A kulturális főváros programtervezete - Majd Bono elintézi

  • Somlyódy Nóra
  • 2008. május 22.

Belpol

Kényszerek és kompromisszumok jellemzik a 2010-es pécsi kulturális főváros programot. Mentő körülmény, hogy lehetne ennél rosszabb is.
Kényszerek és kompromisszumok jellemzik a 2010-es pécsi kulturális főváros programot. Mentő körülmény, hogy lehetne ennél rosszabb is.

A pécsi önkormányzat kulturális bizottsága két hete jóváhagyta, a testület pedig lapunk megjelenése napján szavaz a Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programkoncepciójáról és programtervéről. Hiller István kulturális miniszter egy sajtótájékoztatón megígérte, hogy ha a képviselők elfogadják, negyvennyolc órán belül ő is rábólint. A testület aligha él majd kifogással, így elfogadottnak tekinthető az a munka, amin március óta dolgozik az erre kijelölt hatfős testület. Ez a grémium Pécs és a kulturális kormányzat közötti kompromisszum eredményeként állt fel, abban az ex lex állapotban, ami a pécsi helyzetet tavaly november óta jellemzi. Akkor mondott le Méhes Márton művészeti igazgató, miután végképp lehetetlennek bizonyult az együttműködése Mészáros András főigazgatóval. (Részletesen lásd: Kvantanaméra, Magyar Narancs, 2008. május 15.) A hat fő: Horváth Zsolt (a Pannon Filharmonikusok igazgatója), Koncz Erika (az Iparművészeti Múzeum főigazgató-helyettese, volt helyettes államtitkár), Lauter Éva (a Balassi Intézet főigazgatója), Pál Zoltán pécsi szobrászművész, Giorgio Pressburger, Olaszországban élő író és Vincze János (a Pécsi Harmadik Színház igazgatója). A testületnek két hónapja volt arra, hogy a meglévő kínálatból, a korábbi ötletekből és a pécsi kulturális élet szereplőivel tárgyalva letegyen egy olyan programot, ami elmozdítja a holtpontról az EKF ügyét. Ezért aztán a megváltást várni tőle nem érdemes, inkább a gyors tűzoltást, hogy elmondható legyen: a 2010-es programnak van kiindulópontja. A szakmai felügyeletet - voltaképpen a művészeti igazgató feladatát - ezt követően is ez a hat fő látja el, de amolyan szervezeten kívüli bolygóként, amely az oktatási tárca (OKM), a Pécs 2010 Kht. és a programgazdák - no meg Budapest, Pécs és Trieszt - között kering.

Ez az anyag tartalmazza tehát az első konkrétumokat arról, miért lesz érdemes akár külföldről is Pécsre látogatni 2010-ben. Előre kell bocsátanunk: igazából

nem tudjuk, miért

A bizottság elé került dokumentum ugyan a főbb programokat - a "pilléreket" - tartalmazza, de ezek között alig lelhető fel komoly vonzerejű új esemény. Nem vitatnánk el ezt a minősítést a U2 fellépésétől, amelyről a szervező pécsi cég vezetője azt mondta a Narancsnak: Bonóék jelezték, hogy két év múlva fellépnének a pécs-pogányi reptéren. Aztán sorakoznak a már hagyományos, de felturbózott pécsi fesztiválok (POSZT, Nemzetközi Felnőtt Bábfesztivál, ICWIP Nemzetközi Ifjúsági Kulturális Hét), a már világszerte szervezett ünnepek (Zene Ünnepe, Múzeumok Éjszakája), illetve a kulturális főváros előkészületei során létrejött fesztiválok (Folk&Roll, Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó).

Az elmúlt fél évben úgy tűnt, a szerencsétlenkedésnek áldozatul esik számos korábban tervezett program - ehhez képest pozitív elmozdulás tapasztalható. Az ismert pécsi képzőművészeknek - Keserü Ilona, Martyn Ferenc, Pinczehelyi Sándor - például egyéni kiállítást rendeznek. A másik jó hír, hogy mégis lesz Bauhaus-kiállítás, amely a Pécsről indulókat - köztük Breuer Marcell és Molnár Farkas munkáját - mutatja be pécsi és berlini koprodukcióban. Terveznek egy kiállítást Matisse és a Nyolcak Európája címmel is - csak éppen az nem világos, hogy kiállítanak-e Matisse-művet. A program ugyanakkor sem a fiatalok, sem a kortárs irányzatok mellett nem áll ki, pedig négy évvel ezelőtt a pécsi Közelítés Egyesület szervezte Médiagyár éppen ezen erőket mozgósította - továbbra is lenne tehát kit megbízni a szervezéssel. A program szegénysége így aztán nem róható fel kizárólag a pénzhiánynak és a városban uralkodó káosznak.

Nehéz bármit kezdeni azokkal a programokkal, amelyek Világsztárok Pécsett (I-III.) vagy "monumentális összegző rendezvény" néven futnak, vagy amelyekről annyi információ került bele az anyagba, hogy két-két hétre "Vendégünk Isztambul", illetve "a Ruhr-vidék" (hacsak azt nem, hogy a három kulturális főváros konkrét együttműködési tervekkel még nem lepte meg egymást). Sokat sejtetnek a "hagyományőrző rendezvények a nemzeti kisebbségek részvételével" típusú programok is, meg az a fajta tanácstalan tájékozatlanság, amit például a "média és digitális technológia ünnepe" megfogalmazás takar. Emellett az állandó fellépőről, vagyis a Pannon Filharmonikusokról sem feledkezhetünk meg. Az anyagban sorolt "pillér"-programok közül nem kevesebb, mint tizenegy köthető hozzájuk, lévén az új Konferencia- és Koncertterem (PKK) az ő székházuk is lesz - márpedig a házat 2015-ig nagy többségben kulturális programokkal kell feltölteni ahhoz, hogy az uniós finanszírozási elvárásoknak eleget tegyenek. Ennek abszurditását jól érzékelteti, hogy a vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány szerint a PKK rendezvényeire 2010-ben 111 690 főnek kellene belépődíjat fizetnie, amiből 42 500 főt tesz ki a koncertlátogatók száma - utóbbi ötven darab, egyenként 850 vendéget számláló koncerttel válhat valósággá.

A grémium tisztában volt azzal, hogy a koncerttermet lehetetlen március előtt használatba venni, így a januári megnyitót a felújított Széchenyi tér átadásával celebrálják (egyébként a márciusi indulás is kincstári optimizmust tükröz). A Zsolnay-gyár - amely a szándékok szerint kulturális negyedként él tovább 2010-től - első említése programhelyszínként áprilisra esik. Folyamatos használatnak szeptembertől lenne kitéve, amikor a közelebbről nem részletezett, négy hónapon át tartó "Trend" fesztivál kezdődik. 'sz táján feltűnik egy kiállítás egy olyan helyszínen is, amit még a legősibb program (2005) jelölt meg kiállítóhelyként a Papnövelde utcában. Erről valamivel később lemondtak egy teljesen új épület javára, majd miután ennek a megvalósításáról kisvártatva szintén letettek, helyette a Zsolnay gyár területén jelöltek ki egy teret. Az erőviszonyok változása tehát továbbra is hagy mozgásteret nemcsak a program, de a beruházások alakulásának is.

A kínos és zavaros

helyzetet a programkoncepció az "átmeneti rítus" fogalma mögé rejti, amivel újabb görcsöt okoz. Ugyanis az etnológiai szakirodalomból ismert univerzális rítusfajta - amely alapján leírhatók az ember életében bekövetkező nagy változások, mint a születés, a házasság vagy a halál - szakaszait adaptálja a 2010-es évre. Így tálalja, hogy a bevezető szakaszban (itt: "számvetés") még nem történik szinte semmi; a középső, átmeneti időszakban megbomlik a hagyományos rend (értsd: a turistaidényben sokasodnak a programok - "kavalkád"); csak a végső szakaszban jön létre az új rend (Pécsett: "ritmusváltás"). Vagyis ősztől vélik úgy, hogy a beruházások ügyében biztosra lehet menni - csakhogy addigra meg a turistaszezonnak lesz vége. Mindazonáltal a rítusozásból is látszik, hogy az új pécsi program a 2005-ben megnyert pályázat azon szándékát, miszerint az EKF Pécs kulturális léptékváltását segítené, a mai helyzetben is relevánsnak és megvalósíthatónak szeretné feltüntetni - amit viszont a fent részletezett eseménysorozat nem igazol, hiszen nem kísérel meg új kapukat nyitni.

Kézzelfoghatóbb probléma, hogy a koncepció költségvetés nélkül került a kulturális bizottság elé. A művészeti tanácsnak nem volt tiszte a pénzügyi terv kidolgozása, hiszen felelősséggel nem, csak szakmai autonómiával ruházták fel, amivel az EKF-et bonyolító Pécs 2010 Kht. önkényeskedésének kívánt az OKM véget vetni. Az biztos, hogy a közvetlen megbízással a "pillérek"-re kiosztandó pénz mellett valamennyit pályázatokon keresztül költenek el, egy harmadik zsebből pedig olyan kapcsolódó programokat részfinanszíroznak, amiket az EKF-hez tartozónak találnak. A költségvetést azonban bizonytalanságok övezik. A jelenleg is érvényes megállapodás szerint 2010 programkerete 3,6 milliárd forint. Az OKM közel kétmilliárd forintot ad erre az évre, de ebből kommunikációs kiadásokat is fedeznek. Nyilván nem járunk meszsze a valóságtól, ha azt feltételezzük, hogy a pillérek építésekor a minisztériumra jutó részt és az NKA-tól a fesztiválokra kapható támogatásokat vették készpénznek. (A nagyságrendet érzékelteti, hogy a Művészetek Palotája tavaly 2,4 milliárd működési forrást kapott.) A többit Pécsnek kellene előállítania, részben a saját költségvetéséből, részben szponzorációs forrásból. Ehhez három dologgal érdemes tisztában lenni: Pécs eladósodott; a városnak a teljes, öt év alatt kilencmilliárdra rúgó működési büdzsé 27 százalékát kellene magánforrásból előteremtenie (ebből még egy fillér sem érkezett be); a kht. az előzetesen kalkulált öszszegeknél sokkal több pénzt nyel el. Ad absurdum éppen 2010-re nem marad pénz. Ez esetben nem elképzelhetetlen, hogy e széllel bélelt produkció lesz "a program", mint ahogyan az sem kizárt, hogy a kormányzat végül Pécs "segítségére siet".

Tűnjék bármilyen erőltetettnek is az új pécsi program, még mindig szebb évet ígér 2010-re, mint amit az elmúlt hónapok vetítettek előre. Mégsem kínál többet egy olyan város normális hétköznapjainál, amely a hagyományaira, a kanonizált művészeire ugyan ad valamicskét, de az új dolgok elől mereven elzárkózik. Szóval pont olyan - csak rosszkedvűbb és zárkózottabb kiadásban -, mint amilyen Pécs többé nem akart lenni. És ezért a félreértésért most nagy, ám nem rituális áldozatot hoz - már csak azt lenne jó tudni, hogy akkor miért csinálja.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.