Több mint három éve nem veszi át a periratokat az orosz metrókocsikat gyártó cég, a Metrowagonmash – írja a Népszava. A 14 milliárd forintos követelést gyakorlatilag lehetetlen behajtani, pedig a forráshiánnyal küzdő BKV-nak jól jönne a pénz.
A BKV még 2019 februárjában indított pert a 3-as metróvonalon közlekedő metrókocsik korszerűsítésével egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkor áron mintegy 69 milliárd forintért) vállalkozó Metrowagonmash (MWM) ellen. A szerelvényeket végül nem felújító, hanem meglehetősen silány minőségben újragyártó – a mostani városvezetés utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel – orosz cég a perindítás óta eltelt három és fél év alatt még csak a periratokat se vette át. A BKV idén tavasszal 35 millió euróra rúgó, 400 forintos árfolyamon 14 milliárd forintos követelése gyakorlatilag behajthatatlan, pedig ez a pénz most nagyon hiányzik a fővárosi közlekedési cég kasszájából.
Az üzemanyag és a villamos energia árak emelkedése miatt a közösségi közlekedés működtetése 21 milliárd forinttal kerül többe a cégnek. Erre a főváros 14 milliárd forintos állami támogatást kért, de egyelőre választ sem kaptak a kormánytól. A lap megkeresésére Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elmondta, ha ez így marad, komoly likviditási gondok léphetnek fel a közlekedési cégnél.
A Fővárosi Törvényszék korábbi közlése szerint a keresetlevél benyújtásával a per ugyan megkezdődött, de tárgyalást csak a keresetlevél kézbesítése után, az alperes írásbeli ellenkérelmétől függően lehet tartani. Csakhogy ehhez szükség lenne a szabályszerű kézbesítésre.
Az orosz fél viszont egyszerűen nem veszi át az iratokat, a kézbesítési határidőre pedig a magyar bíróságnak nincs ráhatása.
A kézbesítési akadály elhárítása ugyanis a magyar Igazságügyi Minisztérium feladata lenne.
Bolla Tibor a BKV vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott: „A BKV nem készül szerződésbontásra az M3-as metrókocsikat gyártó orosz Metrowagonmashsal. A vételárat már kifizettük, így csak veszíthetnénk ezzel.” Bolla egyébként úgy véli, hogy az „orosz szállítói szerződéssel nincs több gond, mint a többivel”. A BKV vezérigazgatója a korrupciós ügyeket vizsgáló fővárosi bizottságnak az orosz metrókocsi-felújítást tárgyaló ülésén még arról biztosított mindenkit, hogy a BKV a kötbér és a rendelkezésre állási átalány egyetlen fillérjéről se fognak lemondani, bár azt nem árulta el, hogyan hajtanák be ezt a pénz az orosz cégtől.