A periratokat sem veszi át az orosz metrókocsik gyártója

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 6.

Belpol

A per három és fél éve indult, a tét 14 milliárd forint, a követelést azonban lehetetlen behajtani.

Több mint három éve nem veszi át a periratokat az orosz metrókocsikat gyártó cég, a Metrowagonmash – írja a Népszava. A 14 milliárd forintos követelést gyakorlatilag lehetetlen behajtani, pedig a forráshiánnyal küzdő BKV-nak jól jönne a pénz.

A BKV még 2019 februárjában indított pert a 3-as metróvonalon közlekedő metrókocsik korszerűsítésével egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkor áron mintegy 69 milliárd forintért) vállalkozó Metrowagonmash (MWM) ellen. A szerelvényeket végül nem felújító, hanem meglehetősen silány minőségben újragyártó – a mostani városvezetés utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel – orosz cég a perindítás óta eltelt három és fél év alatt még csak a periratokat se vette át. A BKV idén tavasszal 35 millió euróra rúgó, 400 forintos árfolyamon 14 milliárd forintos követelése gyakorlatilag behajthatatlan, pedig ez a pénz most nagyon hiányzik a fővárosi közlekedési cég kasszájából.

Az üzemanyag és a villamos energia árak emelkedése miatt a közösségi közlekedés működtetése 21 milliárd forinttal kerül többe a cégnek. Erre a főváros 14 milliárd forintos állami támogatást kért, de egyelőre választ sem kaptak a kormánytól. A lap megkeresésére Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elmondta, ha ez így marad, komoly likviditási gondok léphetnek fel a közlekedési cégnél.

A Fővárosi Törvényszék korábbi közlése szerint a keresetlevél benyújtásával a per ugyan megkezdődött, de tárgyalást csak a keresetlevél kézbesítése után, az alperes írásbeli ellenkérelmétől függően lehet tartani. Csakhogy ehhez szükség lenne a szabályszerű kézbesítésre.

Az orosz fél viszont egyszerűen nem veszi át az iratokat, a kézbesítési határidőre pedig a magyar bíróságnak nincs ráhatása.

A kézbesítési akadály elhárítása ugyanis a magyar Igazságügyi Minisztérium feladata lenne.

Bolla Tibor a BKV vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott: „A BKV nem készül szerződésbontásra az M3-as metrókocsikat gyártó orosz Metrowagonmashsal. A vételárat már kifizettük, így csak veszíthetnénk ezzel.” Bolla egyébként úgy véli, hogy az „orosz szállítói szerződéssel nincs több gond, mint a többivel”. A BKV vezérigazgatója a korrupciós ügyeket vizsgáló fővárosi bizottságnak az orosz metrókocsi-felújítást tárgyaló ülésén még arról biztosított mindenkit, hogy a BKV a kötbér és a rendelkezésre állási átalány egyetlen fillérjéről se fognak lemondani, bár azt nem árulta el, hogyan hajtanák be ezt a pénz az orosz cégtől.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.