A periratokat sem veszi át az orosz metrókocsik gyártója

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 6.

Belpol

A per három és fél éve indult, a tét 14 milliárd forint, a követelést azonban lehetetlen behajtani.

Több mint három éve nem veszi át a periratokat az orosz metrókocsikat gyártó cég, a Metrowagonmash – írja a Népszava. A 14 milliárd forintos követelést gyakorlatilag lehetetlen behajtani, pedig a forráshiánnyal küzdő BKV-nak jól jönne a pénz.

A BKV még 2019 februárjában indított pert a 3-as metróvonalon közlekedő metrókocsik korszerűsítésével egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkor áron mintegy 69 milliárd forintért) vállalkozó Metrowagonmash (MWM) ellen. A szerelvényeket végül nem felújító, hanem meglehetősen silány minőségben újragyártó – a mostani városvezetés utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel – orosz cég a perindítás óta eltelt három és fél év alatt még csak a periratokat se vette át. A BKV idén tavasszal 35 millió euróra rúgó, 400 forintos árfolyamon 14 milliárd forintos követelése gyakorlatilag behajthatatlan, pedig ez a pénz most nagyon hiányzik a fővárosi közlekedési cég kasszájából.

Az üzemanyag és a villamos energia árak emelkedése miatt a közösségi közlekedés működtetése 21 milliárd forinttal kerül többe a cégnek. Erre a főváros 14 milliárd forintos állami támogatást kért, de egyelőre választ sem kaptak a kormánytól. A lap megkeresésére Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elmondta, ha ez így marad, komoly likviditási gondok léphetnek fel a közlekedési cégnél.

A Fővárosi Törvényszék korábbi közlése szerint a keresetlevél benyújtásával a per ugyan megkezdődött, de tárgyalást csak a keresetlevél kézbesítése után, az alperes írásbeli ellenkérelmétől függően lehet tartani. Csakhogy ehhez szükség lenne a szabályszerű kézbesítésre.

Az orosz fél viszont egyszerűen nem veszi át az iratokat, a kézbesítési határidőre pedig a magyar bíróságnak nincs ráhatása.

A kézbesítési akadály elhárítása ugyanis a magyar Igazságügyi Minisztérium feladata lenne.

Bolla Tibor a BKV vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott: „A BKV nem készül szerződésbontásra az M3-as metrókocsikat gyártó orosz Metrowagonmashsal. A vételárat már kifizettük, így csak veszíthetnénk ezzel.” Bolla egyébként úgy véli, hogy az „orosz szállítói szerződéssel nincs több gond, mint a többivel”. A BKV vezérigazgatója a korrupciós ügyeket vizsgáló fővárosi bizottságnak az orosz metrókocsi-felújítást tárgyaló ülésén még arról biztosított mindenkit, hogy a BKV a kötbér és a rendelkezésre állási átalány egyetlen fillérjéről se fognak lemondani, bár azt nem árulta el, hogyan hajtanák be ezt a pénz az orosz cégtől.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.