Milliókért terjesztik a Facebookon a Fidesz-propagandát

Alsó hangon

Belpol

Philip, a patrióta lerántja a Gyurcsány-leplet; A kopasz oszt – a közösségi médiába fizetett politikai hirdetések formájában ömlenek a milliók az ellenzék lejáratását célzó propagandaanyagokra és arra, hogy növeljék Orbán támogatottságát a fiatalok körében.

Május második hetében, amikor Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette indulását a miniszterelnök-jelölti ellenzéki előválasztáson, rákapcsolt a Fidesz-propaganda: a nagyobbik kormánypárt az addigiak többszörösét költötte el pár nap alatt politikai hirdetésekre a közösségi médiában. Bár erről nincs adat, nem kockáztatunk sokat az állítással: a magyar szavazókorú Facebook-felhasználók nagy része találkozhatott a Karácsony diszkreditálását célzó rövid videókkal, vagy éppen az ellenzéki együttműködést Gyurcsány-show-ként prezentáló rövid politikai reklámmal. A YouTube-on is lehetetlen elkerülni ezeket, ám a Facebookkal (Fb) ellentétben az ottani költésekről nincsenek nyilvános adatok. Az Fb viszont 2019 áprilisa óta a felületet politikai célokra használó szereplők pénzköltéseinek átláthatósága jegyében nyilvánosan listázza a politikai hirdetésekre költött összegeket.

Május 16-án vasárnap, órákkal Karácsony bejelentése után a Fidesz hivatalos Facebook-oldala egyetlen nap alatt 3,2 millió forintot költött el a Facebookon célzott politikai hirdetések terítésére. Ez magas összeg, az Fb-hirdetések világában az adott tartalmak pár ezer, néha pár tízezer forintos kiemelése az általános.

Még árulkodóbb a költések tendenciája: a Fidesz Fb-oldalának április 17. és május 16. közötti 6,8 millió forintos költései teljes egészében a szóban forgó hétre, május második hetére estek. Az összeg felét, a 3,2 milliós tételt vasárnap költötték el összesen két videó terjesztésére: a „Karácsony Gyurcsány embere” kezdetű videót három napig futtatták körülbelül 1,6 millió forintért, a „Gyurcsány-show” hasonló összegért napokkal később is ment. A Facebook szerint egyenként egymillió fölötti megjelenésszámot produkáltak a videók, azaz ennyi ember newsfeedjében jelentek meg. A két Fidesz-videó ekkora összegű meghirdetése kis túlzással feje tetejére állította a facebookos fizetett politikai hirdetések világát: a kormánypárt költései a szóban forgó héten, szinte példa nélküli módon, megközelítették a legtöbbet költő szereplő, a Magyarország kormánya Facebook-oldal 8,7 milliós kiadását. Vasárnap a párt durván hatszor annyit költött el, mint a kormány: aznap minden magyar megyében és a fővárosban is a Fidesz volt a legnagyobb pénzköltő. Viszonyításképp: az adott héten a Momentum Mozgalom Facebook-oldal 272 ezer forintot (Fekete-Győr András oldala további 107 ezer forintot), a Párbeszéd Magyarországért 197 ezer, a Demokratikus Koalíció 184 ezer forintot, a Jobbik Magyarországért 163 ezer forintot költött a Facebookon. A Fidesz propagandagépezetének belendüléséről és az elköltött pénzek volumenéről ugyanakkor nem is ezek az adatok árulják el a legtöbbet – ehhez nézzük meg közelebbről a május közepi hét top pénzköltő oldalainak további listáját.

A lista előkelő helyein található szereplők közül Rákay Philipet 1,9 millió, A kopasz oszt elnevezésű Facebook-oldalt 1,5 millió, Deák Dánielt 1,3 millió, Bohár Dánielt 0,6 millió, Kötter Tamást 0,5 millió forinttal tolta meg a Megafon nevű entitás, amely magára, vagy­is a Megafon nevű Facebook-oldal videójára is elköltött 0,6 millió forintot. „Influenszerein” keresztül a Megafon az adott héten – megközelítve a Fidesz önmagában is magas költését – összesen 6,4 millió forintot áldozott az ellenzék lejáratására: Az A kopasz Jakab Pétert, Deák és Bohár Karácsonyt, Kötter Fekete-Győrt és érintőlegesen Dobrevet célozta be egy-egy beszélő fejes, a kormány szokásos propagandapaneljeit újramondó videóban, hogy aztán a karakterpark ékköve, a legtöbb megafonos pénzt magához vonzó Rákay Philip a teljes ellenzéki politikai teret Gyurcsány-színpadként „leplezze le”. A Megafon az elmúlt hetekben egyre többet költ „influenszerjeire”: április 17. és május 16. között a teljes Facebookon a fővárosra célzott politikai hirdetések toplistáján Rákay Philip az első a Megafon 1 milliós költésével – a nyolcadik helyen lévő Deákkal és a kilencedik Bohárral együtt a Megafon Budapesten ebben az időszakban többet költött, mint a Fidesz, és többet annál is, mint amennyit a DK költött Dobrevre. Szélesebb időtartományban (február 16. – május 16.) is érvényes ez: a Mega­fon csak Rákayra megközelítőleg annyit költ, mint a DK Dobrevre. De a Megafon többet kiad az A kopaszra, mint a Momentum vagy éppen Gyurcsány Ferenc a saját hirdetésére is – más kérdés, hogy Gyurcsány oldalát 275 ezren követik, az A kopaszt pedig 12 ezren, és ez a különbség nyilvánvalóan megmutatkozik az organikus, nem fizetett elérések számában is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.