A spórolás miatt költöznie kell a Semmelweis Egyetem egyes klinikai részlegeinek

  • narancs.hu
  • 2022. november 24.

Belpol

Klinikát nem zárnak be, de a rezsiárak miatt muszáj összehúznia magát az intézménynek.  

Spórolás miatt december elsejétől átmenetileg új helyszínre költözik a Semmelweis Egyetem klinikáinak néhány részlege – közölte az egyetem.

A közleményben azt írják, a költözést "egyes épületek energiahatékonysági célú felújítása, másrészt a megnövekedett üzemeltetési költség tette szükségessé", a több klinikai tömbben és közel 40 különálló egységben működő intézmény ugyanis jelentős mennyiségű energiát használ fel, ezért "szükségessé válik néhány, az energiafelhasználást optimalizáló intézkedés, amely a betegellátás folyamatosságát nem befolyásolja".

Azt is írták, hogy "bizonyos klinikák és járóbeteg-ellátások átcsoportosításával az intézmény várhatóan éves szinten nagymértékben tudja csökkenteni a földgáz-felhasználását, és szinten tartja a távhő-, illetve villamosenergia-felhasználását".

Egyes részlegeket ezért a téli hónapokban, de legkésőbb a fűtési szezon végéig az egyetem egy-egy másik telephelyén fogják működtetni, a Baross utcai, régi transzplantációs épületet pedig a felújítás után veszi ismét birtokba a klinika. Hangsúlyozzák, hogy a költözés nem érinti a betegellátó munka kapacitását, klinikát nem zár be a Semmelweis Egyetem.

2022. december 1. és 2023. március 31. között az alábbi részlegeket érintik a változások: 

  • a Szent Rókus Klinikai Tömb Stáhly utcai szakrendelőjének épülete november 30-tól zárva lesz, a szakrendelők, a családorvosi és foglalkozásegészségügyi ellátás innen átmenetileg átkerül a Szent Rókus Klinikai Tömb Gyulai Pál utca sarki épületébe. A jelenleg a tömb toronyépületében működő rehabilitációs betegellátó egységeket az épület két legfelső szintjére költöztetik be, míg a pszichiátriai járó- és fekvőbeteg ellátást az egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikára helyezik át.
  • az Üllői-Szentkirályi-Baross-Mária utcák által határolt területen a korábbi transzplantációs klinika épületében lévő intenzív részleg a Belgyógyászati és Hematológiai Klinikán folytatja működését november 30-tól, míg a Pankreász Betegségek Részlege a Tömő utcai épület V. emeletére kerül. A Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika Baross utcai részlegének Asszisztált Reprodukciós Osztálya a Külső Klinikai Tömb Központi Betegellátó Egységében működő Asszisztált Reprodukciós Centrumban (ARC) folytatja november 30-tól a munkát.
  • az Üllői-Bókay-Szigony-Tömő-Korányi utcák által határolt területen a Belgyógyászati és Onkológiai Klinika – jelenleg a Tömő utcában lévő – onkológiai fekvőbeteg részlege és az ún. kúraszerű ellátás november 30-tól a klinika Korányi utcai épületében kap helyet. A Belgyógyászati és Onkológiai Klinika Tömő utcai tömb V. emeletéről a 10 ágyas hospice ellátás a Szent Rókus Klinikai Tömb Geriátriai Klinika és Ápolástudományi Központba kerül november 30-tól.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.