A spórolás miatt költöznie kell a Semmelweis Egyetem egyes klinikai részlegeinek

  • narancs.hu
  • 2022. november 24.

Belpol

Klinikát nem zárnak be, de a rezsiárak miatt muszáj összehúznia magát az intézménynek.  

Spórolás miatt december elsejétől átmenetileg új helyszínre költözik a Semmelweis Egyetem klinikáinak néhány részlege – közölte az egyetem.

A közleményben azt írják, a költözést "egyes épületek energiahatékonysági célú felújítása, másrészt a megnövekedett üzemeltetési költség tette szükségessé", a több klinikai tömbben és közel 40 különálló egységben működő intézmény ugyanis jelentős mennyiségű energiát használ fel, ezért "szükségessé válik néhány, az energiafelhasználást optimalizáló intézkedés, amely a betegellátás folyamatosságát nem befolyásolja".

Azt is írták, hogy "bizonyos klinikák és járóbeteg-ellátások átcsoportosításával az intézmény várhatóan éves szinten nagymértékben tudja csökkenteni a földgáz-felhasználását, és szinten tartja a távhő-, illetve villamosenergia-felhasználását".

Egyes részlegeket ezért a téli hónapokban, de legkésőbb a fűtési szezon végéig az egyetem egy-egy másik telephelyén fogják működtetni, a Baross utcai, régi transzplantációs épületet pedig a felújítás után veszi ismét birtokba a klinika. Hangsúlyozzák, hogy a költözés nem érinti a betegellátó munka kapacitását, klinikát nem zár be a Semmelweis Egyetem.

2022. december 1. és 2023. március 31. között az alábbi részlegeket érintik a változások: 

  • a Szent Rókus Klinikai Tömb Stáhly utcai szakrendelőjének épülete november 30-tól zárva lesz, a szakrendelők, a családorvosi és foglalkozásegészségügyi ellátás innen átmenetileg átkerül a Szent Rókus Klinikai Tömb Gyulai Pál utca sarki épületébe. A jelenleg a tömb toronyépületében működő rehabilitációs betegellátó egységeket az épület két legfelső szintjére költöztetik be, míg a pszichiátriai járó- és fekvőbeteg ellátást az egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikára helyezik át.
  • az Üllői-Szentkirályi-Baross-Mária utcák által határolt területen a korábbi transzplantációs klinika épületében lévő intenzív részleg a Belgyógyászati és Hematológiai Klinikán folytatja működését november 30-tól, míg a Pankreász Betegségek Részlege a Tömő utcai épület V. emeletére kerül. A Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika Baross utcai részlegének Asszisztált Reprodukciós Osztálya a Külső Klinikai Tömb Központi Betegellátó Egységében működő Asszisztált Reprodukciós Centrumban (ARC) folytatja november 30-tól a munkát.
  • az Üllői-Bókay-Szigony-Tömő-Korányi utcák által határolt területen a Belgyógyászati és Onkológiai Klinika – jelenleg a Tömő utcában lévő – onkológiai fekvőbeteg részlege és az ún. kúraszerű ellátás november 30-tól a klinika Korányi utcai épületében kap helyet. A Belgyógyászati és Onkológiai Klinika Tömő utcai tömb V. emeletéről a 10 ágyas hospice ellátás a Szent Rókus Klinikai Tömb Geriátriai Klinika és Ápolástudományi Központba kerül november 30-tól.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.