A Liga-sztrájk és a szakszervezetek állapota - Karácsonyi akció

  • Besenyei Zsolt
  • 2007. december 20.

Belpol

Az egészségbiztosítás decentralizációjáról szóló törvény miatt vagy a Gyurcsány-kormány, vagy a Liga és a Munkástanácsok szervezte politikai sztrájk bukott meg - lapunk nyomdába adásakor ez még nem volt tudható. De mit is jelent ma szakszervezetnek lenni? Milyen pénzek fölött diszponálnak? Az állam vagy a tagjaik tartják el őket?
Az egészségbiztosítás decentralizációjáról szóló törvény miatt vagy a Gyurcsány-kormány, vagy a Liga és a Munkástanácsok szervezte politikai sztrájk bukott meg - lapunk nyomdába adásakor ez még nem volt tudható. De mit is jelent ma szakszervezetnek lenni? Milyen pénzek fölött diszponálnak? Az állam vagy a tagjaik tartják el őket?

A két érdekképviselet december 15-i demonstrációjának kudarca mindenesetre a két nappal későbbi munkabeszüntetés csődjét vetítette előre. Az Alkotmány utcába a Fidesszel szövetséget kötő Liga szakszervezetek (és a Munkástanácsok Országos Szövetsége) hívták volna híveiket múlt szombatra, ám még az obligát szélsőjobboldallal együtt is csak néhány százan jelentek meg.

Abban még mind a hat szakszervezeti konföderáció egyetértett, hogy tagjaikat meg kell védeni az SZDSZ nyomására privatizálni tervezett egészségbiztosítástól - igaz, a demonstrálók szakértői mintha leragadtak volna az egészségügyi törvénytervezet egy jóval korábbi koncepciójánál. A november 10-i megmozdulásból a Liga még kimaradt, jóllehet Gaskó István Liga-elnök (a vele készült interjút lásd: "Megállapítottuk, hogy egyetértünk", Magyar Narancs, 2007. december 6.) ott volt. A Liga a novemberi 21-i sztrájkról már nem egyeztetett a további négy szakszervezeti szövetséggel, amelyek viszont nem kívánták követni Gaskóékat a karácsony előtti akcióban; a december 17-i sztrájkot az általunk megkérdezett érdekvédők egyébként politikai célúnak, s ezért jogilag tiltottnak tartották. A vasutasvezér láthatóan csak ürügyet keresett, amikor a szárnyvonalak bezárása (a többi tömörülés elfogadta a MÁV ajánlatát a halasztásra) és a nyugdíjszabályok visszaváltoztatása (már törvénybe foglalva) után hirtelen előkapta az egészségbiztosítást - s ezzel alapot adott annak a gyanúnak, hogy Orbán Viktor szolgálatába szegődött. Mindketten akcionista stratégiát követnek, de míg az ellenzéki vezérnek a kormány megbuktatása a terve (vagy nem), szakszervezeti kollégája minden bizonnyal az egyre szűkülő érdekvédelmi mezőben próbálna agresszíven pozíciókat szerezni.

A vasutas-szakszervezetek közül a sajátján (VDSZSZ) kívül egy sem csatlakozott a hétfői akcióhoz, a többi konföderáció komolyabb tagjai közül pedig csak a Cser Ágnes vezette Egészségügyi Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (EDDSZ) és részben - a helyi szervezetekre bízva a döntést - a Pedagógusok Szakszervezete. Vélhetően utóbbi is inkább azért, nehogy elszipkázza a tagságát a jelenleg huszadakkora Liga-tag rivális, a PDSZ. A Liga és a többi konföderáció viszonya rég megromlott, aminek szakszervezeti forrásaink szerint egyaránt vannak személyes-stílusbeli, történeti és anyagi okai.

Kié a ház?

A hat szakszervezeti konföderáció egymással való viszonya (enyhe képzavarral élve) egy rossz párkapcsolatra emlékeztet: kifelé igyekeznek demonstrálni az összetartozásukat, de időnként fellebben a függöny, és kiderül, hogy - a pénzügyi alkukat leszámítva - koránt sincs békesség közöttük. Bennfentesek szerint a szövetségek két, egymástól élesen elváló csoportra különülnek: az egyiket az Autonóm Szakszervezetek Országos Koordinációja (később Szövetsége, ASZSZ), az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés (ÉSZT), a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) és a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) alkotja, míg a másikba a Liga és a Munkástanácsok tartoznak. A belharc eredete a rendszerváltás idejére, az állampárti monopólium, a Szakszervezetek Országos Tanácsa (SZOT) lebontása és vagyonának elosztása körüli csaták idejére vezethető vissza. A magát rendszerváltóként számon tartó két szakszervezet, a Liga és a Munkástanácsok az akkori névértéken több mint négymilliárd forintot kitevő - különböző nívójú és állapotú üdülőkből, szállodákból és irodaházakból - álló ingatlanvagyonra tette volna rá a kezét, amit viszont féltékenyen őrzött a SZOT utódszervezete, az 1990-ben alakult MSZOSZ. A rendszerváltó szakszervezetek az első ciklus parlamentjének nagy pártjaival ápoltak jó kapcsolatokat. A Munkástanácsokat azóta is az akkor MDF-képviselő Palkovics Imre vezeti, a Liga pedig az Ellenzéki Kerekasztal tagjaként az SZDSZ-hez állt közel: az alapító elnök Forgács Pál jobbkeze és lemondása után a szervezetet megbízottként vezető Horn Gábor ma a szabaddemokraták egyik eminens vezetője. Nyomásukra az Országgyűlés 1991-ben befagyasztotta a megmaradt SZOT-vagyont, amit egy évvel később osztott fel a hat konföderáció egymást közt. (Az 1992. decemberi rendelkezés, amit a szakszervezeti vagyon államosításának fenyegetésével kényszerített ki az Antall-kormány, kizárólag a központi vagyon szétosztását szabályozta, nem ejtett szót az ágazati szakszervezeteknél a tagdíjakból évtizedeken át felhalmozott pénzekről, és a belőlük vett ingatlanvagyonról - amit egyébként addigra a SZOT-jogutód is alaposan megdézsmált.)

Az alkufolyamat eredménye leginkább az akkor osztatlan közös tulajdonban maradt megyei szakszervezeti irodaházakban kapott tulajdonhányaddal jellemezhető. A birtokon belül lévő MSZOSZ egymaga negyven, a Liga és a Munkástanácsok harmincöt, az ASZSZ, ÉSZT, SZEF hármas együtt húsz százalékkal részesült, míg a jobboldali Szolidaritás Munkásszövetségnek és a szövetségen kívülieknek alig huszadrész jutott. Hozzávetőleg ilyen arányban osztották fel a nem közös tulajdonban maradt központi ingatlanokat is.

Aki viszont kimaradt, az lemaradt: forrásaink szerint a SZOT-vagyonból való részesedés mértéke máig meghatározza a magyarországi szakszervezetek helyzetét, amit az is alátámaszt, hogy az MDF-kormány gründolta Keresztény Szakszervezetek Országos Szövetsége (Keszosz) hiába ért el az 1993-as társadalombiztosítási választásokon hét-nyolc százalékot, és jutott két mandátumhoz a nyugdíj- és az egészségbiztosítási önkormányzatban is, mára eltűnt a sülylyesztőben. Ugyanez lett a sorsa a Szolidaritásnak (amelynek csak a neve volt közös a lengyel példaképpel), valamint a szövetségen kívüliek is legfeljebb a saját vállalatuknál szólhatnak bele érdemben az érdekegyeztetésbe. Az ingatlanvagyon felosztása máig ható érvénnyel kényszerítette rá a szakszervezeteket a szövetkezésre.

Szám, háború

A konföderációknak egyszerre érdekük, hogy minél több tagot "valljanak be" (ezzel is növelve saját jelentőségüket), illetve hogy minél kevesebbet (mivel a nemzetközi szövetségekben taglétszám alapján kell az éves hozzájárulást befizetni). Az érdekképviseletek 2003-as önbevallásának és az APEH, illetve a Központi Statisztikai Hivatal becsléseinek összevetéséből azonban kiderül, hogy jórészt az előbbi taktikát követik. Az EIRO (European Industrial Relations Observatory) kutatóintézet kérdésére a SZEF tartotta magát a legnagyobb magyarországi konföderációnak a maga - nyugdíjasokkal együtt számolt - 270 ezres tagságával. Saját számításai szerint ettől alig maradt el az MSZOSZ (240 ezer). Az Autonómok 120, a Liga 100 ezer emberről beszélt, az ÉSZT 85 ezret vallott be, a Munkástanácsok pedig 56 ezres tagságával lett a legkisebb. A konföderációkon kívül állók 30-35 ezer főre becsült tagságával együtt több mint kilencszázezer szervezett dolgozó (a foglalkoztatottak kevesebb mint negyede) még így is jelentős csökkenést mutat a rendszerváltás előtti időkhöz képest. A szervezett alkalmazottak rendszerváltáskori hányadára két adat is forog a szakszervezeti körökben, illetve a szakirodalomban. Az egyik szerint 1990-ben négymillió volt az akkor egyedüli SZOT-hoz tartozó tagok száma, míg a másik 94-95 százalékos szervezettséget említ. A kettő ugyan kizárja egymást, hiszen a létezett szocializmus teljes foglalkoztatottságról szóló illúziója miatt jóval ötmillió fölött volt az alkalmazásban állók száma, a nagyságrend mégis mutatja a munkavállalói érdekképviseletek mai jelentőségének a mértékét. Különösen, ha hozzávesszük, hogy az APEH tagdíjfizetéseken alapuló kimutatása ugyanazon évben a szakszervezetek önbevallásának alig kétharmadára tette a valós tagság számát, míg a KSH 2001-ben 610-620 ezerre, a háromévente ismétlődő munkaerő-felmérésnél pedig már csak 549 ezerre becsülte a szakszervezeti tagságot. (Jellemzőnek nevezte továbbá, hogy a nők szervezettsége felülmúlja a férfiakét, valamint az sem meglepő, hogy az életkor előrehaladtával a szervezettség nő.) A legfrissebb felmérés csak 2008-ban lesz nyilvános, de ha az utóbbi évek tendenciáját tekintjük, nem tévedünk nagyot, ha félmilliónál is kevesebbre, a 3,8-3,9 millió magyarországi foglalkoztatott alig 13-15 százalékára becsüljük a szakszervezetek létszámát.

A Narancs által megkérdezett szakszervezeti vezetők hitetlenkedve fogadták az adatokat, bár a többi szervezet nagyotmondásáról mindegyikük meg van győződve. Érdekvédő körökben teljesen jelentéktelennek, alig 5-10 ezresnek tartják például a Munkástanácsok létszámát, a Ligát még az újonnan csatlakozókkal együtt sem becsülik 60 ezernél többre (lapunknak Gaskó két hete 102 ezret mondott). A riválisok azt állítják, az ÉSZT és az ASZSZ is a felével nagyobbnak mondja magát; és legfeljebb a SZEF és az MSZOSZ önbevallását nem vitatják nagyságrendileg.

Az 1993-ban tartott tb-választáson a SZOT-jogutód még másfél milliónál is több szavazattal mért csapást az akkori fő ellenfél Ligára. Amíg az csak 12-13 százalékot kapott, előbbi csaknem ötvenet, amivel a nyugdíj- és egészségbiztosítási önkormányzatban is megszerezte a mandátumok felét. Nem mellesleg megalapozta a Horn Gyula vezette szocialisták egy évvel későbbi, földcsuszamlásszerű parlamenti győzelmét. A politikai szövetség eredményeként az MSZOSZ-hez tartozó szakszervezeti vezetők a szocialista padsorokba ülhettek. A Bokros-féle stabilizációs-modernizációs csomag ügyében azonban szerepzavarba kerültek: Nemcsak hogy nem vétózták meg (35-40 fős létszámukkal amúgy nem is tudták volna), de Nagy Sándor az MSZOSZ elnökeként a többi konföderációval szemben a kormány oldalán állt az OÉT-tárgyalásokon. Emiatt 1995-ben távozni is kényszerült a posztjáról; utódai emellett azt is fölróják neki, hogy nem szervezett "szindikalista frakciót" a szakszervezeti képviselőkből, hogy ellensúlyt képezzen a sem liberálisként, sem a vagyonvitában Liga-támogatóként nem kedvelt koalíciós partner SZDSZ-szel szemben. Mindamellett az MSZOSZ nem véletlenül veszítette el a kilencvenes évek első felében 720 ezresre becsült tagságának több mint kétharmadát. A gazdasági modellváltás - az állami nagyvállalatok felszámolása, privatizációja - különösen a versenyszférában működő szakszervezeteket sújtotta. A tagság megőrzése jobbára csak a közszféra védettebb pozíciójú munkahelyein sikerült. Az új, "zöldmezős" intézményekben nem sikerült megvetniük a lábukat a szakszervezeteknek, pedig az esztergomi Suzuki-gyárba tíz éve a vasasok próbáltak betörni, míg mostanában a Liga ácsingózik a munkásokért. A tulajdonos azonban még a szervezés fázisában megakadályozhatja az érdekképviselet alapítását azzal, ha kirúgja a hangadókat. Akiket nem véd sem a munka törvénykönyve szakszervezeti tisztségviselőkre vonatkozó szabálya, sem a kollektív szerződés - mivel nincs szakszervezet, amelyet képviselhetnének, vagy amelyik tető alá hozhatná a megállapodást.

A méret a lényeg

Sok ember egy helyen, azonos feltételek között - egy szakszervezeti mogul szerint ez a titka az érdekképviseletnek. Egy ilyen tagság jól szervezhető, könnyen mobilizálható, és munkájuk nem vagy csak nehezen helyettesíthető. A nemzetközi tendenciáktól sem függetlenül az érdekvédelem az oktatásban, az egészségügyben, a szállítási és az energetikai ágazatokban, a bányászatban és a közigazgatásban a legerősebb, a szolgáltatásokban és az építőiparban a leggyengébb. Nem meglepő, hogy éppen ezek az ágazatok fenyegethetnek sztrájkkal. A bányászok magas szervezettsége ugyan sokkal inkább megcsappant létszámuknak köszönhető, de a pedagógusok, az egészségügyiek, az erőműviek mellett a reptéri dolgozók, a BKV- és Volán-sofőrök, illetve mindenekfelett a vasutasok számítanak komoly nyomásgyakorló csoportnak. A három "nagy" reprezentatív érdekképviseletével (Vasutasok, Vasutas Dolgozók Szabad, illetve Mozdonyvezetők Szakszervezete) és az öt kisebb munkavállalói tömörüléssel a máig az ország legnagyobb munkáltatójának számító MÁV dolgozóinak szervezettsége minden becslés szerint meghaladja a 70 százalékot. A vállalat egyelőre állami tulajdon, tehát egy jelentősebb sztrájk komoly kockázat a politikának is - elég csak a 2000-es, két hétig tartó nagy munkabeszüntetésre emlékeztetni. Ennek megfelelően a vasúttársaság - a privatizációig vagy legalább a vállalat feldarabolásáig - kénytelen mindent megtenni a munkabéke érdekében. A vasutasok tudhatják magukénak az ország legjobb kollektív szerződését, emellett reálbércsökkenés helyett még a 2006-os stabilizációs programból is pozitív szaldóval jöttek ki; és a MÁV egy idei megállapodás alapján már évi 600 millió forinttal váltja meg a három reprezentatív szervezet egyenként legfeljebb harminc tisztviselőjének a munkaidejét.

Az alkalmazás vagy a megváltás kényszere egyébként törvényben rögzített, a konkrét feltételeket pedig a mindenkori alkupozíciók ereje határozza meg. Ezzel amúgy a szakszervezetek - az érdek-képviseleti prominensek személyes jóléte mellett - azt is elérik, hogy rezsire gyakorlatilag ne kelljen költeni a tagdíjból befolyó, évi több százmillió forintos nagyságrendre tehető összegből. Több forrásunk szerint további bújtatott keresztfinanszírozási lehetőség a nagy, több ezer munkavállalót foglalkoztató cégeknél, hogy a vállalatvezetés és az alkalmazottak által felesben finanszírozott kiegészítő nyugdíj- és egészségpénztárak fölötti ellenőrzést átengedik a szakszervezeteknek. Jellemzőnek nem nevezhető, de egy forrásunk szerint a pénztári hiányt inkább kipótolja az egyik (bizonyíték híján nem megnevezhető, privatizált) óriáscég, mintsem ujjat húzzon az érdekvédőkkel. E gyakorlat még azokból az időkből ered, amikor maga az állam sem tett másként; engedte, hogy a szakszervezetek által ellenőrzött tb "ki-be járjon az államkasszába" (Pető Iván akkori SZDSZ-elnök megfogalmazása).

Paripa, fegyver

Az extra jövedelmek bezsebelésére azonban csak a jól szervezett nagyvállalati érdekképviseleteknek akad módjuk, a több mint száz magyar ágazati érdekképviselet túlnyomó többsége a tagdíjakból él. Az utóbbi években évi négymilliárd körül mozgott az az összeg, amely fölött ily módon rendelkezhettek, ám ennek megoszlása meglehetősen esetlegesnek bizonyult. A szakirodalom szerint az alapszervezetek magukra fordítják a tagdíjak zömét, 60 százalék helyett alig harmadukat továbbítva az ágazati központoknak. (A konföderációk maguk nem kapnak tagdíjat, őket a tagszervezeteik, és nem azok munkavállalói finanszírozzák.) Az ágazati tömörülések jó része emiatt mára lényegében fölélte ingatlanvagyonát, az adósságok időnként elvitték a konföderáció székházát is, miként történt ez az MSZOSZ Dózsa György úti palotájával is.

A hat konföderáció a gazdasági háttér fenntartása érdekében rájár az állami forrásokra is. Neumann László munkaügyi kutató a 2005-ös Munkaerő-piaci Tükörben közölt analízisében azt állítja, hogy a szakszervezeteket már a Horn-kormány óta az állam finanszírozza. Jóllehet nyíltan ezt nem teheti, a Narancsnak több szakszervezeti prominens elismerte: korábban az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) "szociális partnerek érdekegyeztető programjának" nevezett meghívásos pályázatán a kuratóriumi tagok osztottak delegáló szervezeteiknek pénzt. Tavalytól ezt már a Munkaerő-piaci Alap Irányító Testületének (MAT) tagjaiként teszik. Ebbe hat-hat főt delegál a munkavállalói és a munkáltatói oldal, ugyanennyit a kormány. Azért épp ennyit, mert ennyi a szakszervezeti konföderációk száma, és bár a munkáltatók kilenc szervezete tagja az érdekegyeztetésnek, a forrásokon zárt körben, paritásos alapon osztoznak. Neumann szerint korábban hivatalosan uniós fölkészülésnek nevezett programokra kapták a becslése szerint évi összesen 1,5 milliárdos összeget. Egy forrásunk 1,1-1,2 milliárdot ismer el, amit azonban állítása szerint feleznek a munkáltatókkal. Az óhatatlanul a működési lyukakat is toldozó források elosztása a bizalmasan kezelt ún. oldalalkukon történik, ahol az tud erősebb lenni, aki jobb kapcsolatokkal vagy nagyobb erővel bír.

Így viszont már látszik az értelme - és a tétje - annak, hogy kinek több a tagja, s hogy miért fölfelé kerekítenek. És hogy miért akciózik a Liga.

Mindezek fényében alaptalannak tűnnek azok az állítások, melyek szerint a krónikus pénzhiány okán a szakszervezetek képtelenek komoly fenyegetést jelenteni akár a munkáltatók, akár a kormány számára (a sztrájkolóknak a munkabeszüntetés alatt nem jár fizetés, a szakszervezet segélyalapjából kell eltartani őket). Bár a pénztelenségről szóló állítást látszólag igazolhatná a Liga kudarca (már ha valóban sikertelennek bizonyul a lapzártánk utáni akció), ám egybehangzó vélemények szerint épp a Liga a leggazdagabb magyarországi konföderáció. Nem kizárt, hogy néhány százmillió minden konföderáció bankszámláján megtalálható, de a Ligáén biztosan. "A Munkástanácsokkal együtt néhány milliárd forintos lehet a vagyonunk" - mondta Gaskó a Heti Válasznak a múlt héten, sőt azzal büszkélkedett, hogy "mi vagyunk az egyetlen szervezet, amely irodaházat vásárolt magának, mert a régi lehetőségeinket kinőttük". Az elnök a jó likviditási mutatókat nyilván a megfelelő gazdálkodással magyarázná, riválisai szerint azonban ez sokkal inkább köszönhető a SZOT-vagyon elosztásakor elfoglalt remek pozíciónak, illetve a kiváló külföldi kapcsolatoknak. Az 1993-as 'ry Csaba-Horn Gábor elnökválasztási párharc központi kérdése volt például, hogy kit támogatnak az amerikaiak (Hornt amúgy, de ez sem volt elég). Konkrétan az, hogy az Egyesült Államok, mi több, a világ leggazdagabb, legbefolyásosabb, legnagyobb (bár a nemzetközi trendnek megfelelően csökkenő, mára mindössze kilencmilliós taglétszámú) AFL-CIO (American Federation of Labor - Congress of Industrial Organizations) ki mellé teszi le a pénzét. (Az amerikaiak a Soros Alapítvány mellett a fő támogatói voltak a lengyel Szolidaritásnak; Magyarországon a rendszerváltáskor a Ligát választották, amellyel azóta sem szakadt meg a kapcsolatuk. A reláció anyagi vonzatait egyedül a rivális konföderációk vezetőinek véleménye támasztja alá.)

Mindenki egyért

Gaskó és szervezete idejében fölismerte a fogyatkozó tagság és befolyás kiváltotta cselekvéskényszert. Gaskó agresszív stratégiájával kiváltotta kollégái tartós ellenszenvét, amikor a SZEF-től a Független Rendőrszakszervezetet, az Autonómoktól a villamosipariakat halászta el, illetve bevette az eddig csak vegetáló orvosszakszervezetet is - ha már sem zöldmezős pozíciót nem sikerült elfoglalni, sem a riválisokat rávenni az integrációra. A Liga-elnök továbbra is első számú célnak tartja, hogy a csökkenő tagságot az egységesüléssel, egy "szuperkonföderációnak" nevezett ernyőszervezettel ellensúlyozzák. Ennek elérésére 2000-ben Sándor László akkori MSZOSZ-elnökkel, az egykori gyűlölt ellenfél vezetőjével fogott össze. 2000-2002-ben a konföderációk balatonszemesi, mátraházi és balatonfüredi - stílszerűen egykori szakszervezeti üdülőkben tartott - találkozóikon állapodtak meg. Az integráció motorja kétségtelenül az MSZOSZ és a Liga-Munkástanácsok volt; utóbbi kettő jelenleg is együttműködik. Névleg uniót alkot az ÉSZT és a SZEF is, habár egyes tagszervezeteik - mint a felsőoktatásiak és a pedagógusok - között komoly ellentétek feszülnek. Az Autonómok máig kitartanak az önállóság mellett, mivel anno épp azért alakultak, mert sem az MSZOSZ-hez, sem a Ligához nem akartak tartozni. Ráadásként elnökük, Borsik János a mozdonyvezetők informális főnökeként a vasútnál is konkurense Gaskónak, s így okkal tarthat attól, hogy egy szuperszervezethez csatlakozással ő valójában nem vacsoravendég, hanem maga a vacsora lesz.

Mára az MSZOSZ sem szívesen fogadja a Liga - információink szerint az anyagi meggyőzést sem nélkülöző - ismétlődő ajánlatait; egyetlen egységes szervezet helyett inkább hármat képzelnének el. Egyet a magánszektor, egy másikat a közalkalmazottak, köztisztviselők, és egy továbbit a közszolgáltatások, közüzemek munkavállalói számára. Ebben a rendszerben azonban nem lenne helye a Liga-Munkástanácsoknak: az első típusnak gond nélkül megfeleltethető az MSZOSZ, a másodiknak az ÉSZT-SZEF, míg a harmadik az Autonómoknak jutna.

A külföldi példák szerint mindenesetre az akciózás jár haszonnal: minden olyan szakszervezet hátrányba kerül (megindul a tagok és tagszervezetek lassú elvándorlása), amelyik inkább tárgyal, mint sztrájkol - hiszen a bázis általában radikálisabb, mint a kényelmes körülmények között élő vezérkar. Hogy Magyarországon is így lesz-e, vagy pedig a pártpolitikai akciók miatt a tagságot inkább taszítják a megmozdulások, csak utólag derül ki.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.