Milliókért terjesztik a Facebookon a Fidesz-propagandát

Alsó hangon

Belpol

Philip, a patrióta lerántja a Gyurcsány-leplet; A kopasz oszt – a közösségi médiába fizetett politikai hirdetések formájában ömlenek a milliók az ellenzék lejáratását célzó propagandaanyagokra és arra, hogy növeljék Orbán támogatottságát a fiatalok körében.

Május második hetében, amikor Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette indulását a miniszterelnök-jelölti ellenzéki előválasztáson, rákapcsolt a Fidesz-propaganda: a nagyobbik kormánypárt az addigiak többszörösét költötte el pár nap alatt politikai hirdetésekre a közösségi médiában. Bár erről nincs adat, nem kockáztatunk sokat az állítással: a magyar szavazókorú Facebook-felhasználók nagy része találkozhatott a Karácsony diszkreditálását célzó rövid videókkal, vagy éppen az ellenzéki együttműködést Gyurcsány-show-ként prezentáló rövid politikai reklámmal. A YouTube-on is lehetetlen elkerülni ezeket, ám a Facebookkal (Fb) ellentétben az ottani költésekről nincsenek nyilvános adatok. Az Fb viszont 2019 áprilisa óta a felületet politikai célokra használó szereplők pénzköltéseinek átláthatósága jegyében nyilvánosan listázza a politikai hirdetésekre költött összegeket.

Május 16-án vasárnap, órákkal Karácsony bejelentése után a Fidesz hivatalos Facebook-oldala egyetlen nap alatt 3,2 millió forintot költött el a Facebookon célzott politikai hirdetések terítésére. Ez magas összeg, az Fb-hirdetések világában az adott tartalmak pár ezer, néha pár tízezer forintos kiemelése az általános.

Még árulkodóbb a költések tendenciája: a Fidesz Fb-oldalának április 17. és május 16. közötti 6,8 millió forintos költései teljes egészében a szóban forgó hétre, május második hetére estek. Az összeg felét, a 3,2 milliós tételt vasárnap költötték el összesen két videó terjesztésére: a „Karácsony Gyurcsány embere” kezdetű videót három napig futtatták körülbelül 1,6 millió forintért, a „Gyurcsány-show” hasonló összegért napokkal később is ment. A Facebook szerint egyenként egymillió fölötti megjelenésszámot produkáltak a videók, azaz ennyi ember newsfeedjében jelentek meg. A két Fidesz-videó ekkora összegű meghirdetése kis túlzással feje tetejére állította a facebookos fizetett politikai hirdetések világát: a kormánypárt költései a szóban forgó héten, szinte példa nélküli módon, megközelítették a legtöbbet költő szereplő, a Magyarország kormánya Facebook-oldal 8,7 milliós kiadását. Vasárnap a párt durván hatszor annyit költött el, mint a kormány: aznap minden magyar megyében és a fővárosban is a Fidesz volt a legnagyobb pénzköltő. Viszonyításképp: az adott héten a Momentum Mozgalom Facebook-oldal 272 ezer forintot (Fekete-Győr András oldala további 107 ezer forintot), a Párbeszéd Magyarországért 197 ezer, a Demokratikus Koalíció 184 ezer forintot, a Jobbik Magyarországért 163 ezer forintot költött a Facebookon. A Fidesz propagandagépezetének belendüléséről és az elköltött pénzek volumenéről ugyanakkor nem is ezek az adatok árulják el a legtöbbet – ehhez nézzük meg közelebbről a május közepi hét top pénzköltő oldalainak további listáját.

A lista előkelő helyein található szereplők közül Rákay Philipet 1,9 millió, A kopasz oszt elnevezésű Facebook-oldalt 1,5 millió, Deák Dánielt 1,3 millió, Bohár Dánielt 0,6 millió, Kötter Tamást 0,5 millió forinttal tolta meg a Megafon nevű entitás, amely magára, vagy­is a Megafon nevű Facebook-oldal videójára is elköltött 0,6 millió forintot. „Influenszerein” keresztül a Megafon az adott héten – megközelítve a Fidesz önmagában is magas költését – összesen 6,4 millió forintot áldozott az ellenzék lejáratására: Az A kopasz Jakab Pétert, Deák és Bohár Karácsonyt, Kötter Fekete-Győrt és érintőlegesen Dobrevet célozta be egy-egy beszélő fejes, a kormány szokásos propagandapaneljeit újramondó videóban, hogy aztán a karakterpark ékköve, a legtöbb megafonos pénzt magához vonzó Rákay Philip a teljes ellenzéki politikai teret Gyurcsány-színpadként „leplezze le”. A Megafon az elmúlt hetekben egyre többet költ „influenszerjeire”: április 17. és május 16. között a teljes Facebookon a fővárosra célzott politikai hirdetések toplistáján Rákay Philip az első a Megafon 1 milliós költésével – a nyolcadik helyen lévő Deákkal és a kilencedik Bohárral együtt a Megafon Budapesten ebben az időszakban többet költött, mint a Fidesz, és többet annál is, mint amennyit a DK költött Dobrevre. Szélesebb időtartományban (február 16. – május 16.) is érvényes ez: a Mega­fon csak Rákayra megközelítőleg annyit költ, mint a DK Dobrevre. De a Megafon többet kiad az A kopaszra, mint a Momentum vagy éppen Gyurcsány Ferenc a saját hirdetésére is – más kérdés, hogy Gyurcsány oldalát 275 ezren követik, az A kopaszt pedig 12 ezren, és ez a különbség nyilvánvalóan megmutatkozik az organikus, nem fizetett elérések számában is.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Átvitt értelem

Jędrzej apukája bokszbajnok volt a hetvenes években, de megmondták neki az elvtársak, hogy az olimpián majd veszítenie kell a szovjet versenyzővel szemben, mire ő abbahagyta az egészet, fiát kifejezetten eltiltotta a boksztól, szegény bányászként, a munkahelyén kapott légúti betegségben halt meg. Megfulladt. Konkrétan és átvitt értelemben is.

Blue Bayou

  • - turcsányi -

Az időutazás és a vérfertőzés közé nehéz egyenlőségjelet tenni. Ám tudjuk jól, hogy a mozi csodákra képes.

Truffaut-ra várva

Értelmiségi fiú és pincérlány nem lehetnek egymáséi az osztálykülönbség miatt. A fiú (Victor Belmondo, a nagy Jean-Paul fia, látszik is rajta) egyetemre jár, filmrendezői ambíciói vannak, és társadalmi helyzetének megfelelő, sznob barátai, akik ki nem hagynák az alkalmat a nem csak Truffaut-t, de Marilyn Monroe-t sem ismerő lány cikizésére (akit Marie-Line-nek hívnak, haha).

Kint is bent

  • Kiss Annamária

Gombfoci, műbőr fotelek, kőbányai világos; szemüvegek óriási kerettel, húsleves és rántott hús; skálás szatyor, műanyag ételhordó, Wunderbaum és pajesz.

Kötelező olvasmány

  • Németh Gábor

Ballát olvasni olyan, mintha az ember fölülne a hullámvasútra, és életkori sajátosságainak megfelelően viselkedne. Sose tudod, mi jön, sikoltozol és üvöltesz, hol félelmedben, hol örömödben. Lásd még a paraszt bácsit a viccben, akit elvittek műrepülni. Aki sok mindenre számított, még arra is, hogy becsinál, de arra azért nem, hogy az egész a nyakában végzi.

 

Az orosz mese

„Önök felfüggesztett szabadságvesztéssel, Damoklész kardjaként próbálnak fenyegetést elérni nálam. Én ott leszek, ott fogok harcolni. Ha akarnak, dugjanak érte börtönbe. Most már tényleg csak egy hajszál választ el tőle. Dugjanak börtönbe, megyek, de én ott leszek kint az emberekkel, most pedig kivonulok a magyar parlamentből, de ne féljenek, önök is ki fognak, csak önök nem önszántukból. Éljen a magyar szabadság, éljen a haza!”

A pánik és a reakció

Lassuló és kimerülő gazdaság, növekvő elégedetlenség a mélyben, a semmiből előtört politikai versenytárs, rakétasebességgel lefalcoló külföldi szövetségesek. Ennél nagyobb veszély nem is leselkedhet az egyeduralomba belekényelmesedett kormányra.

 

A pecsenyekacsa alkonya

Eddig Európa 30 baromfitartó gazdaságában tört ki a madárinfluenza, ezért e helyeken a teljes állományt felszámolták. Az esetek harmada Magyarországhoz köthető, a legtöbb állatot viszont Olaszországban kellett leölni. A baromfi-feldolgozókat idővel alapanyag­hiány sújthatja.