A 2020/21-es tanévben 20 587 pedagógus hiányzott az oktatásból, ha hozzávesszük a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítők létszámát is, akkor már 34 618 fős hiány jön ki, a pedagógushiány pedig 2015 óta jelentősen növekszik – mondta Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke a szervezet hétfő délelőttre meghirdetett sajtótájékoztatóján a Telex tudósítása szerint.
A tanárhiány számszerűsítéséhez az Országos kompetenciamérés telephelyi jelentéseit, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a társadalombiztosítás adatait használták, vagyis csupa olyan nyilvános adatok, amihez a kormány is hozzáférhet.
A PSZ kutatása szerint a 2020/21-es tanévben
- az általános és középiskolák telephelyein 5015 betöltetlen állás volt,
- a rendszerből hiányzott 980 iskolapszichológus,
- 1745 fejlesztő- és gyógypedagógus,
- 3620 óvodapedagógus,
- miközben 9227-en vannak a nyugdíjas visszafoglalkoztatott munkavállalók.
Az Országos kompetenciamérés adatai alapján egyébként az is kiderült, hogy a telephelyek hány százalékában volt hiány, és ez hogyan változott 2011 és 2021 között. Ezek alapján tíz év alatt a tanítóknál a tizenhétszeresére növekedett a pedagógushiány, a telephelyek felében hiány van, és leginkább a természettudományos tantárgyat tanítók hiányoznak. A felmérés szerint egy pedagógusra 15,15 tanuló jut, miközben a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országokban ez a szám átlagosan 14,6.
Totyik Tamás szerint az adataik ráadásul még így is inkább alá vannak becsülve, és mostanra sokkal rosszabb lehet a helyzet.
A sajtótájékoztatón megkérdezték, hogy a státusztörvény miatt szeptember óta hányan mondhattak fel eddig. Totyik Tamás szerint bár erre nincs pontos adatuk, az előzetes felmérésük szerint körülbelül ezren fognak távozni szeptemberben a közoktatásból, a pedagógusok jelentős része pedig már májusban megtette ezt.