A Megafon beperelte a Telexet, mert azt írták, közpénzből működnek, a bíróság most a lapnak adott igazat

  • narancs.hu
  • 2022. január 28.

Belpol

A Fővárosi Törvényszék szerint a lap megalapozottan juthatott erre a következtetésre.

A Fővárosi Törvényszék első fokon elutasította a Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft. keresetét, a Telexnek nem kell helyreigazítást közölnie a korábbi cikke miatt. A Megafon azért perelte be a Telexet, hogy írják ki, nem közpénzből működnek. A bíróság szerint viszont a lap megalapozottan juthatott erre a következtetésre.

Az első fokon csütörtökön zárult perben a Megafon egy november 25-i cikket kifogásolt, ahol a lap az Alapjogokért Központról (AK) írt, amelynek működéséhez eddig több mint kétmilliárd forinttal járultak hozzá a magyar adófizetők.

A cikk szerint a magyar kormányt és annak kommunikációját különböző módon támogató szervezetek finanszírozását a Rogán Antal vezetése alatt álló Miniszterelnöki Kabinetiroda szervezi egy közbenső civil szervezet, a Batthyány Lajos Alapítvány közbeiktatásával. Ez adja tovább a központi forrásból kapott pénzeket, többségében a kormány politikáját támogató szervezetek számára. Az egyik kiemelten támogatott szervezet a Jogállam és Igazság Kft., amely az Alapjogokért Központot működteti.

Az AK és a Megafon közös jellemzője, hogy mindkét helyen vezető szerepet tölt be Kovács István: ő az AK stratégiai igazgatója és a Megafon tulajdonosa. A cikk megjelenése előtt két hónappal egyébként a lap megkereste mind az AK-t, mind a Megafont, de érdemi választ egyiktől sem kaptak.

A Fővárosi Törvényszék azzal az indoklással utasította el a Megafon keresetét, hogy:

 

A bíróság megítélése szerint a közpénzekkel kapcsolatos sajtóközlemények esetében nem szűken, a jogszabály szerinti közpénz fogalmat kell érteni, hanem azt a közpénzfogalmat, amit a közvélemény ilyenként értelmez. Hétköznapi értelemben a pénz forrásának eredetén van a hangsúly, függetlenül attól, hogy azt végül ki és mire használja.

Majd hozzátették azt is, hogy a Telex cikke kiemeli, hogy a közpénzre vonatkozó sejtésüket az Alapjogokért Központ és a Megafon nem oszlatta el, ugyan nem is erősítették meg, de az adatigénylésükre nem válaszoltak érdemben. A bíróság szerint a cikk egészéből az tűnik ki, hogy „a pénz további útja homályos”.

Az indoklásban kitérnek arra is, hogy a Telex cikkében a Megafonra vonatkozó sok pénzügyi tényadat alapján, feltételes módban megfogalmazott sejtés, miszerint „a Megafonba nagyon is juthatott közpénz” lényegében véleménynek tekinthető, ami a véleményszabadság magas szintű védelmét élvezi. A bírósági döntés szerint az érintett cikkben „egy oknyomozó újságírói tevékenységhez kapcsolódó, tényekből levont következtetésről” van szó.

Végül a törvényszék azzal zárja a kereset elutasításának indoklását, hogy a cikk "közérdekű kérdéssel kapcsolatos vitához járul hozzá, ahhoz, hogy a sajtó gyakorolhassa az »őrkutya«️ szerepét. (…) A közérdekű kérdések megvitatásának szabadsága a demokratikus társadalom fogalmának központi eleme."

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Neked ajánljuk