Milliókért terjesztik a Facebookon a Fidesz-propagandát

Alsó hangon

Belpol

Philip, a patrióta lerántja a Gyurcsány-leplet; A kopasz oszt – a közösségi médiába fizetett politikai hirdetések formájában ömlenek a milliók az ellenzék lejáratását célzó propagandaanyagokra és arra, hogy növeljék Orbán támogatottságát a fiatalok körében.

Május második hetében, amikor Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette indulását a miniszterelnök-jelölti ellenzéki előválasztáson, rákapcsolt a Fidesz-propaganda: a nagyobbik kormánypárt az addigiak többszörösét költötte el pár nap alatt politikai hirdetésekre a közösségi médiában. Bár erről nincs adat, nem kockáztatunk sokat az állítással: a magyar szavazókorú Facebook-felhasználók nagy része találkozhatott a Karácsony diszkreditálását célzó rövid videókkal, vagy éppen az ellenzéki együttműködést Gyurcsány-show-ként prezentáló rövid politikai reklámmal. A YouTube-on is lehetetlen elkerülni ezeket, ám a Facebookkal (Fb) ellentétben az ottani költésekről nincsenek nyilvános adatok. Az Fb viszont 2019 áprilisa óta a felületet politikai célokra használó szereplők pénzköltéseinek átláthatósága jegyében nyilvánosan listázza a politikai hirdetésekre költött összegeket.

Május 16-án vasárnap, órákkal Karácsony bejelentése után a Fidesz hivatalos Facebook-oldala egyetlen nap alatt 3,2 millió forintot költött el a Facebookon célzott politikai hirdetések terítésére. Ez magas összeg, az Fb-hirdetések világában az adott tartalmak pár ezer, néha pár tízezer forintos kiemelése az általános.

Még árulkodóbb a költések tendenciája: a Fidesz Fb-oldalának április 17. és május 16. közötti 6,8 millió forintos költései teljes egészében a szóban forgó hétre, május második hetére estek. Az összeg felét, a 3,2 milliós tételt vasárnap költötték el összesen két videó terjesztésére: a „Karácsony Gyurcsány embere” kezdetű videót három napig futtatták körülbelül 1,6 millió forintért, a „Gyurcsány-show” hasonló összegért napokkal később is ment. A Facebook szerint egyenként egymillió fölötti megjelenésszámot produkáltak a videók, azaz ennyi ember newsfeedjében jelentek meg. A két Fidesz-videó ekkora összegű meghirdetése kis túlzással feje tetejére állította a facebookos fizetett politikai hirdetések világát: a kormánypárt költései a szóban forgó héten, szinte példa nélküli módon, megközelítették a legtöbbet költő szereplő, a Magyarország kormánya Facebook-oldal 8,7 milliós kiadását. Vasárnap a párt durván hatszor annyit költött el, mint a kormány: aznap minden magyar megyében és a fővárosban is a Fidesz volt a legnagyobb pénzköltő. Viszonyításképp: az adott héten a Momentum Mozgalom Facebook-oldal 272 ezer forintot (Fekete-Győr András oldala további 107 ezer forintot), a Párbeszéd Magyarországért 197 ezer, a Demokratikus Koalíció 184 ezer forintot, a Jobbik Magyarországért 163 ezer forintot költött a Facebookon. A Fidesz propagandagépezetének belendüléséről és az elköltött pénzek volumenéről ugyanakkor nem is ezek az adatok árulják el a legtöbbet – ehhez nézzük meg közelebbről a május közepi hét top pénzköltő oldalainak további listáját.

A lista előkelő helyein található szereplők közül Rákay Philipet 1,9 millió, A kopasz oszt elnevezésű Facebook-oldalt 1,5 millió, Deák Dánielt 1,3 millió, Bohár Dánielt 0,6 millió, Kötter Tamást 0,5 millió forinttal tolta meg a Megafon nevű entitás, amely magára, vagy­is a Megafon nevű Facebook-oldal videójára is elköltött 0,6 millió forintot. „Influenszerein” keresztül a Megafon az adott héten – megközelítve a Fidesz önmagában is magas költését – összesen 6,4 millió forintot áldozott az ellenzék lejáratására: Az A kopasz Jakab Pétert, Deák és Bohár Karácsonyt, Kötter Fekete-Győrt és érintőlegesen Dobrevet célozta be egy-egy beszélő fejes, a kormány szokásos propagandapaneljeit újramondó videóban, hogy aztán a karakterpark ékköve, a legtöbb megafonos pénzt magához vonzó Rákay Philip a teljes ellenzéki politikai teret Gyurcsány-színpadként „leplezze le”. A Megafon az elmúlt hetekben egyre többet költ „influenszerjeire”: április 17. és május 16. között a teljes Facebookon a fővárosra célzott politikai hirdetések toplistáján Rákay Philip az első a Megafon 1 milliós költésével – a nyolcadik helyen lévő Deákkal és a kilencedik Bohárral együtt a Megafon Budapesten ebben az időszakban többet költött, mint a Fidesz, és többet annál is, mint amennyit a DK költött Dobrevre. Szélesebb időtartományban (február 16. – május 16.) is érvényes ez: a Mega­fon csak Rákayra megközelítőleg annyit költ, mint a DK Dobrevre. De a Megafon többet kiad az A kopaszra, mint a Momentum vagy éppen Gyurcsány Ferenc a saját hirdetésére is – más kérdés, hogy Gyurcsány oldalát 275 ezren követik, az A kopaszt pedig 12 ezren, és ez a különbség nyilvánvalóan megmutatkozik az organikus, nem fizetett elérések számában is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.