A német, az osztrák és a lengyel rektori konferencia kiáll az MTA mellett

  • Narancs.hu/MTI
  • 2019. július 16.

Belpol

És arra szólítják fel a magyar kormányt, vonja vissza a törvénymódosítást.

Közös közleményben adott hangot kedden aggodalmainak a német, az osztrák és a lengyel rektori konferencia a Magyar Tudományos Akadémia átalakításával kapcsolatos jogszabály elfogadása miatt, egyúttal a módosítás visszavonására szólították fel a kormányt.

A Német Felsőoktatási Rektori Konferencia (HRK), a Lengyel Rektori Konferencia (KRASP) és az osztrák Egyetemi Konferencia (uniko) szerint a szeptemberben hatályba lépő változások veszélyeztetik az akadémia szabadságát és intézményi önállóságát, mert közvetlen kormányzati ellenőrzés alá vonják és megfosztják alapvető működési finanszírozásától az MTA-t.

"Ez sérti az oktatás szabadságának és a tudományos intézmények önrendelkezésének nemzetközileg elfogadott és alkalmazott elveit" – áll a három intézmény közös nyilatkozatában.

Máról tegnapra

Az alapfinanszírozásért is egyetemekkel és állami kutatóhelyekkel kellene versenyeznie az MTA kutatóintézeti hálózatának a kormány elképzelései szerint. A cél a központosítás és a humán tudományok visszaszorítása.

A HRK, a KRASP és az uniko szerint emellett a változtatások aláássák a hagyományosan kiváló és nemzetközileg elismert magyarországi tudományos alapokat, és veszélybe sodorják Magyarország erős kutatási partnerségeit Európában és szerte a világban. "Egy ilyen drasztikus lépés riasztó precedenst teremtene, aláásva a közös európai értékeket" – szögezi le a három oktatási szervezet.

A német, az osztrák és a lengyel rektori konferencia ezért arra szólítja fel a kormányt, hogy még a hatályba lépés előtt kezdeményezze a módosítás visszavonását, őrizze meg és garantálja a magyar tudományos intézmények és szervezetek önállóságát.

Palkovics javaslata a bosszú, a megalázás és a lenyúlás szégyenteljes kordokumentuma

Magyar Tudományos Akadémia, 2019: MAYDAY MAYDAY MAYDAY A MAYDAY vészjelzésre szolgáló nemzetközi kifejezés tömeges balesetveszély esetén: segélykérő jelként használják, háromszor megismételve azt. MAYDAY-helyzet áll fenn, ha emberek pl. egy hajó, repülőgép fedélzetén súlyos veszélybe kerülnek és azonnali segítségre van szükség. Ilyen helyzet lehet tűz, robbanás vagy hajó süllyedése.

A német, lengyel és osztrák egyetemi vezetők szerint sajnálatos, hogy az MTA-val kapcsolatos változtatások előkészítését nem előzte meg alapos egyeztetés az érintettekkel. Támogatják ezért a magyar tudományos élet képviselőit abban, hogy egészséges párbeszéd kezdődhessen a kormányzat, a törvénykezés és a tudományos közösség között.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.