A dobozba zárt szellem - Válasz Boda Zsoltnak

  • Muraközy Balázs
  • 2006. január 19.

Belpol

Boda Zsolt bírálata rosszul kezdődik a közgazdászok számára. Nemcsak azért, mert az idézett viccet a legtöbben úgy ismerik, hogy egy matematikus a harmadik szereplő, hanem azért, mert az általuk művelt területet közgazdasági ideológiának nevezi a szerző.

Boda Zsolt bírálata rosszul kezdődik a közgazdászok számára. Nemcsak azért, mert az idézett viccet a legtöbben úgy ismerik, hogy egy matematikus a harmadik szereplő, hanem azért, mert az általuk művelt területet közgazdasági ideológiának nevezi a szerző. Márpedig a közgazdászok szeretik azt hinni, hogy a közgazdaságtan társadalomtudomány és nem ideológia. Konzervatív vagy liberális közgazdászról már hallottunk, de közgazdász vagy szociológiai ideológiával rendelkező biológusról még nem. Ha egy fizikus egy másik fizikus tézisének kritikáját úgy kezdené, hogy az túlságosan erősen alkalmazza a fizikai ideológiát, azt aligha tudnánk mire vélni. A cikk érdemi része azonban racionális érveket sorol fel, és közgazdasági fogalmakat használ - lássuk ezeket.

*

A globalizációellenes érvrendszer rendkívül sokrétű. Van olyan vonulata, amelyik nem piacellenes és nem mond ellent a közgazdasági alaptörvényeknek sem. Ám sok globalizációellenes szereplő né-zeteit jogos ilyen kritikával illetni (még az olyan rangos rendezvényeken is előfordulnak, mint a Globfest). Sőt alig akad köztük olyan, aki néha ne esne ilyen hibába: előfordul, hogy az érvelés hevében egy ország nemzeti jövedelmét összehasonlítják a vállalatok árbevételével. Ennek természetesen semmi értelme. Vitaképes viszont az az érvelés, amely szerint a nemzetközi intézmények nem működnek megfelelően, és ezek fejlesztése nélkül a piac nem hozza létre az áhított társadalmi optimumot. Ezekkel a problémákkal a globalizáció hívei is tisztában vannak, és - sok komoly globalizációellenes szervezethez hasonlóan, sőt velük együtt - sokat tesznek azért, hogy ezek az intézmények jól működjenek. Az már vita tárgya, hogy miként lehet ezt a leghatékonyabban elérni: nem biztos, hogy az utcai őrjöngéssel. Az sem egyértelmű, hogy nagyon erős nemzetközi szervezeteket kellene létrehozni, mert ezekben esetleg túl sok hatalomra tennének szert például a fejlett országok szakszervezetei, amelyek a szegény országok számára kifejezetten előnytelen előírásokat tartatnának be. Jelenleg ennél hatékonyabb (és reálisabb) biztosítéknak tűnik, ha az egyes országok hoznak létre megfelelő intézményeket. Az afrikai államok fejlődését például épp ezek hiánya hátráltatja - és nem csupán az abszolút hátrányok. De mik is ez utóbbiak?

*

A komparatív előnyök elmélete eredeti formájában valóban a Boda Zsolt által felsorolt feltevésekkel született meg, de azóta a tudománynak egyet-kettőt sikerült feloldani közülük. Különösen érdekes az az érvelés, hogy a tőke gyors mozgásával már csupán egyetlen rögzített tényező marad, a munka, és ezért nem lehetséges komparatív előnyökre építeni. Miközben nyilvánvaló, hogy azért marad még néhány nem mobil termelési té-nyező (mint a föld vagy az ásvány-kincsek), meg kell említeni azt is, hogy a nemzetközi közgazdaságtan több művelője úgy véli: az emberek különböznek egymástól. A munkát tehát nem érdemes egyetlen termelési tényezőként kezelni, hanem célszerű legalább két részre bontani: képzett és képzetlen munkaerőre. Így - mit tesz isten - máris lehetőség van a specializációra: a fejlett országok olyan jószágo-kat gyártanak, amelyekhez inkább fejlett munkaerőre van szükség, a fejletlenek viszont olyanokat, amelyekhez inkább képzetlenre. És absztrakt modellünkben máris nem csak az abszolút előnyök számítanak.

Ennyi kukacoskodás után viszont le kell szögeznem, hogy azért sok mindenben egyetértünk. A nemzetközi intézmények működése közel sem olyan jó, mint lehetne. A sok, egymással versengő ország és a multik viszonya e nélkül a továbbiakban is aszimmetrikus lesz. A környezeti problémák megoldása szintén nem halad valami fantasztikus ütemben. De a helyzet csak nem olyan rossz, hogy az általunk óhajtott jövőt egy konzervdobozhoz kelljen hasonlítani!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.