Kedden ülésezett a MÁV-Volán csoport reprezentatív szakszervezeteket és a munkáltató képviselőit tömörítő Csoportszintű Érdekegyeztető Tanácsa, azonban a „vitatott jogszerűségű sztrájk megakasztotta a bértárgyalási folyamatot”, így a munkáltató nem tett bérajánlatot.
A MÁV Zrt. közleménye szerint akár egy decemberi bérmegállapodás esélye is adott volt, ám a munkáltatói bérajánlat kialakítását célzó egyeztetési folyamatot végül megakasztotta az advent második vasárnapjára, illetve az azt követő hétfőre időzített figyelmeztető sztrájk. „A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) által megfogalmazott 25 százalékos bérkövetelés nem illeszthető össze a cégcsoport, illetve a nemzeti költségvetés lehetőségeivel, annak vitatott jogszerűsége, időzítése pedig aláásta a kölcsönös bizalmat, amely nélkülözhetetlen a 2024-es bérmegállapodás megkötéséhez” – ismertette a munkáltatói és a tulajdonosi oldal álláspontját Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette, 2024. január 16-án folytatni kívánják a bértárgyalásokat, így szerinte minden feltétel adott ahhoz, hogy az év legelején megszülethessen a 2024-re vonatkozó bérmegállapodás is.
Korábban a SZAKSZ elnöke keddi sajtótájékoztatóján bejelentette, bérajánlat hiányában a Volánbusz dolgozói folytathatják a tiltakozást. Dobi István szerint sztrájk nélkül is nehéz a szolgáltatásokat biztosítani, olyan mértékű a karbantartó- és buszvezetőhiány. Sokan hamarosan nyugdíjba mennek, a jelenlegi fizetésért pedig nem jönnek fiatalok a távozó sofőrök helyére, ezért szerinte nem túlzás 25 százalékos béremelést követelni.
Hozzátette, a vállalatvezetőség által csak január 16-ára ígért bértárgyalásig az érdekképviselet felméri, támogatnának-e a munkavállalók egy újabb tiltakozást.
A szakszervezet elnöke szerint a legrosszabb helyzet alakult ki azzal, hogy még mindig nem ismerik a 2024-es béremelés mértékét, ezért visszautasította, hogy a SZAKSZ felelőtlenül cselekedett a sztrájk megszervezésével.