A Legfelsőbb Bíróság a vasutassztrájkról: Szív a MáV

  • Pásztor Zoltán
  • 1999. június 24.

Belpol

A Legfelsőbb Bíróság (LB) minapi ítélete szerint jogszerű volt a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által szervezett januári vasutassztrájk. A Fővárosi Munkaügyi Bíróság és a Fővárosi Bíróság korábban ezzel éppen ellenkező tartalmú döntést hozott. Gaskó István, a győztes szakszervezet elnöke továbbra is ragaszkodik a 21 százalékos béremeléshez. Szerinte nehéz lesz viszont megegyezni a másik két vasutas-szakszervezettel, mert azokat a MÁV mintegy 115 millió forinttal megvesztegette.
A Legfelsőbb Bíróság (LB) minapi ítélete szerint jogszerű volt a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által szervezett januári vasutassztrájk. A Fővárosi Munkaügyi Bíróság és a Fővárosi Bíróság korábban ezzel éppen ellenkező tartalmú döntést hozott. Gaskó István, a győztes szakszervezet elnöke továbbra is ragaszkodik a 21 százalékos béremeléshez. Szerinte nehéz lesz viszont megegyezni a másik két vasutas-szakszervezettel, mert azokat a MÁV mintegy 115 millió forinttal megvesztegette.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és a MÁV Rt. 1999. január 4-én a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult, hogy állapítsa meg, jogszerű vagy jogellenes-e az aznap megkezdett munkabeszüntetés. A VDSZSZ kérelme szerint a sztrájkfelhívásra megkezdett sztrájk az 1989. évi VII. számú törvény - a sztrájktörvény - alapján jogszerű, mert 1999-re vonatkozó kollektív szerződés, illetve kollektív szerződés erejű bérmegállapodás nincs érvényben. A szakszervezet további kérelmében azt is sérelmezte, hogy a munkáltató a sztrájk idejére a munkabeszüntetésben résztvevőket sorra leváltotta a szolgálatból.

A MÁV Rt. kérelme szerint a VDSZSZ 1998. december 22-én levélben egyeztető tárgyalást kezdeményezett. A levél szerint ha a MÁV nem enged 21 százalékos követelésüknek, akkor január 4-től meghatározatlan idejű sztrájkkal kell számolnia. Ekkor egyébként már folytak az egyeztetések a Vasutasok Országos Szakszervezetével (VOSZ) és a Mozdonyvezetők Szakszervezetével (MOSZ), amibe bekapcsolódott a VDSZSZ is. A tárgyalások 1999. december 31-én megállapodással zárultak, amelyet a VDSZSZ nem írt alá.

A bíróság februárban jogellenesnek nyilvánította a munkabeszüntetést. Megállapította, hogy a MÁV és a két hozzá lojális szakszervezet, az MOSZ és a VOSZ által aláírt nyilatkozat tartalmazza az 1999. évi keresetfejlesztést, valamint azt, hogy a munkáltató és a két reprezentatív szakszervezet megállapodott a kollektív szerződés módosításáról: annak időbeli hatályát 1999. december 31-ig kiterjesztette. A nyilatkozatban a két fél azt is kinyilvánította, hogy a közöttük a tárgyalások addigi menete során parafált megállapodásokat 1999. január 1-jétől kollektív szerződés erejű megállapodásnak tekintik. A testület azt is kimondta, hogy a MÁV Rt. 1999. december 31-ig hatályos kollektív szerződéssel bír, amiben megköttetett a bérmegállapodás is. A végzés szerint a VDSZSZ által meghirdetett sztrájkot a dolgozók a kollektív szerződés szerves részét képező kollektív szerződés erejű megállapodás megváltoztatása érdekében, a szerződés hatályának ideje alatt kezdték meg, ezért a munkabeszüntetés jogellenes volt. A bíróság a szakszervezet másik, a munkabeszüntetők szolgálatleváltására vonatkozó kifogását azzal utasította el, hogy a törvény szerint kifogást csak az érintett tehet.

Ekkor úgy festett, hogy a rebellis VDSZSZ szívni fog.

Másodfok

A Fővárosi Bíróság - a VDSZSZ fellebbezését követően - az elsőfokú bírósági végzést február 24-én helybenhagyta. Megállapította, hogy a Munkatörvénykönyv (Mt.) szerint reprezentatívnak azt a szakszervezetet kell tekinteni, amelynek jelöltjei az Üzemi Tanács- (ÜT-) választásokon a leadott szavazatok legalább tíz százalékát megszerezte. Ennek a kritériumnak mind a három vasutas-szakszervezet megfelel. A testület kiemelte, hogy a VOSZ és az MOSZ, valamint a munkáltató 1998. december 31-én megállapodtak az 1999. évi bérfejlesztésről, a kollektív szerződés hatályát pedig 1999 végéig kitolták. A bíróság e ponton az Mt. 33. paragrafusának a kollektív szerződés kötésére vonatkozó előírásával érvelt. E szerint "a szakszervezet jogosult a munkáltatóval kollektív szerződést kötni, ha jelöltjei az ÜT-választáson a leadott szavazatok több mint felét megszerezték". Amennyiben a munkahelyen több szakszervezet is működik, a kollektív szerződést valamennyi szakszervezet együttesen kötheti meg. Ennek feltétele, hogy e szakszervezetek jelöltjei az ÜT-választáson együttesen megszerezzék a leadott szavazatok több mint felét. Amennyiben az összes szakszervezet nem képes megegyezni, akkor a kollektív szerződést a reprezentatív szakszervezetek együttesen kötik meg, feltéve, ha e szakszervezetek jelöltjei az ÜT-választáson együttesen megszerezték a leadott szavazatok több mint felét. Ha a reprezentatív szakszervezetek együttes kollektív szerződés-kötése sem lehetséges, akkor azt az a szakszervezet kötheti meg a munkáltatóval, amelynek jelöltjei az ÜT-választáson a leadott szavazatok több mint 65 százalékát megszerezték.

A bírósági végzés kimondja, hogy a VOSZ és a MOSZ jogosultak voltak a munkáltatóval a kollektív szerződés alapját képező nyilatkozat, majd megállapodás, illetve az ezek alapján készült kollektív szerződés megkötésére, mert jelöltjeik együttesen a leadott szavazatok több mint felét megszerezték (a VOSZ 49 százalékot, az MOSZ 14-et).

A VDSZSZ másik sérelmével kapcsolatban a Fővárosi Bíróság szintén az elsőfokú végzéssel értett egyett.

Munka hadának

a lépte dobog

A VDSZSZ április 8-án felülvizsgálati kérelemmel fordult a Legfelsőbb Bírósághoz. A testület június 9-i végzése a másodfokú végzést hatályon kívül helyezte, az elsőfokút pedig megváltoztatta. Megállapította, hogy a január 4-én megkezdett sztrájk jogszerű volt. Az ítélet indoklása szerint a sztrájk idején nem volt érvényben kollektív szerződés, mert azt csak a három reprezentatív szakszervezet együttesen köthette volna meg. Tehát az Mt. ugyanazon passzusát az LB merőben másképpen értelmezte, mint az első- és másodfokon eljáró bíróságok: feltehetően azzal érvelve, hogy a VOSZ-nek és az MOSZ-nek nem volt meg a 65 százaléka, amitől ők ketten együtt már kizárólagos partnerré válhattak volna.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke kérdésünkre elmondta, továbbra is ragaszkodnak 21 százalékos béremelési követelésükhöz. Amennyiben ezt a MÁV nem teljesíti, elképzelhető, hogy ismét sztrájkra szólítják fel a vasutasokat, hiszen a bírósági ítélet alapján ez a nyomásgyakorló eszköz nem minősül jogellenesnek. A béremelés érdekében tárgyalásokat kezdeményeznek a másik két reprezentatív szakszervezetnél és a MÁV vezetésénél. Gaskó nem sok esélyt lát arra, hogy a VOSZ-szel, illetve az MOSZ-szel dűlőre jutnak, mert, mint a MaNcsnak elmondta, "a két szakszervezet pénzt kapott azért, hogy aláírják a kollektív szerződést". A VOSZ Gaskó szerint száz, az MOSZ pedig 15 millió forintot karmol, amit ebben az évben folyamatosan folyósítanak nekik. Gaskó szerint a két szakszervezet a pénzért abba is belement, hogy a következő két évben aláírják a bérmegállapodást. Gaskó furcsállja, hogy a másik két reprezentatív szakszervezettel a bérharcban nem volt és jelenleg sincs semmilyen együttműködés. Elmondása szerint ő többször megkereste a VOSZ, illetve az MOSZ vezetőit, de előfordult, hogy azok még csak válaszra sem méltatták. "Télen az első adandó alkalommal elítélték a sztrájkot, holott pontosan ők és a MÁV sértettek törvényt, hiszen azt a látszatot keltették, hogy szakszerű szerződést kötöttek" - vélekedett Gaskó. Szerinte egyébként az első- és másodfokú bírói ítélet tévedései miatt az ítéletet meghozó bírónőnek távoznia kellene a bírói testületből.

Márkus Imre, a VOSZ elnöke visszautasítja Gaskó vádjait. Szerinte az említett százmillió forint a törvény által előírt munkaidőkedvezmény-megváltás, amit egyébként tavaly a VDSZSZ is megkapott. Az elnök utalt arra, hogy a MÁV-val erről kötött szerződést februárban írták alá. Szerinte Gaskónak hallgatnia kellene a pénzügyekről, hiszen tavaly éppen ők vettek fel a MÁV-tól mintegy 30 millió forint kamatmentes hitelt, amit egyébként már áprilistól törleszteniük kellene, de ezt nem teszik. Ettől függetlenül a VOSZ kész tárgyalni egy esetleges újabb béremelésről. Borsik János, az MOSZ ügyvezető alelnöke szintén elképesztőnek találta Gaskó állításait, mert az összeghez szerinte is jogosan jutottak hozzá. Borsik kitérő választ adott arra, hajlandók-e kétoldalú tárgyalást folytatni a VDSZSZ-szel. Mindkét szakszervezeti vezető hangsúlyozta, sztrájkban nem vesznek részt, mert köti őket a MÁV-val kötött szerződés.

Pásztor Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.