A minimálbér utáni szja eltörlése: Kijelölt pálya

Belpol

Az új kormánynak teljesítenie kell az MSZP és az SZDSZ kampányban tett ígéreteit. Többek között el kell törölnie a minimálbér személyi jövedelemadóját, meg kell szüntetnie a fix összegű egészségügyi hozzájárulást. A Narancs kalkulációi szerint a fenti intézkedések eredményeként egy kétkeresős átlagcsalád csak az idén 64 440 forinttal kaphatna többet, és még egy a minimálbér szintjén élő pár is egy teljes havi nettó bérrel, 40 440 forint plusszal számolhatna éves szinten.

Az új kormánynak teljesítenie kell az MSZP és az SZDSZ kampányban tett ígéreteit. Többek között el kell törölnie a minimálbér személyi jövedelemadóját, meg kell szüntetnie a fix összegű egészségügyi hozzájárulást. A Narancs kalkulációi szerint a fenti intézkedések eredményeként egy kétkeresős átlagcsalád csak az idén 64 440 forinttal kaphatna többet, és még egy a minimálbér szintjén élő pár is egy teljes havi nettó bérrel, 40 440 forint plusszal számolhatna éves szinten.Aválasztási ígéretek sok politikus szerint arra valók, hogy azokon kívül, akiknek tették, mindenki más - de kiváltképp az ígérgetők - elfelejtse őket. A 2002-es kampányban még a szocialisták sem emlegették föl (a Fidesz meg pláne nem), hogy Orbánék 1998-ban az egészségügynek nem kevesebb, mint 400 (négyszáz) százalékos béremelést helyeztek kilátásba. Ehelyett az jött át, hogy a Fidesz-kormány ideje alatt 19 500 forintról 50 000 ezer forintra nőtt a minimálbér. Azt a szocialisták sem hangoztatták, hogy az emelés legnagyobb nyertese a központi költségvetés volt (lásd: A magyar csoda, Magyar Narancs, 2001. december 20.), azt azonban igen, hogy kormányra kerülésük esetén eltörlik a korábban nem személyi jövedelemadó (szja)-köteles minimálbér adóját. A kiszivárgott hírek szerint erre október 1-jétől kerülhetne sor. Valószínűsíthető, hogy lényegében adósávemeléssel oldják meg a problémát - amivel sokan járnának jól. Egészen konkrétan - a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint - 3 829 000 ember kapna havonta több pénzt.

A bevezetőben említett tételek közül a legkisebb - ámde legbosszantóbb - a televízió üzemben tartási díja. Abban nincs vita a szakértők között, hogy Magyarországon a háztartások 99 százalékában van tévé, nagyon sokban több is. Tény ugyanakkor, hogy a 2000-ben benyújtott 4,3 millió szja-bevallásból valamivel kevesebb, mint 1,8 millióan nyilatkoztak úgy, hogy tévét üzemeltetnek, s 720 ezren azt vallották, hogy üzemeltetési díjat nem fizetnek. (A törvény - a magánháztartásokban - a második és a többedik készüléket adómentesnek nyilvánítja, továbbá nem kell adót fizetni bizonyos koron felül sem.) A lényeg: ma Magyarországon érvényben van egy olyan adófajta, amelyet a háztartások kevesebb mint egyharmada fizet. Az adó további specialitása, hogy beszedése jóformán többe került, mint az összege: például sokan, akik bevallják, valójában nem fizetik, a nemfizetésnek pedig nincs szankciója. Egyes hírek szerint akár már július 1-jétől eltörölhetik a tévé-előfizetési díjat. Ebben az évben azoknak, akik fizetik, 4440 forintos megtakarítást jelenthetne ez (a Népszabadság kalkulációi szerint az intézkedés nemzetgazdasági kihatása 8,55 milliárd forintra rúg).

A minimálbér adómentesítése jelentősebb - akár 30 milliárdot is elérő - tétel. Ez a makroszint. A Narancs azt számította ki, hogy mit jelent mindez alulnézetből.

Először a minimálbérért dolgozó családok bevételeit vizsgáltuk. A tervezett megszüntetés a még gyermektelen, illetve az egygyermekes munkavállalóknak kedvező. A gyermektelenek havonta 6000 forinttal többet kapnának kézhez, ami számukra 15 százalékos béremelkedést jelentene (lásd táblázatunkat). Az egy gyermeket nevelők havi jövedelme 3000 forinttal emelkedne (7 százalékos többletbevétel). A kettő és többgyermekes családok jövedelme - a már meglévő adókedvezmények miatt - nem változna.

A magasabb jövedelmi sávba tartozók - vegyük például a havi 100 000 forintot keresőket (és nagyjából ennyi jelenleg a honi átlagkereset) - jobban élvezhetnék a beváltott ígéret következményeit. A gyerekszámtól függetlenül e családok havi bevétele minden hónapban 10 000 forinttal nőne. (Van egy speciális réteg: azok, akik munkahelyüket szeptember 30-án veszítik el, és semmiféle jövedelemmel nem rendelkeznek az év utolsó három hónapjában. Nekik az adócsökkentés - amíg új munkahelyet nem találnak - semmit sem jelent.)

A győztesek az egészségügyi hozzájárulás (eho) eltörlését is ígérték. A legújabb hírek szerint nem azonnal, hanem három év alatt szűnne meg ez az adó, amelyet 1999-ben 2100 forintról az Orbán-kormány emelt meg havi 3600 forintra. A 71 százalékos növelés miatt a munkaadóknak éves szinten - munkavállalónként - 18 000 forintos többletkiadást kellett vállalniuk. (Az eho azóta évi 300 forinttal emelkedett, manapság havi 4500 forint.) Az egészségügyi hozzájárulás bevezetése a Bokros-csomag része volt, azé a csomagé, amelyről a leköszönő kormányzat hivatalosan soha egyetlen jó szót nem ejtett, sőt mint a népnyúzás szinonimáját emlegette. Pedig csak tavaly majd´ 200 milliárd folyt a költségvetésbe a megemelt ehóból.

Összegezve: ha július 1-jétől valóban megszűnik a tévé-előfizetési díj és október 1-jétől nem kell szja-t fizetni a minimálbér után, 2002-ben egy kéttagú, személyenként bruttó 50 ezer forintos jövedelmű család összesen 40 440 forinttal több bevételhez jutna. Ha a család mindkét tagja a magyar átlagbérért dolgozik, akkor évi 64 440 forinttal kaphat többet. Mindkét esetben a jelenlegi egy főre jutó egyhavi nettó bérnél magasabb összeget kapnának - pluszban - a családok.

Asszonyi Krisztina

Ballai József

Bonyodalmak

Az esetleges október 1-jei szja-csökkentésnek nemcsak előnyei, hanem hátrányai is lennének. A könyvelők, bérszámfejtők és programozók egy része már most garantáltan hörög: a politikusi ígéret gyakorlati megvalósítása ugyanis tengernyi pluszmunkával és kényelmetlenséggel jár.

Ma már a bérszámfejtések java része személyi számítógépen történik. Éppen ez a programtípus az, amelyet a legsűrűbben kell változtatni ahhoz, hogy a jogszabályokhoz igazodjon. Ez esetben 2002. október 1-jétől át kell állítani a programokat, hogy képesek legyenek az adóbevallás készítésénél megkülönböztetni az év első kilenc hónapjában szerzett jövedelmet az utolsó három hónapban szerzettől.

Ráadásul a személyi jövedelemadóval kapcsolatos bevallások még a mainál is bonyolultabbá válnának, ami különösen azért jelent gondot, mert ma Magyarországon az adózók többsége adóbevallását maga készíti el (talán emiatt a bevallások több mint fele ab start hibás).

Egyszerűsítené a helyzetet, ha például minden érintett 2003. március 20-án, az adóbevallás készítésénél vehetne figyelembe egy szja-bónuszt. Igaz, ez esetben annak is járna kedvezmény, aki október elsejétől nem dolgozik. Ez ugyan ellentmond az eredeti célnak, viszont a módszer László Csaba pénzügyminiszter-jelöltet garantáltan megkímélné attól, hogy több hónapos folyamatos csuklás gyötörje.

A. K.

Gyerek nélkül, jelenleg Gyerek nélkül, október után

jövedelem 50000 50000

szja -10000 - tb-járulék 11% -5500 -5500

munkavállalói járulék

(mvj) 1,5% -750 -750

Ebből adókedvezmény tb 8%, negyede 1000 -

adójóváírás 3000 -

gyerekkedvezmény - -

Havi jövedelem 37750 43750

1 gyerekkel, jelenleg 1 gyerekkel, október után

jövedelem 50000 50000

szja -10000 - tb 11% -5500 -5500

mvj 1,5% -750 -750

Ebből adókedvezmény tb 8%, negyede 1000 -

adójóváírás 3000 - gyerekkedvezmény 3000 -

Havi jövedelem 40750 43750

2 gyerekkel, jelenleg 2 gyerekkel, október után

jövedelem 50000 50000

szja -10000 - tb 11% -5500 -5500

mvj 1,5% -750 -750

Ebből adókedvezmény tb 8%, negyede 1000 - adójóváírás 3000 - gyerekkedvezmény 8000 -

Havi jövedelem 43750 43750

Forrás: hatályos törvények, Narancs-számítás

Figyelmébe ajánljuk