis saját elképzelései szerint vitte a szót, míg Mása – akit bármely orosz ajkú, más- vagy inkább aznapos szigetlakó lány nyugodtan helyettesíthetett volna – többnyire vihogással vagy provokatívnak szánt élccel ütötte el a válaszokat. A két sztárfellépő helyett gyakran Pjotr (Nadja férje) fejtette ki a legvilágosabban a csoport álláspontját, és ez a leosztás egy feminista kerekasztalon különösen dermesztő hatást keltett.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 


Az orosz aktivisták a legnagyobb élvezettel érezhetően Magyarország „putyinizálódásáról” beszéltek, ebben a kérdésben saját elmondásuk szerint a TASZ-szal is egyeztettek. Pjotr elmesélt egy sztorit egy magyar taxisofőrről, aki azt hitte, a Pussy Riot 2012-ben meztelenül nyomta végig hírhedt templomi fellépését (ezért ült Nadja és Mása több mint egy évet börtönben). „A putyinizáció hatása lehet, hogy a radikális akciókhoz a meztelenséget társítják a magyarok, azt hiszik, a meztelenség rossz dolog” – mutattak rá a két néplélek hasonlóságaira a Pussy Riot tagjai. Nadja egy ponton azt a kérdést szögezte a hallgatósághoz, hogyan tudnak a magyar nők szélsőjobboldali pártokra, Orbán Viktorra vagy a Jobbikra szavazni. Itt egy feminista teoretikus könnyen rámutathatott volna az oroszok ideológiai zavarosságára. Hiszen míg a nőktől sajátos szavazási mintázatokat várnak, azt is elmondják, hogy Pjotr férfiként a Pussy Riot teljes jogú tagja lehet, a nemek közti különbségek egyáltalán nem számítanak.

false

 


A 2013. év végi szabadulásuk óta Nadja és Mása figyelme a börtönviszonyok javítása felé fordult, alapítottak egy ezzel foglalkozó civil szervezetet és egy tematikus hírportált is. Utóbbinak állítólag havi egymillió látogatója van. Az NGO, a szerkesztőség és a Pussy Riot hármasságáról ugyanakkor nem sokat tudtunk meg, holott – mint az a bázisdemokratikus szervezeteknél lenni szokott – a Pussy Riotot sem kerülték el a belső feszültségek, vannak, akik egyenesen megszűntnek tekintik Nadja és Mása tagságát. Az egyetlen kritikus kérdés a lányok és a tömegmédia kapcsolatára vonatkozott, egyesek a Pussy Riot alapértékeinek elárulását látják abban, hogy Nadjáék Madonnával vagy a House of Cardsban szerepelnek. Ezt a problematikát Pjotr egy meglehetősen erőltetett analógiával ütötte el, szerinte a szocsi téli olimpiát is jobb volt megzavarni, mint bojkottálni, így a mainstream médiától sem kell elfordulniuk. Nadja pedig azt mondta, ő a maga részéről – tűnjön fel bármilyen platformon – csak a férfiakat fogja szexuális tárgyként beállítani.

false

Hiába volt unalmas, helyenként kínos is a beszélgetés, a lelkes médiamunkások legbelül érezték, nemes cél érdekében teljesítenek szolgálatot. Vélhetően szép gázsijukat a Pussy Riot-tagok frissen gründolt civil szervezetükbe forgatják majd, ami csak javíthat az oroszországi állapotokon. A Sziget pedig a nyugati médiában villoghat azzal, hogy a Florence + The Machine mellett Glastonbury másik szenzációját, a Pussy Riotot is elhozta Magyarországra. A világ megint jobb hely lett egy kicsit, lehet hazamenni!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.