Milliókért terjesztik a Facebookon a Fidesz-propagandát

Alsó hangon

Belpol

Philip, a patrióta lerántja a Gyurcsány-leplet; A kopasz oszt – a közösségi médiába fizetett politikai hirdetések formájában ömlenek a milliók az ellenzék lejáratását célzó propagandaanyagokra és arra, hogy növeljék Orbán támogatottságát a fiatalok körében.

Május második hetében, amikor Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette indulását a miniszterelnök-jelölti ellenzéki előválasztáson, rákapcsolt a Fidesz-propaganda: a nagyobbik kormánypárt az addigiak többszörösét költötte el pár nap alatt politikai hirdetésekre a közösségi médiában. Bár erről nincs adat, nem kockáztatunk sokat az állítással: a magyar szavazókorú Facebook-felhasználók nagy része találkozhatott a Karácsony diszkreditálását célzó rövid videókkal, vagy éppen az ellenzéki együttműködést Gyurcsány-show-ként prezentáló rövid politikai reklámmal. A YouTube-on is lehetetlen elkerülni ezeket, ám a Facebookkal (Fb) ellentétben az ottani költésekről nincsenek nyilvános adatok. Az Fb viszont 2019 áprilisa óta a felületet politikai célokra használó szereplők pénzköltéseinek átláthatósága jegyében nyilvánosan listázza a politikai hirdetésekre költött összegeket.

Május 16-án vasárnap, órákkal Karácsony bejelentése után a Fidesz hivatalos Facebook-oldala egyetlen nap alatt 3,2 millió forintot költött el a Facebookon célzott politikai hirdetések terítésére. Ez magas összeg, az Fb-hirdetések világában az adott tartalmak pár ezer, néha pár tízezer forintos kiemelése az általános.

Még árulkodóbb a költések tendenciája: a Fidesz Fb-oldalának április 17. és május 16. közötti 6,8 millió forintos költései teljes egészében a szóban forgó hétre, május második hetére estek. Az összeg felét, a 3,2 milliós tételt vasárnap költötték el összesen két videó terjesztésére: a „Karácsony Gyurcsány embere” kezdetű videót három napig futtatták körülbelül 1,6 millió forintért, a „Gyurcsány-show” hasonló összegért napokkal később is ment. A Facebook szerint egyenként egymillió fölötti megjelenésszámot produkáltak a videók, azaz ennyi ember newsfeedjében jelentek meg. A két Fidesz-videó ekkora összegű meghirdetése kis túlzással feje tetejére állította a facebookos fizetett politikai hirdetések világát: a kormánypárt költései a szóban forgó héten, szinte példa nélküli módon, megközelítették a legtöbbet költő szereplő, a Magyarország kormánya Facebook-oldal 8,7 milliós kiadását. Vasárnap a párt durván hatszor annyit költött el, mint a kormány: aznap minden magyar megyében és a fővárosban is a Fidesz volt a legnagyobb pénzköltő. Viszonyításképp: az adott héten a Momentum Mozgalom Facebook-oldal 272 ezer forintot (Fekete-Győr András oldala további 107 ezer forintot), a Párbeszéd Magyarországért 197 ezer, a Demokratikus Koalíció 184 ezer forintot, a Jobbik Magyarországért 163 ezer forintot költött a Facebookon. A Fidesz propagandagépezetének belendüléséről és az elköltött pénzek volumenéről ugyanakkor nem is ezek az adatok árulják el a legtöbbet – ehhez nézzük meg közelebbről a május közepi hét top pénzköltő oldalainak további listáját.

A lista előkelő helyein található szereplők közül Rákay Philipet 1,9 millió, A kopasz oszt elnevezésű Facebook-oldalt 1,5 millió, Deák Dánielt 1,3 millió, Bohár Dánielt 0,6 millió, Kötter Tamást 0,5 millió forinttal tolta meg a Megafon nevű entitás, amely magára, vagy­is a Megafon nevű Facebook-oldal videójára is elköltött 0,6 millió forintot. „Influenszerein” keresztül a Megafon az adott héten – megközelítve a Fidesz önmagában is magas költését – összesen 6,4 millió forintot áldozott az ellenzék lejáratására: Az A kopasz Jakab Pétert, Deák és Bohár Karácsonyt, Kötter Fekete-Győrt és érintőlegesen Dobrevet célozta be egy-egy beszélő fejes, a kormány szokásos propagandapaneljeit újramondó videóban, hogy aztán a karakterpark ékköve, a legtöbb megafonos pénzt magához vonzó Rákay Philip a teljes ellenzéki politikai teret Gyurcsány-színpadként „leplezze le”. A Megafon az elmúlt hetekben egyre többet költ „influenszerjeire”: április 17. és május 16. között a teljes Facebookon a fővárosra célzott politikai hirdetések toplistáján Rákay Philip az első a Megafon 1 milliós költésével – a nyolcadik helyen lévő Deákkal és a kilencedik Bohárral együtt a Megafon Budapesten ebben az időszakban többet költött, mint a Fidesz, és többet annál is, mint amennyit a DK költött Dobrevre. Szélesebb időtartományban (február 16. – május 16.) is érvényes ez: a Mega­fon csak Rákayra megközelítőleg annyit költ, mint a DK Dobrevre. De a Megafon többet kiad az A kopaszra, mint a Momentum vagy éppen Gyurcsány Ferenc a saját hirdetésére is – más kérdés, hogy Gyurcsány oldalát 275 ezren követik, az A kopaszt pedig 12 ezren, és ez a különbség nyilvánvalóan megmutatkozik az organikus, nem fizetett elérések számában is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.